شناسه خبر : 21289 لینک کوتاه

ماجرای قتل فریدون فرخزاد

انتقاد تند سردار نقدی از تقی‌زاده‌های امروز

و در نطق میان‌دستور خود با اشاره به حوادثپس از انتخابات سال ۱۳۸۸ تاکید کرد: «…‌جای تاسف است که پس از گذشت چهار سال هنوز مساله فتنه حل نشده و ورد زبان‌هاست. بهتر است رئیس محترم قوه قضائیه به جای شعار دادن درباره فتنه، به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد

با آغاز تعطیلات کریسمس بازار گمانه‌زنی‌ها درباره آینده توافق ژنو بین ایران و قدرت‌های جهانی تا حدود زیادی از سکه افتاده است و اکثر تحلیلگران منتظرند تا ببینند، لابی‌های پشت پرده پس از تعطیلات چه کادویی را برای طرفین در نظر گرفته‌اند. در همین حال اما فضای سیاسی ترکیه در این روزها بسیار حساس و پرتنش شده است. بازداشت بیش از 52 نفر از سرمایه‌داران نزدیک به نخست‌وزیر و همچنین ارسال برگه احضاریه برای «بلال اردوغان» فرزند رجب‌طیب اردوغان همه نگاه‌ها را به سمت نخست‌وزیر این کشور معطوف کرده است. با این حال اما حضور یک ایرانی در این پرونده و ارتباطش با یکی از چهره‌های جنجالی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد سبب شده است که در همه این جنجال‌ها نامی از ایران نیز برده شود. طبق اخبار انتشار یافته رضا ضراب سرمایه‌دار بازداشت‌شده ایرانی در اظهارات خود از ارتباطات گسترده با بابک زنجانی سخن گفته است. در همین حال با توجه به ازدواج ضراب و ابرو گوندش- خواننده مشهور ترک- در رسانه‌های این کشور تحلیل‌ها و طنزهای زیادی درباره این موضوع مطرح شده است. به طور مثال یکی از هفته‌نامه‌های ترک در این باره نوشت: «ابرو پس از 40 سال موفق شد یک شوهر پولدار پیدا کند، آن را هم دولت مصادره کرد.» در همین اوضاع رئیس‌جمهور ایران نیز در هفته گذشته در نامه‌ای به معاون اول خود خواهان برخورد قاطع با رانت‌خوارها و کاسبان فتنه شد. نامه‌ای که با انتشار خبر بازداشت بابک زنجانی توسط دستگاه قضایی مفهوم ویژه‌ای گرفت.

سخنرانی پرحرف و حدیث علی مطهری در مجلس
علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در هفته گذشته باز با سخنانش برخی از هم‌جناحی‌های خود را عصبانی کرد. او در نطق میان‌دستور خود با اشاره به حوادث پس از انتخابات سال 1388 تاکید کرد: «...‌جای تاسف است که پس از گذشت چهار سال هنوز مساله فتنه حل نشده و ورد زبان‌هاست. بهتر است رئیس محترم قوه قضائیه به جای شعار دادن درباره فتنه، به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد...قوه قضائیه مستقل قوه‌ای است که بتواند همه مقامات کشور را بدون استثنا در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند. این در حالی است که قوه قضائیه ما به عنوان مثال پس از گذشت بیش از چهار سال هنوز نتوانسته است تکلیف معاون اول رئیس‌جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند...این راه‌حل که آقایان موسوی و کروبی باید توبه و عذرخواهی کنند تا مساله تمام شود، به نتیجه نمی‌رسد. چون آنها اگرچه ممکن است به برخی خطاهای خود اعتراف کنند اما مجرم اصلی را طرف مقابل می‌دانند. توبه و عذرخواهی با اختیار و میل قلبی معنی پیدا می‌کند. بارها گفته‌ام که اگر قرار بر گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان دادن به فتنه سال 1388 محاکمه علنی و همزمان آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است. بدون آنکه اتهامات آنها را در یک حد بدانم. تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع از خود نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام می‌زند و تحلیل می‌کند، این بحران حل نخواهد شد...» فرزند استاد مطهری ادامه داد: «... احکام سختگیرانه زندانیان سیاسی سال 1388 نیز مطلب دیگری است که قوه قضائیه باید پاسخگو باشد. آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده است یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بوده‌اند. بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضائیه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است؛ لذا نیاز به بازبینی دارد. رئیس قوه قضائیه پاسخ دهد که مثلاً جرم آقایان مصطفی تاج‌زاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است؟» او در بخش دیگر سخنان خود به دغدغه همیشگی خود نیز اشاره کرد و گفت: «وزیر کشور باید پاسخ دهد که چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورت‌پوش در سطح تهران و برخی شهرها بی‌تفاوت است. این چه نوع پوششی است که تا 30 سانت بالای زانو آشکار است. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی،‌ حجاب استاندارد، گذشته از چادر، عبارت بوده است از شلوار، مانتو تا زانو و روسری یا مقنعه. دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست انجام دهد. بدیهی است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجلس به وظیفه خود عمل خواهد کرد.» این اظهارات با واکنش منفی نمایندگان اصولگرای مجلس مواجه شد. دادستان تهران نیز علیه او اعلام جرم کرد. علی مطهری نیز در واکنش به اقدام دستگاه قضایی به خبرگزاری «خانه ملت» اعلام کرد: «رئیس قوه قضائیه باید تحمل انتقاد را داشته باشد. اگر نماینده مجلس نتواند این مقدار هم حرف بزند پس مجلس را تعطیل کنند. اعلام جرم دادستان تهران علیه من غیرقانونی است.»

انتقاد تند سردار نقدی از تقی‌زاده‌های امروز
به نظر می‌رسد ماجرای سوءتفاهمی که درباره اظهارات محمود سریع‌القلم - مشاور رئیس‌جمهور- درباره انتقاد از نظرخواهی از بعضی اقشار درباره انرژی هسته‌ای آن هم در صدا و سیما پیش آمده، هنوز پایان نیافته باشد. اگر تا دیروز تنها چند راننده تاکسی اعتراض کرده بودند، هفته گذشته یکی از چهره‌های شاخص نظامی کشور در این باره اظهار نظر کرد و به صورت تلویحی این استاد دانشگاه را با احمد تقی‌زاده مقایسه کرد. به گزارش انتخاب سرتیپ محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سومین مجمع عالی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت که هفته پیش در سالن پنج آذر ستاد بسیج برگزار شد، اعلام کرد: «... مشاوری که مشخص نیست حکم دارد یا نه، و به ملت ایران توهین می‌کند خبیث است و تقی‌زاده امروز می‌باشد.»

ماجرای قتل فریدون فرخزاد
روزنامه قانون در هفته گذشته مصاحبه‌ای با اکبر خوشکوشک از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای سال 1377 انجام داده است. این مصاحبه نکات جالبی در خود مستتر دارد. در بخشی از این مصاحبه آمده است: « ...در مقطعی اکبر گنجی آمد تا به اصطلاح، من را از قتل‌های زنجیره‌ای تبرئه کند. گفت این کشتی‌گیر بوده و فرنگی کار می‌کرده. من به او گفتم که اشتباه کردی و بیان این موضوع ایجاد شائبه می‌کند و در واقع این یک جور طعنه زدن بود... در زمان نخست‌وزیری مهندس موسوی و در دوره آقایان هاشمی و خاتمی هم یعنی تا دوره‌ای که من در وزارت بودم روند این گونه بود که اگر کسی در عملیات‌های بمب‌گذاری و ترور و معاندت با نظام نبود، درخواست او مورد بررسی قرار می‌گرفت. در دوره آقای احمدی‌نژاد این پروسه زیر نظر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور قرار گرفت؛ من هم دیگر در وزارت نبودم و اطلاعی ندارم...کارهای فریدون فرخزاد هم تمام شده بود که برگردد. فرخزاد وقتی که در خارج از ایران بود، مشاور فرهنگی رضا پهلوی شد و در آنجا خیلی اذیت شد چون روحیه حساسی داشت. او می‌خواست به ایران بیاید و درخواست هم داده بود، بیماری مادرش هم مزید این علت بود. ما نظریه‌ای در این زمینه داریم و آن هم این است که کسانی که در بعد اجتماعی و فرهنگی کار می‌کنند باید جوری وارد کشور شوند که مورد قبول نظام است. در مورد فرخزاد، ما کنسرتی در برلین ترتیب دادیم که مهستی خواننده هم در آن بود. این را برای آن می‌گویم که یک نشانه، آن کنسرت است. ما حتی نت موسیقی‌ای را که فریدون خواند هم به او دادیم و او در روی سن پاسپورتش را هم نشان داد به نشانه اینکه می‌خواهد به ایران برگردد. او حتی آمد در شبکه‌ای که ما خواستیم و کاری را که گفتیم انجام داد و عزم خودش را برای برگشت ثابت کرد. فرخزاد داشت برمی‌گشت و تمام کارهای خودش را هم از طریق نوری‌زاده انجام داده بود... نوری‌زاده جزو نیروهای جذب‌شده بود. او دو نامه نوشته بود. یکی به مسوولان امنیتی و یکی ... بعد ما آمدیم و سوار کار شدیم تا کارهایی را که می‌خواهیم انجام دهد. ما همه چیز می‌خواستیم و او همه کاری برای ما کرد. نوری‌زاده با فرخزاد صحبت کرد و پل ارتباطی او بود که به ایران برگردد؛ البته فریدون خودش قصد این کار را داشت. نوری‌زاده کارهایش را تسهیل کرد. همین... سازمان اطلاعاتی آلمان بسیار خوب از این ماجرا خبر دارد و می‌داند که چه کسی فرخزاد را کشته است.»

والله من از ماجرای به هم زدن سخنرانی لاریجانی در قم اطلاعی نداشتم
در دو دهه گذشته کمتر خبرنگاری شانس گفت‌وگو با چهره‌ای مانند محمدتقی مصباح‌یزدی آن هم درباره مسائل سیاسی روز را یافته است، این ویژگی در کنار شکست حامیان این روحانی پرنفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و کنجکاوی‌ها درباره تحلیل او از وضعیت کنونی کشور، گفت‌وگو با مصباح‌یزدی را برای افکار عمومی جذاب‌تر می‌کند، حتی اگر مصاحبه‌کننده نشریه‌ای کاملاً همفکر مصباح همچون «9 دی» باشد. مصباح در این مصاحبه تاکید کرد: «بنده در همان دولت نهم وقتی که زاویه کوچکی شروع شد، دو نفر از دوستانم را فرستادم که با خود آقای احمدی‌نژاد حضوراً تماس بگیرند و یک نامه محترمانه‌ای هم نوشتم و دادم به آنها؛ و آنها هم آخر شب رفتند بیش از یک ساعت با ایشان صحبت کردند و نامه را دادند و خیلی محترمانه و منصفانه و دلسوزانه هم بود... درباره موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز ما ملاقات حضوری هم با آقای احمدی‌نژاد داشتیم و من با رعایت اینکه در مقابل چنین شخصی و با چنین ویژگی‌های شخصیتی چطور باید حرف بزنم که احتمال تاثیر باشد، وقت ملاقات می‌دادم و صحبت می‌کردم. در برخی از جلسات بعضی از دوستان هم بودند که سه نفری بودیم، ما نشستیم با هم صحبت کردیم و متاسفانه حرف‌ها اثر نکرد، کانه اثر معکوس گذاشت تا در دولت دهم که دیگر کار به جایی رسید که ایشان تعبیراتی در مورد برخی موضوعات داشت و حتی راجع به آن شخص گفت که او از اولیای خداست و تعابیر دیگری که اینها دیگر قابل تحمل نبود.» در بخش دیگری از این مصاحبه به ماجرای حادثه 22 بهمن سال گذشته در حرم حضرت معصومه هنگام سخنرانی لاریجانی -رئیس مجلس- نیز اشاره شد. مصباح در این باره نیز تصریح کرد: «عده‌ای سعی کردند، القا کنند که این نتیجه تحرکات موسسه امام خمینی و برخی شاگردان آیت‌الله مصباح بوده است... من به واسطه یکی از دوستان به آن کسی که مورد اهانت قرار داده بودند، پیغام دادم که والله‌العلی العظیم من از این موضوع هیچ اطلاعی نداشتم... همین اندازه می‌دانستم که آن روز مثل هر سال بناست راهپیمایی و سخنرانی باشد و از داخل موسسه هم به عنوان کار موسسه و از منسوبین بنده هم هیچ دخالتی نداشته است؛ اما بالاخره این موسسه یک دانشگاه است، ما بیش از هزار دانشجو داریم حالا یک دانشجو هم رفته شعار داده یا نداده، به ما چه ربطی دارد؟ من که نمی‌توانم همه دانشجوها را کنترل کنم یا مگر هر کاری که می‌خواهند بکنند از فلانی می‌پرسند؟ حالا هر کسی درست یا غلط هر کاری کرده به ما ربطی ندارد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها