شناسه خبر : 18475 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جهان صنعتی کدام راه را انتخاب می‌کند

دو راهی تورم یا رشد اقتصادی

به گزارش اکونومیست در سال ۲۰۱۳ میلادی اقتصاد کشور استرالیا حداکثر با نرخ سه درصد رشد می‌کند در حالی که کمترین نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال مورد بررسی برابر با ۳/۲ درصد خواهد بود.

مونا مشهدی‌رجبی
به گزارش اکونومیست در سال 2013 میلادی اقتصاد کشور استرالیا حداکثر با نرخ سه درصد رشد می‌کند در حالی که کمترین نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال مورد بررسی برابر با 3/2 درصد خواهد بود. در این سال تولید ناخالص داخلی کشور انگلستان حداکثر با نرخ 3/1 درصد، کانادا 2/2 درصد و آمریکا 5/2 درصد افزایش پیدا می‌کند که نشان‌دهنده خروج اقتصاد این کشورها از رکود است در حالی که نرخ رشد اقتصادی کشورهای ایتالیا و اسپانیا و هلند در این سال در خوش‌بینانه‌ترین حالت منفی خواهد بود.
حداکثر نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در این سال منفی 4/0 درصد و حداقل نرخ رشد اقتصادی این منطقه در سال جاری برابر با منفی 7/0 درصد گزارش شده است.
امسال بیشترین نرخ تورم به کشورهای انگلستان و استرالیا اختصاص دارد. نرخ تورم در انگلستان در سال جاری 7/2 درصد و در استرالیا برابر با 5/2 درصد پیش‌بینی شده است در حالی که اقتصاد آمریکا تورم 9/1 درصدی و ژاپن تورم 7/1 درصدی را تجربه می‌کند. نرخ تورم در کشور فرانسه در این سال برابر با 2/1 درصد خواهد بود.
اما تراز حساب جاری در برخی از کشورهای دنیا که عملکرد اقتصادی خوبی هم دارند منفی است. مثلاً در سال 2013 میلادی تراز حساب جاری در کشور استرالیا برابر با منفی 6/3 درصد خواهد بود در حالی که تراز حساب جاری در کشور بلژیک برابر با منفی 5/0 درصد و تراز حساب جاری در انگلستان برابر با منفی 8/2 درصد خواهد بود. آلمان از معدود کشورهای صنعتی دنیاست که ضمن تجربه رشد اقتصادی در سال جاری و تجربه تورم 7/1 درصدی شاهد رسیدن تراز حساب جاری خود به مرز 2/6 درصد تولید ناخالص داخلی است. تراز حساب جاری در دو کشور سوئد و سوئیس در سال 2013 میلادی به ترتیب برابر با 2/7 درصد و 2/11درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. تراز حساب جاری کشورهای انگلستان و کانادا و فرانسه و آمریکا در این سال منفی برآورد شده است. رشد تورم که مشکل اصلی در کشورهای در حال توسعه دنیا محسوب می‌شود در سال گذشته میلادی و سال جاری در هیچ یک از کشورهای صنعتی مشاهده نشده است و انتظار می‌رود این وضعیت تا انتهای سال جاری و حتی انتهای سال 2014 میلادی هم در هیچ یک از کشورهای صنعتی دیده نشود. حداکثر نرخ تورم در اغلب کشورهای صنعتی دو درصد است و برخی از اقتصاددانان از ابزار افزایش نرخ تورم برای مقابله با رکود و تشویق تولید استقبال می‌کنند. اگرچه این طرح توسط هیچ یک از دولتمردان به عنوان راهکاری برای مقابله با رکود مورد قبول نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها