شناسه خبر : 8188 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نشانه‌های بحران در اقتصاد چین

آمارهای مخابره شده از وضعیت اقتصادی کشور چین سبب شد تا گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال بروز مشکلات اقتصادی در این کشور ایجاد شود.

آمارهای مخابره شده از وضعیت اقتصادی کشور چین سبب شد تا گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال بروز مشکلات اقتصادی در این کشور ایجاد شود. طبق گزارش‌های موجود رشد قیمت ملک در چین و رکورد‌شکنی آن نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در این کشور درآمدزایی قبل را ندارد و به همین دلیل سرمایه‌های سرگردان در این کشور روانه بازارهای غیر‌تولیدی از جمله مسکن شده است. از طرف دیگر ارزش پایین یوان در برابر دلار آمریکا در ماه‌های اخیر هم مساله دیگری است که موجب شد اقتصاد کشور چین در مقابل اقتصادهای دنیا قرار بگیرد و انگشت اتهام شمار زیادی از کشورهای صنعتی و تولیدی به سمت این اقتصاد آسیایی روانه شود.
این کشور که بسیاری از تحلیلگران از او به عنوان آغازگر جنگ ارزی در جهان یاد می‌کنند با ممانعت از افزایش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا سعی می‌کند قدرت رقابت خود را در بازارهای تجاری دنیا حفظ کند. اما بعد از تلاش‌های جهانی در جهت اصلاح این شیوه و نا‌موفق بودن این تلاش‌ها کشورهای دیگری از جمله ژاپن، هند و حتی ایالات متحده آمریکا هم اقدام به مداخله در بازار ارز کردند تا از این طریق اقتصادشان را اصلاح کنند. اگرچه این ابزار تاکنون موثر واقع نشده است.
از طرف دیگر دولت کشور چین اعلام کرده است در ماه می سال 2013 میلادی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور چین با کمترین نرخ طی چهار ماه قبل از آن رشد کرد و تردید در مورد افزایش نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال‌های پیش رو را بیشتر کرد. کاهش نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مالی و صنعتی کشور چین زمینه را برای کاهش حجم فعالیت‌های صنعتی و تجاری در این کشور فراهم می‌کند و به دنبال خود تنزل نرخ رشد اقتصادی را به همراه دارد. این مساله برای کشوری که بالغ بر 5/1 میلیارد نفر جمعیت دارد و اقتصادش، دومین اقتصاد بزرگ جهان است یکی از کلیدی‌ترین و بزرگ‌ترین معضلات اقتصادی محسوب می‌شود که باید هر چه سریع‌تر این معضل برطرف شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها