شناسه خبر : 15423 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مذاکرات وزرای خارجه ایران و ایالات متحده در ژنو

پیاده‌روی ظریف و کری

سرانجام صبح چهارشنبه هفته پیش وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده در ژنو با هم دیدار کردند. دور اول مذاکرات پس از ۱۰۰ دقیقه در هتل «ماندارین» ژنو پایان یافت. ظریف و کری در این گفت‌وگوها که نخستین دور مذاکرات در این سطح پس از مذاکرات آذرماه به شمار می‌آید، با یکدیگر برای بررسی سرعت بخشیدن به روند مذاکرات ایران و ۱ + ۵ بحثو گفت‌وگو کردند.

سرانجام صبح چهارشنبه هفته پیش وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده در ژنو با هم دیدار کردند. دور اول مذاکرات پس از 100 دقیقه در هتل «ماندارین» ژنو پایان یافت. ظریف و کری در این گفت‌وگوها که نخستین دور مذاکرات در این سطح پس از مذاکرات آذرماه به شمار می‌آید، با یکدیگر برای بررسی سرعت بخشیدن به روند مذاکرات ایران و 1+5 بحث و گفت‌وگو کردند. به گزارش ایرنا، ظریف پس از ورود به ژنو به خبرنگاران گفته بود: «ما در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ضرورت دارد طرف مقابل تصمیمات خود را بگیرد تا بتوانیم از این طریق به سمت جلو به پیش برویم. باید پیشنهادات تازه و جامعی مطرح شود و آمادگی داریم که همه موضوعات را به نتیجه برسانیم اما باید ببینیم که طرف مقابل چقدر آمادگی دارد.»
ظریف در پاسخ به سوالی درباره چالش دولت آمریکا با کنگره این کشور نیز تصریح کرده بود: «ما در مذاکرات هسته‌ای با دولت آمریکا به صورت یک مجموعه برخورد می‌کنیم؛ بنابراین همراه کردن قسمت‌های مختلف دولت آمریکا و یکپارچه شدن سیاست‌های آن بر عهده قوه مجریه آمریکاست. این نگرانی آنها باید باشد البته ما احساس می‌کنیم که نیاز به یک تصمیم و اراده سیاسی همراه با شجاعت است؛ تصمیم‌گیری برای حل معضلی که می‌تواند بسیاری از معادلات منطقه را به سمت بهبودی تغییر دهد.» از نکات جالب این مذاکره پیاده‌روی کوتاه جان کری و محمدجواد ظریف پس از مذاکرات در خیابان‌های ژنو بود. رسانه‌های مختلف خبری و تعدادی از خبرنگاران حاضر در ژنو که به منظور پوشش اخبار مذاکرات میان وزیران خارجه ایران و آمریکا در محل مذاکرات حاضر بودند، در صفحات اجتماعی خود و رسانه‌هایشان با انتشار عکس و خبر گزارش دادند تصاویر این دیدار را شکار کردند. این برای اولین بار بود که این دو چهره در بیش از یک سال اخیر در انظار عمومی حاضر می‌شوند که با توجه به روابط سیاسی دو کشور امری قابل توجه و بدیع محسوب می‌شود.
ظریف را در این دور از مذاکرات، مجید تخت‌روانچی و عباس عراقچی معاونان او، امیرحسین زمانی‌نیا معاون بین‌الملل وزیر نفت، حمید بعیدی‌نژاد، داود محمدنیا، محمد امیری و پژمان رحیمیان همراهی می‌کردند. ویلیام جوزف برنز معروف به بیل برنز، وندی شرمن و جیک سولیوان نیز در تیم کری فعال بودند. پس از این مذاکرات، ظریف ژنو را به مقصد برلین ترک کرد. در همین زمینه صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی در روزنامه شرق در این باره نوشت: «... با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و شش کشور جهان، آنچه بیش از سایر موضع‌گیری‌ها نمود دارد، تاکید طرفین بر اهمیت «سرعت عمل» است. دکتر روحانی در ایران و در سفر استانی خود در جمع مردم بوشهر، بر این موضوع تاکید کرد و در سوی مقابل، وزیر خارجه ایالات‌متحده نیز موضعی مشابه اتخاذ کرده است. به نظر می‌رسد این موضع مشترک، کلید فهم روش طرفین در دوره جدید و دوره‌های بعدی مذاکرات تا رسیدن به توافق در آینده‌ای نزدیک باشد و ایران و ایالات‌متحده بدون اینکه رسماً اعلام کنند، روی این مساله توافق دارند. به نظر نگارنده دو طرف نه تهدید می‌کنند و نه بلوف می‌زنند، بلکه احساس می‌کنند برای کسب منافع بیشتر، باید زمان مذاکرات را کوتاه‌تر کنند.» باید منتظر ماند و دید آمریکا و ایران از فرصتی که این روزها در اختیار آنها قرار گرفته بهره خواهند گرفت یا نه؟ این پرسشی است که آینده به آن پاسخ خواهد داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها