شناسه خبر : 4197 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در بازی آبه - برنانکی پزو مکزیک قافیه را باخت

مغلوبه جنگ ارزی

پزو مکزیک در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان بهترین پول رایج برای سرمایه‌گذاران ژاپنی است و بانک ژاپن علائمی از خود بروز داده که نشان می‌دهد تمایلی به افزایش بیشتر محرک‌ها ندارد.

علیرضا پناهی
منبع: بلومبرگ
پزو مکزیک در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان بهترین پول رایج برای سرمایه‌گذاران ژاپنی است و بانک ژاپن علائمی از خود بروز داده که نشان می‌دهد تمایلی به افزایش بیشتر محرک‌ها ندارد. در حالی که فدرال‌رزرو نیز به تداوم خرید بیشتر دارایی‌ها که به سیاست‌های انبساطی مشهور است تمایل چندانی نشان نمی‌دهد. سرمایه‌گذارانی که در ژاپن وجوهی را قرض گرفته و برای سود بردن از نرخ بهره 40 برابری مکزیک پزو می‌خریدند، با سقوط ارزش این پول آمریکای لاتین بیش از 11 درصد در ماه گذشته ضرر کرده‌اند. پژوهش بلومبرگ نشان می‌دهد این روند معکوس، حاکی از کاهش شدید بازده 20درصدی طی چهار‌ماهه اول سال 2013 است، که در نوع خود بزرگ‌ترین زیان در بازارهای نوظهور و بیشترین در میان ارز‌های رایج دنیا پس از کرون ایسلند است. بازده اوراق قرضه در بازار سهام مکزیک با سر‌رسید سال 2024 در ماه گذشته 5/0درصد نقطه‌ای افزایش یافت که بیشترین مقدار از دوره30روزه‌ای بود که در 14دسامبر سال2010 به پایان رسید.
سه هفته بعد از اینکه رئیس فدرال‌رزرو بن برنانکی با بیان این مساله که سیاستگذاران می‌توانند سیاست‌های انبساطی یا QE را کاهش دهند باعث به وجود آمدن نوعی آشفتگی جهانی شد، و تصمیم BOJ مبنی بر عدم تغییر در برنامه‌های وام دادنش حاکی از این بود که مایل است محرک‌های بیشتری اضافه کند. صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری ژاپن باعث افزایش دارایی مکزیکی‌ها به اندازه افزایش 19درصد در ارزش پزو در چهار‌ماهه اول سال جاری شده‌اند که این مساله به خاطر پیشنهاد نخست‌وزیر شینزو جهت احیای رشد اقتصادی ین بوده است. پزو در ماه گذشته 12درصد عقب‌نشینی در مقابل ین داشته است. ویوینه تبرر کسی که در مدیریت حدود 14میلیارد دلار در بازارهای بدهی و ارز در حال ظهور در شرکت مدیریت سرمایه اینوست تک همکاری می‌کند از کیپ‌تاون مکزیک در تماسی تلفنی گفت اکنون بهبودی بزرگی وجود دارد. این یکی از بزرگ‌ترین بازارهای نوظهور بوده است پس یک لرزش تقریباً بزرگ هم در آن وجود داشته است. برخی از آنها به خاطر ین بوده است چرا که نرخ‌های بهره بسیار پایین هستند، و این پول بسیار ضعیف است. پس این دردناک‌ترین موقعیت برای قرار گرفتن در آن است.

فروش یوریداشی*
امسال 4/1 میلیارد دلار اوراق قرضه مکزیک به سرمایه‌گذاران ژاپنی فروخته شده، که با عنوان یوریداشی شناخته می‌شود، اطلاعات بلومبرگ نشان می‌دهد فروش این نوع اوراق در سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ژاپن از دارایی مکزیکی‌ها، که تحت عنوان توشینز شناخته می‌شوند، به بالاترین میزان 4/364 میلیارد ین (86/3 میلیارد دلار) نسبت به 5/93 میلیارد ین در ماه آگوست گذشته رسید. پزو 5/4 سال برتری 4085/8 را در مقابل ین تا ماه می تجربه کرد. این پول مکزیکی 9/1 درصد سقوط کرد و به 4093/7 ین در هر پزو در 14 ژوئن رسید. BOJ در 11 ژوئن نرخ بهره یک ساله خود را باز هم تغییر نداد در حالی که این مساله با افزایش ارزش اوراق بهادار و نوسانات بازار همراه بود که باعث نگرانی برخی از سرمایه‌گذاران شد. ایبی و BOJ متعهد به از بین بردن کاهش قیمت 15 ساله از طریق تزریق 70 تریلیون ین (742 میلیارد دلار) در سال به اقتصاد شده‌اند.

نفتی بر آتش
در 14 ژوئن ین تنها دقایقی پس از آخرین نشست BOJ بیشتر تقویت شد و نشان داد یکی از سیاستگذاران از محرک‌های محدود‌کننده برای یک دوره دو‌ساله حمایت کرده است. الخاندرو سیلوا، کسی که در شرکت مدیریت سرمایه سیلوا در اداره 800 میلیون دلار خارجی در بازار‌های نوظهور دارایی همکاری می‌کند، در تماسی تلفنی از شیکاگو گفت، ژاپن دست به اقدام خطرناکی زده است که مانند ریختن نفت بر روی آتشی است که آنها برافروخته‌اند. به‌جای اطمینان حاصل کردن از اینکه بانک مرکزی دیگری برای تامین کاهش سیاست‌های انبساطی در مقیاس گسترده وجود دارد تا به آنها در این وضعیت کمک کند، دست به کارهای بیهوده زده‌اند. یوجیرو گاتو، یک کارشناس ارز در نمورا، می‌گوید نرخ بهره بالاتر مکزیک تا به طمع انداختن سرمایه‌گذاران ژاپنی ادامه خواهد داشت.

محبوب بازارها
او در تماسی تلفنی از نیویورک گفت در ماه می مکزیک هنوز یک گزینه بسیار محبوب برای ژاپن در بازار یوریداشی یا فوشین بود؛ و در آینده نزدیک هم تغییر زیادی نخواهد داشت. تقاضای سرمایه‌گذاران برای اوراق قرضه اضافی برای به دست آوردن دلار دولتی مکزیک به جای دلار خزانه آمریکا در پنج نقطه پایه‌ای سقوط کرد یا 05/0 درصد یعنی تا 192 نقاط پایه در ساعت 11:34 صبح به وقت نیویورک رسید. هزینه حفظ بدهی مکزیک در برابر عدم پرداخت برای پنج سال با سوآپ پیش‌فرض اعتباری بر اساس اطلاعات بلومبرگ تغییر اندکی تا 1616 نقطه پایه‌ای داشته است. سوآپ پیش‌فرض اعتباری به خریدار ارزش اسمی در ازای اوراق بهادار اساسی را پرداخت می‌کند و اگر قرض‌گیرنده در ماندن بر سر توافقاتش کوتاهی کند معادل نقدی آن را پرداخت خواهد کرد. پزو 6/0 درصد کاهش داشت و به 7887/12 در دلار رسید.

ساعت شلوغی
بر اساس اطلاعات کمیسیون مبادلات سلف کالا از واشنگتن صندوق‌های تامین مالی و سایر دلالان بزرگ شرط‌‌بندی کرده‌اند که پزو ارزش خود را در مقابل دلار حداقل تا 10 ماه آینده به دست خواهد آورد. سیلویا گفت این تجارت شلوغی بود که از کوک خارج شده بود به این خاطر که با حرف‌هایی که از فدرال‌رزرو شنیده می‌شود عده زیادی از مردم تحت تاثیر این مساله قرار می‌گیرند که سیاست‌های انبساطی کمی دست‌نخورده باقی خواهند ماند. ثانیاً، ژاپنی‌ها از آن دری که بازار امید داشت داخل نشدند که آن را می‌تواند نوعی توهین بنمایاند.
* اوراق قرضه یوریداشی (Uridashi) نوعی از اوراق قرضه خارجی است که در بازار ژاپن به فروش می‌رود و در بین سرمایه‌گذاران خرد ژاپنی به دلیل بالاتر بودن نرخ سود این اوراق در مقایسه با نرخ سود بانکی و اوراق قرضه ین پایه محبوبیت بیشتری دارند.

آقای برنانکی وقت شما تمام شده
باراک اوباما هفته گذشته اعلام کرد که آماده است با پایان یافتن دوره ریاست برنانکی بر فدرال‌رزرو در ژانویه آینده با خداحافظی وی موافقت کند. مارتین فلدشتاین اقتصاددان و استاد دانشگاه هاروارد در گفت‌و‌گو با بلومبرگ گفت: یکی از نشانه‌هایی که حاکی از خروج برنانکی از فدرال‌رزرو است تاکید وی بر آغاز فرآیند خروج از سیاست‌های انبساطی است. راهبردی که به گفته آگاهان با کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه توسط فدرال‌رزرو همراه است. فلدشتاین در ادامه می‌گوید: برنانکی می‌خواهد راهبرد خروج قبل از ترک فدرال‌رزرو توسط وی شروع شود زیرا در این صورت است که خواهد گفت: من همه اقدامات لازم را برای سر و سامان دادن به اقتصاد انجام دادم و اکنون اقتصاد کشو ر در مسیر درستی قرار دارد. اوباما در گفت‌و‌گو با چارلی رز در شبکه پی‌بی‌اس گفته است برنانکی بسیار بیش از آنچه که خود می‌خواست در فدرال‌رزرو ماند. فلدشتاین افزود: پرزیدنت اوباما فردای آن روز نیز در مصاحبه دیگری مجدداً بر تصمیم خود برای پایان دادن حضور برنانکی بر فدرال‌رزرو تاکید کرده و گفت «آقای برنانکی وقتت تمام شده». به نظرم این اشاره خیلی مودبانه‌ای از سوی رئیس‌جمهور نبوده است. بلومبرگ همچنین از جانت یلن معاون کنونی فدرال‌رزرو به عنوان جانشین احتمالی برنانکی یاد کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها