شناسه خبر : 7651 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یولیا تیموشنکو به صحنه سیاست بازگشت

زیبای خفته بیدار شد

دوباره با همان گیسوی بافته‌شده روی سرش برگشت، گرچه روی صندلی چرخدار نشسته بود. رهایی‌اش از زندان جمعیت معترضان را خوشحال کرد. بازگشت او برایشان یک پیروزی به حساب می‌آید.

دوباره با همان گیسوی بافته‌شده روی سرش برگشت، گرچه روی صندلی چرخدار نشسته بود. رهایی‌اش از زندان جمعیت معترضان را خوشحال کرد. بازگشت او برایشان یک پیروزی به حساب می‌آید. گرچه شاید قدرت گرفتن دوباره او فقط یک بازگشت به عقب باشد. یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر سابق اوکراین پس از تحمل دو و نیم سال زندان از حکم هفت‌ساله خود آزاد شد. گرچه او بیشتر این دوران را در بیمارستان‌ها گذرانده بود و حتی روند محاکمه‌اش نیز غیرشفاف بود. تیموشنکوی 53ساله حالا به مردم انقلابی که یک رئیس‌جمهور را فراری داده‌اند وعده بازگشت داده و گفته که در انتخابات بعدی شرکت خواهد کرد.
تیموشنکو سخنران پرشور و قهاری است و در سال 2004 از این توانایی خود به خوبی برای هدایت معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کرد. او در دهه 1990 ریاست یک شرکت گازی را بر عهده داشت و با رسیدن به تمکن مالی وارد دنیای سیاست شد. در طول انقلاب نارنجی او با ویکتور یوشچنکو متحد شد و علیه یانوکویچ طرفدار روسیه شورید. دادگاه عالی اوکراین به نفع نارنجی‌پوشان رای داد و قدرت به دست غرب‌گرایانِ ضدروس افتاد. یوشچنکو رئیس‌جمهور شد و تیموشنکو نخست‌وزیر اما روابط این دو به زودی به سردی گرایید و اختلافات دو متحد آشکار شد. اختلافات این دو باعث شد تا دولت اوکراین نتواند هیچ اقدام موثری در حفظ اقتصاد وابسته‌اش در برابر بحران مالی جهان انجام دهد و وقتی مردم در سال2010 پای صندوق رای رفتند یوشچنکو در بین نامزدهای ریاست‌جمهوری رتبه‌ای بهتر از پنج نیافت و تنها شش درصد آرای مردم را کسب کرد. بانوی نارنجی اما وضعیت بهتری داشت و به همراه یانوکویچ به دور دوم رفت اما شکست خورد. اگرچه تلاش زیادی داشت اما سمت نخست‌وزیری را هم نتوانست حفظ کند و به اردوگاه مخالفان پیوست و گفت که مبارزه می‌کند تا اوکراین را در برابر فضای جدید ایجاد‌شده محافظت کند. فضایی که اغلب تحلیلگران منشاء آن را اختلافات خود او با یوشچنکو می‌دانستند.
یولیا تیموشنکو در یک سال بعد بازداشت شد و اتهاماتی در مورد قراردادهای گازی و فرار علیه او مطرح شد. تیموشنکو به زندان رفت و اغلب اوقات به دلیل درد کمر در بیمارستان و تحت حفاظت نگهداری می‌شد. در آوریل 2013 دادگاه اروپایی حقوق بشر اعلام کرد بازداشت تیموشنکو قبل از محکومیت غیرقانونی و مستبدانه بوده است. با این همه این دادگاه نه ادعای تیموشنکو مبنی بر سیاسی بودن پرونده‌اش را پذیرفت و نه دیگر ادعاهایش مبنی بر بدرفتاری و درمان نکردن دردش در زندان.
حالا پس از سه ماه مقاومت مردم در برابر یانوکویچ و اعتراض علیه دولت‌اش، تیموشنکو از زندان آزاد شده و به میان مردم برگشته است. این انقلاب نه با او شروع شد و نه او در آن نقشی داشت. اما حالا می‌تواند از این بازگشت به خوبی استفاده کند. رقیب او از میدان فرار کرده و او با محبوبیتی مجدد به میان مردم برگشته است.
تیموشنکو در یک شهر صنعتی به نام دنیپروپتروفسک در جنوب شرقی کی‌یف در سال 1960 به دنیا آمد. محل تولدش یکی از شهرهای طرفدار یانوکویچ است. منطقه‌ای که اغلب مردم آن به روسی حرف می‌زنند. او مهندسی و اقتصاد خواند و با فروپاشی شوروی به دنبال تجارت رفت. در اواسط دهه 1990 وارد حوزه گاز شد و کمک کرد تا صنایع بزرگ اوکراین مشکلی بابت تامین گاز نداشته باشند. برآوردها نشان می‌دهد او یکی از ثروتمندترین اوکراینی‌هاست. زنی که به او «شاهزاده گاز» هم می‌گفتند. حالا دوباره ورق برگشته و بخت با او یار است. او که پیش از این هم ردای اصلاحات در حوزه انرژی را به تن کرده بود و علیه فساد مبارزه کرده بود، دوباره در مسند قرار گرفته است. گرچه خودش به اتهام فساد مالی به زندان افتاده اما پرونده‌اش شفاف نشد و در میان مبارزات سیاسی همه چیز به نفع او تمام شد. حالا کسی دنبال پرونده او نیست که بفهمد او فرشته بوده یا خطاکار. مهم این است که انقلاب پیروز شده و او دوباره برگشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها