شناسه خبر : 17347 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش صادرات به ایران انبه پاکستانی را ارزان کرد

انبه ارزان شد

انبه میوه‌ای گرمسیری است که خاستگاه آن شبه‌قاره هند، پاکستان، بنگلادش و آسیای جنوب شرقی است.

انبه میوه‌ای گرمسیری است که خاستگاه آن شبه‌قاره هند، پاکستان، بنگلادش و آسیای جنوب شرقی است. درخت آن در اکثر کشورهای گرمسیری پرورش داده شده و صادر می‌شود. انبه هم مانند موز در سراسر جهان مصرف‌کننده دارد. هند در سال 2010 با تولید 3/16 میلیون تن انبه، بزرگ‌ترین تولید‌کننده در دنیا بود. این در حالی است که چین، به عنوان دومین تولید بزرگ، تنها 4/4 میلیون تن انبه تولید کرد. در چند هفته اخیر، کاهش تقاضای خارجی برای انبه در هند، منجر به افزایش عرضه این محصول در سوپرمارکت‌های داخلی شده است. با افزایش عرضه داخلی، احتمالاً قیمت آن بسیار کاهش می‌یابد اما در حال حاضر قیمت یک جعبه 12 عددی آن 150 روپیه (6/2 دلار) است و خرده‌فروشی‌ها آن را تا 700 روپیه (15/12 دلار) هم به فروش می‌رسانند. پاکستان جزو پنج صادر‌کننده بزرگ این محصول است و در نظر دارد امسال صادرات خود را افزایش دهد. پاکستان برای صادرات 175 هزار تن از این محصول هدف‌گذاری کرده که احتمالاً به صادرات بیشتر از 150 هزار تن نخواهد رسید. یکی از عوامل کاهش صادرات این محصول به کم شدن صادرات آن به ایران از طریق مقامات رسمی بر می‌گردد. از آغاز فصل صادرات، حدود 4200 تن انبه از طریق هوایی و زمینی ارسال شد. بیشتر صادرات این محصول به کشورهای اروپایی مثل انگلستان و آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس مثل قطر، عربستان، امارات متحده، بحرین و کویت است. صادرکنندگان پاکستانی در تلاشند که بازارهای جدیدی برای صادرات انبه پیدا کنند. به این منظور پاکستان خود را برای بهره‌برداری از بازار دو میلیارد دلاری کره جنوبی آماده می‌کند. بعد از انجام بررسی‌های مرتبط با کیفیت و استاندارد، پاکستان تاییدیه صادرات این محصول را از کره جنوبی دریافت کرد و حدود 500 تن انبه به کره جنوبی صادر خواهد کرد. با پایان فصل انبه در مکزیک، صادرکنندگان این محصول روی بازار آمریکا تمرکز کرده‌اند. طبق اعلام کمیته ملی انبه (NMB)، در این هفته حدود 4535384 جعبه انبه از گواتلامای مکزیک به آمریکا فرستاده می‌شود که 9 درصد بیشتر از هفته قبل است. متوسط قیمت انبه در آمریکا کاهش یافته و به 26/5 دلار در هر جعبه رسیده است. مکزیک در نظر دارد در چند هفته آینده تمام بازار آمریکا را تصاحب کند.

صادرات انبه پاکستانی به کره‌ جنوبی
پاکستان در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به سهمی از بازار دو میلیارد دلاری انبه در کره جنوبی است. با مجوزی که سال گذشته توسط دولت کره جنوبی صادر شده است، امسال پاکستان حدود 550 تن انبه به کره جنوبی صادر خواهد کرد که اولین محموله آن در حال حاضر صادر شده است. تولید‌کنندگان پاکستانی امیدوارند این صادرات سرآغازی برای مبادلات بیشتر بین دو کشور باشد. کشاورزان پاکستانی انتظار دارند محصول انبه این کشور با توجه به قیمت مناسب‌تر، در کره جنوبی مورد اقبال قرار بگیرد تا در سال‌های آینده میزان این صادرات افزایش یابد. در واقع، سال گذشته حدود 300 تن انبه پاکستانی برای تایید کیفیت و مزه، به این کشور ارسال شد و اعطای مجوز واردات به پاکستان بعد از این مبادله صورت گرفت. کره جنوبی سالانه حدود
12هزار تن انبه وارد می‌کند. پاکستان امسال انتظار درآمدی تقریباً 60 میلیون دلاری از این صادرات دارد و امیدوار است در سال‌های آینده این رقم افزایش یابد. پاکستان در حال حاضر به بیش از 40کشور دنیا از جمله انگلستان، کانادا، آمریکا، لبنان، سنگاپور و... انبه صادر می‌کند. این کشور همچنین برنامه‌ای برای صادرات حدود 175هزار تن انبه به کشورهای مختلف در سال جاری دارد. برنامه‌ای که به نظر می‌رسد واقع‌بینانه نوشته نشده است. مسوولان اعلام کردند بر خلاف برنامه قبلی، امسال احتمالاً بیش از 150هزار تن صادرات نخواهند داشت. بخشی از محدودیت صادرات به ظرفیت محدود کشور در زمینه امکانات صادراتی باز‌می‌گردد که سالانه توانایی حمل محصولی بیش از این مقدار را ندارند و بخشی دیگر به سهل‌انگاری مسوولان در دریافت مجوزهای لازم از کشورهای وارد‌کننده. پیش‌بینی می‌شود امسال پاکستان بیش از 5/1میلیون تن انبه تولید کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها