شناسه خبر : 10902 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

متوسط نرخ بیکاری در اروپا به ۱۲درصد رسید

بیکاری معضل بزرگ قرن حاضر

بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلات اقتصادی و اجتماعی در هر کشور است که هم اقتصاددانان برای حل آن اقدام می‌کنند و هم دانشمندان علوم اجتماعی بر مقابله با آن اصرار دارند.

بیکاری یکی از بزرگ‌ترین معضلات اقتصادی و اجتماعی در هر کشور است که هم اقتصاددانان برای حل آن اقدام می‌کنند و هم دانشمندان علوم اجتماعی بر مقابله با آن اصرار دارند. افزایش نرخ بیکاری در یک کشور ضمن آنکه نشان‌دهنده کاهش حجم فعالیت‌های صنعتی و تولیدی و تنزل سطح فعالیت‌های اقتصادی است از این جهت که باعث کاهش درآمدهای قابل استحصال خانوارها می‌شود و از مصرف می‌کاهد فشار زیادی در جهت کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشور ایجاد می‌کند و می‌تواند اقتصاد را به سمت ویرانی هدایت کند. اما به دنبال بحران اقتصادی دنیا و کاهش سطح فعالیت‌های صنعتی و تولیدی بیکاری به معضلی مهم در اقتصاد جهان تبدیل شد، معضلی که در سال‌های اخیر در اغلب کشورهای دنیا دیده شد و کشورهای اروپایی بیشترین آسیب را از آن متحمل شدند. طبق گزارش‌های منتشر‌شده توسط سازمان جهانی کار بیشترین نرخ بیکاری رسمی در جهان در کشورهای یونان و اسپانیا دیده می‌شود. این دو کشور در سال 2013 میلادی شاهد رسیدن نرخ بیکاری به مرز 8/26 درصد بوده‌اند و متوسط نرخ بیکاری در کل منطقه یورو برابر با 2/12 درصد بود. آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی و صنعتی‌ترین اقتصاد این منطقه است در ماه می سال 2013 میلادی شاهد رسیدن نرخ بیکاری به 9/6 درصد بود و پیش‌بینی می‌شود متوسط نرخ بیکاری در این کشور در سال 2013میلادی به مرز 6/5 درصد تنزل یابد. این نرخ که بسیار به نرخ بیکاری طبیعی یعنی پنج درصد نزدیک است نشان از عملکرد خوب اقتصاد اروپا دارد و برای میلیون‌ها نفر از مهاجران به این کشور نیز فرصت شغلی فراهم کرده است. در ماه می سال 2013 میلادی متوسط نرخ بیکاری در آمریکا برابر با 6/7 درصد گزارش شده است در حالی که کشور چین شاهد رسیدن نرخ بیکاری به مرز 1/4 درصد بود.
نرخ بیکاری در لهستان برابر با 5/13درصد و نرخ بیکاری در کشور چک برابر با 5/7 درصد اعلام شده است. مطالعات نشان می‌دهد در کشورهای منطقه یورو به استثنای هلند و آلمان، نرخ بیکاری از ابتدای سال 2013 میلادی تاکنون رشد داشته است و در دیگر کشورهای صنعتی دنیا نرخ بیکاری با کاهش کمتر از 2/0درصدی همراه بوده است. در ماه می سال 2013 میلادی نرخ بیکاری در کشور آفریقای جنوبی برابر با 2/25 درصد و در کشور لاتیو برابر با 8/12 درصد بوده است. نرخ بیکاری در ایرلند در این ماه معادل 7/13 درصد گزارش شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها