شناسه خبر : 5593 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکنش مثبت شاخص‌های آمریکا به یک خبر

پایان انبساط

کاهش بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش سهام در بازارهای آمریکا فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذارانی ایجاد می‌کند که به خوبی به یاد می‌آورند با شروع تلاش فدرال‌رزرو برای کاهش تحریک اقتصاد آمریکا شاخص‌های سهام نیز مسیر صعودی در پیش خواهند گرفت.

کاهش بیش از 500 میلیارد دلار ارزش سهام در بازارهای آمریکا فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذارانی ایجاد می‌کند که به خوبی به یاد می‌آورند با شروع تلاش فدرال‌رزرو برای کاهش تحریک اقتصاد آمریکا شاخص‌های سهام نیز مسیر صعودی در پیش خواهند گرفت.
شاخص استاندارد اند پورز 500 از 21 می تا‌کنون 5/2 درصد کاهش داشته است، که از زمانی که در چهار بار گذشته فدرال‌رزرو شروع به افزایش نرخ‌های بهره کرد به طور میانگین 16درصد در دو سال تقویت شده است. در حالی که 87 درصد به دست‌آمده از دسامبر سال 2008 بزرگ‌ترین کاهش فدرال‌رزرو بوده است. خرس‌نشان‌ها معتقدند این بار با دفعات دیگر فرق دارد در حالی که فشار بر دولت برای کاهش هزینه‌ها و بانک مرکزی برای پایین آوردن خرید اوراق قرضه رو به افزایش است (که باعث تزریق پول به درون سیستم مالی حتی اقتصاد در شرایط بد رکودی مانند جنگ جهانی دوم باشد) اما گاو‌نشان‌ها می‌گویند تصمیم فدرال‌رزرو مبنی بر کاهش تحریک بیانگر این واقعیت خواهد بود که اقتصاد می‌تواند با تکیه به خود توسعه یابد و اینکه ارزیابی به اندازه کافی آهسته هست که بازده سهام بیشتری ایجاد کند. جان کانلی کارشناس استراتژیک در موسسه مالی lpl بوستون که 373 میلیارد دلار در مشاوره و کارگزاری دارد در مصاحبه‌ای تلفنی در 12 ژوئن گفت سختگیری فدرال‌رزرو برای سهام خوب است. شما باید به یاد داشته باشید که چرا اینها این کار را انجام می‌دهند، به این خاطر که فکر می‌کنند اقتصاد در مرحله خودکفایی قرار دارد که نهایتاً برای بازده دادن مناسب است که بالطبع برای سهام هم خوب است.

هفته کسالت‌بار
سهام‌ها برای سومین بار در چهار هفته سقوط کردند، که S&P یک درصد از 73/1626 را از دست داد پس از آنکه تولیدات صنعتی چین کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده افزایش یافت و سرمایه‌گذاران منتظر نشست فردای کمیته بازار باز فدرال هستند. این عقب‌نشینی 14در‌صد بازده داشت و این افزایش از قیمت کف سهام‌ها در سال 2009 به میزان 140درصد بوده است. 500 S&P 9/0درصد افزایش داشته و به 02/1641رسید. نوسان قیمت از 22 ماه می، یعنی زمانی که رئیس کل فدرال‌رزرو بن اس برنانکی پیشنهاد داد که بانک مرکزی می‌تواند شروع به کاهش 85 میلیارد‌دلاری در اوراق قرضه ودیعه ماهانه و خرید‌های خزانه داشته باشد، افزایش داشته است. این پتانسیل برای تغییر در رویه باعث افزایش تنش میان بالز و بیرز شده که معتقدند بازار سهام به صورت مصنوعی توسط فدرال‌رزرو متورم شده است. ارزش تمامی اوراق قرضه آمریکا بر اساس اطلاعاتی که بلومبرگ منتشر کرده است از 8/19تریلیون دلار در زمان اوج به 3/19 تریلیون دلار رسیده است. سرمایه‌سازی از سهام در بازار‌های جهانی 55 تریلیون دلار است که کمتر از 58 تریلیون در چهار هفته گذشته است.

بازده شرکت‌های خدمات آب و برق
مهم‌ترین عامل کاهش S&P500 به عدم اقبال سرمایه‌گذاران به شرکت‌های خدمات آب و برق مربوط است. زیرا سود پرداختی این دسته از شرکت‌ها به سهامداران در پی جهش نرخ بهره10ساله خزانه‌داری به بالای بیش از دو درصد منجر به کاهش رغبت سرمایه‌گذاران به آنها شد. شرکت انوک تسلا که در اکلاهما قرار دارد و تولید‌کننده انرژی است،10درصد و شرکت فرست انرژی در اکرون اوهایو نیز مجموعاً 13درصد از ارزش خود را پس از بیست و یکم ماه می از دست دادند. سهم‌ها معمولاً هنگامی سود‌ده هستند که فدرال‌رزرو سیاست معکوس در پیش گرفته و شروع به گران‌تر کردن پول کند، که بیانگر این موضوع است که اقتصاد به اندازه کافی قوی شده و سیاستگذاران می‌توانند سیاست مبارزه با تورم را بر سیاست رشد اقتصادی اولویت دهند. تولید ناخالص داخلی آمریکا بر اساس اطلاعات بلومبرگ زمانی که فدرال‌رزرو شروع به اعمال سیاست انقباضی کرد در مقایسه با سال 1971 که به میزان 8/2 در‌صد بوده در این سال‌ها به میانگین 8/3درصد رسید. سود‌ها به بیش از 10درصد از زمانی که در سال 2008 دو برابر شدند رسیدند، که این مساله را تخمین‌های بیش از 11هزار متخصص نشان می‌دهد.

قیمت‌های سهام
خرس‌نشان‌ها معتقدند در حال حاضر تاریخ راهگشا نیست به این خاطر که قیمت‌های سهام در اقتصاد آمریکا بسیار قوی شده است. اطلاعات به دست آمده از بلومبرگ نشان می‌دهد S&P500 پس از کاهش نرخ بهره شبانه بین بانکی در دسامبر سال 2008 به صفر درصد بیش از 87 درصد رشد داشته است که بیش از پنج برابر میانگین پیشرفت در دوره سیاست‌های مالی انقباضی است. نوسانات مالی در این سال بیشتر از دوره‌ها‌یی که فدرال‌رزرو سیاست‌های معکوس در پیش می‌گرفته، بوده است. بر اساس اطلاعات بلومبرگ تحرک روزانه برای S&P500 در ماه مارس در مقایسه با سه‌ماهه اول که 48/0درصد بوده، میانگینی 68/0درصدی داشته است. در ماه قبل از اجرای سیاست انقباضی در سال‌های 1994 و 2004 میانگین تغییر قیمت روزانه 44/0درصد بوده است.S&P500 در سی ‌‌و ‌یکم ماه می سقوطی 4/1درصدی داشته است که البته بهتر از میزان پیش‌بینی‌شده برای امور تجاری است. این شاخص 3/1درصد افزایش داشته، که بیشترین میزان در هفت هفته گذشته است. در هفتم ژوئن که اداره کار گفت کارفرمایان آمریکایی حدود 175 هزار شغل ایجاد کرده‌اند، پیش‌بینی‌های اقتصادی افزایش یافت.

چه می‌شد اگر...
دن ورو رئیس کل سرمایه‌گذاری در مدیریت سرمایه پلسید LLC، در یک مصاحبه تلفنی در دوم ژوئن گفت مردم در حال انجام بازی چه می‌شود اگر هستند و منتظر عکس‌العمل فدرال‌رزرو نشسته‌اند. فورت‌لی شرکتی با سرمایه 2/4 میلیارد دلار در نیوجرسی معتقد است دلیل متلاطم شدن بازار‌ها همین است؛ زمانی که سرمایه‌گذاران نمی‌دانند چه چیزی در حال رخ دادن است، آنها از قبول هر گونه ریسکی امتناع می‌ورزند مگر اینکه بفهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. گزارش کار حاکی از آن است که خارج از مرز‌های فدرال کاهش هزینه‌ها یا توقف‌های غیر‌قانونی که در ماه مارس آغاز شدند تاثیر بسزایی در اشتغال‌های دولتی داشته‌اند. شغل‌های ایجاد‌شده توسط کل اقتصاد، که شامل نهادهای فدرالی هم می‌شود، به طور میانگین 155300 در سه ماه گذشته بوده است که در مقایسه با 170500 شغل از سال‌های 2002 تا 2007 و 1990 تا 2000 میزان کمتری است.

ریسک جداسازی
آدام پارکر رئیس کل بخش سهام استراتژیک در مورگان استنلی در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه 4 بلومبرگ در ماه ژوئن گفت‌: من فکر می‌کنم چیزی که ما تشخیص می‌دهیم جداسازی است که اندکی بیشتر در سال جاری طول خواهد کشید در حالی که در ماه آوریل و می، تمامی تمرکزمان بر روی این مساله نبوده است. این مساله احتمالاً ریسکی است که شامل نیمه دوم آن می‌شود. به اعتقاد بروس مک‌کین به عنوان رئیس کل استراتژیک سرمایه‌گذاری در بانک خصوصی کیکورپ در کلیولند از بین بردن تحریکات فدرال‌رزرو در هنگامی که دولت در حال کاهش هزینه‌ها‌ست باعث آسیب دیدن سهام می‌شود. بر اساس اطلاعات منتشر‌شده اداره خزانه‌داری آمریکا کسری بودجه آمریکا در ماه می گسترده‌تر شده و به میزان 7/138 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است. او همچنین در یک مصاحبه تلفنی گفت اگر فدرال‌رزرو میزان خرید‌هایش را کاهش دهد این مساله باعث خارج شدن نقدینگی از بازار‌ها شده و باعث نوعی افزایش قیمت می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک
حتی با وجود یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشرفته مشتریان ترجیح می‌دهند درآمد ثابتی داشته باشند. اطلاعات موسسه سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد مشتریان 3/18 میلیارد دلار در ماه می به مدیران اوراق قرضه داده‌اند و 4/5 میلیارد دلار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری آمریکا برداشت کرده‌اند. لارنس کریتورا مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت فدرال‌اینوستر که در نیویورک قرار دارد در مصاحبه‌ای تلفنی گفت اگر می‌خواهید تاثیر کاهش تدریجی را ببینید فقط باید به چند هفته قبل برگردید. بیش از 11 تریلیون دلار به ارزش سهام آمریکا طی چهار سال گذشته اضافه شده است به همین خاطر برنانکی نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه داشت و سه دوره از خرید‌های سهام را انجام داد تا رشد اقتصادی را تحریک کند، برنامه‌ای که به نام سیاست‌های انبساطی کمی شناخته می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها