شناسه خبر : 46449 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سقف‌شکنی

بازارهای مالی هفته گذشته را چگونه سپری کردند؟

 

علی قاسمی / نویسنده نشریه

بازارهای مالی در هفته‌ای که گذشت، روزهای پرنوسانی را تجربه کردند. بازار ارز همچنان در میان بازارهای رقیب خود می‌تاخت و در نهایت در پایان هفته موفق شد با عبور از سقف تاریخی خود رکورد جدیدی را به ثبت برساند. به‌تبع بازار دلار و اونس جهانی طلا که همچنان بالای دو هزار دلار معامله می‌شود، قیمت سکه امامی نیز به 34 میلیون و 200 هزار تومان رسید. آخرین باری که قیمتی بالاتر از قیمت مذکور برای سکه امامی به ثبت رسیده است، 11 اردیبهشت‌ماه 1402 است. قیمت سکه در تاریخ یادشده 34 میلیون و 700 هزار تومان به ثبت رسید. در این میان بورس تهران، همچنان شرایط مساعدی نداشت و فضای رکودی بر این بازار حاکم شد. به‌طوری که شاخص کل بورس تا محدوده دو میلیون و 46 هزار واحد نیز به روند کاهشی خود ادامه داد. تحولات جهانی و منطقه‌ای نیز سبب شده است قیمت نفت در کانال 82 دلار محفوظ بماند. به واسطه سرکوب قیمت با کاهش احتمال تغییر نرخ بهره آمریکا و حمایت قیمت به وسیله کاهش تولید از سوی اوپک و احتمال تداوم جنگ غزه، قیمت نفت به صورت خنثی رفتار می‌کند.

تداوم رکود در بورس

بورس تهران در هفته دوم اسفندماه همچنان شرایط خوبی را تجربه نکرد. شاخص کل بورس، تمام روزهای هفته گذشته را در کانال دو میلیون واحد باقی ماند. در روز دوشنبه، نماگر اصلی بورس، تمام تلاش خود را کرد که از نیمه کانال دو میلیون واحد بگذرد. شاخص کل با افت بیش از 16 هزارواحدی در روز مذکور و افت سه هزارواحدی در روز سه‌شنبه، به دو میلیون و 46 هزار واحد رسید. اما روز چهارشنبه، با رشد هشت هزار و 700واحدی اندکی از کاهش ارتفاع خود را در روزهای گذشته، جبران کرد. این نماگر بازار از ابتدای اسفندماه، 79 /0 درصد کاهش را تجربه کرده است. این در حالی است که بازدهی این شاخص از ابتدای زمستان، منفی 03 /7 درصد بوده است. همچنین این شاخص در سال 1402، دارای بازدهی 81 /4 درصد بوده است.

نماگر هم‌وزن نیز شرایطی مشابه داشت. با این تفاوت که میزان کاهش ارتفاع در شاخص هم‌وزن بیشتر بوده است. این شاخص از ابتدای اسفند، منفی 81 /1 درصد بوده است. از ابتدای زمستان 1402، این شاخص 2 /6 درصد کاهش یافت. همچنین این شاخص از ابتدای زمستان بازدهی 03 /22درصدی را نصیب سهامدارانی کرد که تمایل به سهام کوچک داشتند.

متغیرهای تابلو نیز حکایت از تداوم روند رکودی بر بازار سهام دارد. میانگین ارزش معاملات خرد در اسفندماه، دو هزار و 900 میلیارد تومان بوده است. با آغاز اسفندماه، ارزش معاملات همچنان زیر سه هزار میلیارد تومان باقی مانده است. میزان ورود و خروج پول حقیقی نیز اعداد بسیار بالایی بوده است. به‌طوری که مجموع ورود و خروج پول حقیقی در بازار سهام طی اسفندماه، هزار و 450 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که طی بهمن و دی‌ماه 9 هزار و 400 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده بود. به نظر می‌رسد زور نرخ بهره 30درصدی در این مدت بسیار بالا بود. به‌طوری که موفق شد پول حقیقی بسیاری را از بازار خارج کرده و ارزش معاملات را زیر سه هزار میلیارد تومان حفظ کند. اما باید دید نرخ دلار بر بازار سرمایه چه اثری خواهد داشت.

ریزش بازار سهام، در اثر بهره 30درصدی بود. اما با توجه به اظهارات خاندوزی، وزیر اقتصاد و مخالفت وی با انتشار اوراق 30درصدی، احتمال آن وجود دارد که دولت از این سیاست عقب‌نشینی کند. این در حالی است که نرخ دلار نیز رکورد تاریخی را به ثبت رسانده و عدم کارایی سیاست منقبض‌کننده پول به وضوح مشخص است. احتمالاً بازار سهام، در اثر رشد نرخ دلار شرایط خوبی را تجربه خواهد کرد. کاهش تنش‌ها در منطقه و احتمال آتش‌بس در غزه می‌تواند بازار را به آرامش فرابخواند. در نتیجه سهامداران با اطمینان بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام خواهند کرد. همچنین کاهش نسبت قیمت به سود بازار به 7 /6 واحد سبب شده است تا بازار برای کسانی که قیمت بالایی را برای دلار متصور شده و انتظار عقب‌نشینی از بهره 30درصدی دارند، جذاب باشد. چرا که نسبت قیمت به سود انتظاری بازار افزایشی خواهد بود. رشد شاخص کل در روز چهارشنبه می‌تواند شروع رشد بازار باشد. به شرط آنکه سیاست‌گذار به این نتیجه برسد که در خصوص سیاست نرخ بهره تصمیم قطعی و منطقی بگیرد. هرچند اگر بهره 30 درصد تداوم داشته باشد، رشد نرخ دلار می‌تواند انتظارات را در خصوص رشد درآمد شرکت‌های بازار سهام افزایش دهد و در نهایت P /E بازار سهام را وارد کانال پنج واحد نکند. به لحاظ تکنیکالی نیز بازار نزدیک یک حمایت استاتیک و داینامیک قرار دارد که همپوشانی این دو مورد می‌تواند شاخص کل را در محدوده‌های فعلی و بالای دو میلیون تومان حفظ کند. بازار در شرایط فعلی نیاز به حمایت ارزی دارد و اگر انقباض پولی کاهش یابد، قطعات بازار پتانسیل آن را دارد که در مرحله اول به کانال دومیلیون و 300 هزار واحد برسد و در مرحله دوم به سقف تاریخی خود نزدیک شده و در صورت ثبات سایر شرایط از دو میلیون و 500 هزار واحد عبور کند. در سناریو بدبینانه نیز احتمالاً شرایط موجود حفظ خواهد شد و بازار احتمالاً به محدوده دو میلیون تا دو میلیون و 200 هزار واحد احترام خواهد گذاشت. انتشار گزارش‌های ماهانه نیز می‌تواند به بازار دید کافی بدهد و پول را به صنایع پرپتانسیل هدایت کند. به‌خصوص آنکه شرایط تولید شرکت‌ها در زمستان سال جاری بهتر از زمستان گذشته بوده و سرمای سوزانی گریبان‌گیر تولید نشده است.

55

ثبات نفت در کانال 80

قیمت هر بشکه نفت برنت 15 روز معاملاتی متوالی است که در کانال 80 دلار محفوظ مانده و در روزهای پایانی هفته گذشته در محدوده 82 دلار مورد معامله قرار گرفت. برخی از اخبار حکایت از آن دارد که احتمال کاهش تولید توسط اوپک‌پلاس بسیار بالاست. علاوه بر این، معامله‌گران احتمال عدم تغییر نرخ بهره در ماه مارس را، بالا ارزیابی کرده‌اند. اثر این دو سبب شده است تا روند حرکتی قیمت نفت، خنثی بماند و طلای سیاه خود را در محدوده 82 دلار نگه دارد. مقام‌های ارشد فدرال‌رزرو اعلام کرده‌اند که عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارند و ریسک تورم همچنان موجود است. از نگاه جهانی، احتمالاً حمایت قیمتی نصیب نفت نخواهد شد. اما در منطقه خاورمیانه، با وجود آنکه اسرائیل تا حدودی با آتش‌بس در ماه رمضان موافقت کرده است، اما تلاش‌های میانجی‌گرانه قطری‌ها همچنان بی‌جواب مانده و دو طرف با احتیاط در خصوص توافق آتش‌بس اظهار نظر می‌کنند. از این‌رو، علاوه بر حمایت کاهش تولید اوپک، حمایت جنگ‌های منطقه نیز برای بازار نفت وجود دارد و می‌تواند قیمت را در سطوح بالایی حفظ کند. محرک بعدی نفت نیز کاهش ذخایر بنزین در آمریکاست. اما باید دید وزن کدام یک از عوامل بالاست و آیا زور محرک‌های قیمتی به تحقق رویای نفت 100دلاری خواهد رسید یا بازار نفت دچار فشردگی قیمت خواهد شد. نفت برنت از ابتدای سال شمسی جاری، بازدهی 12درصدی را به همراه داشته است.

عبور دلار از سقف

دلار بازار آزاد همچنان بدون توجه به تحولات سیاسی داخلی، روند رو به رشد خود را در اوایل آخرین ماه از سال جاری ادامه داد. به‌طوری که قیمت دلار در بازار آزاد از 58 هزار و 600 تومان در روز سه‌شنبه عبور کرد و سقف تاریخی خود را شکست. هرچند در پایان سال گذشته دلار تا 60 هزار تومان نیز در برخی از ساعات پیشروی کرد، اما همچنان دلار موفق نشده بود تا قیمت پایانی خود را بالاتر از 58 هزار و 620 تومان به ثبت برساند. از همین‌رو، به نظر می‌رسد دلار از سقف تاریخی خود، عبور کرده است. آخرین بار، دلار در 11 بهمن‌ماه سال جاری، قیمت 58 هزار و 400 تومان را به خود دیده است. با این تفاسیر، قبل از ورود به دهه دوم اسفندماه بازدهی اسفندماه ارز آمریکایی، به 6 /3 درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بهمن‌ماه، 2 /5 درصد بوده است. بازدهی دلار از ابتدای زمستان نیز به 29 /18 درصد رسیده است که تا لحظه تنظیم این گزارش بازدهی فصلی دلار از زمستان سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین بازدهی اسکناس آمریکایی از ابتدای سال به بیش از 23 درصد رسیده است. اثر تحولات سیاسی منطقه و عدم کارایی سیاست نرخ بهره 30درصدی در نرخ دلار واضح و مشخص است. همان‌طور که وزیر اقتصاد نیز در نشست خبری چند روز گذشته به مخالفت با بهره 30درصدی پرداخته است.

سکه قله را فتح کرد؟

معاملات سکه امامی، طی هفته منتهی به 9 اسفندماه 1402، بسیار پررونق بود. به‌طوری که قیمت هر واحد سکه امامی، در روز سه‌شنبه به 34 میلیون و 200 هزار تومان رسید. آخرین باری که سکه امامی رقمی بالاتر از 34 میلیون و 200 هزار تومان را به خود دیده است، 10 اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که قیمت هر سکه امامی به 34 میلیون و 700 هزار تومان رسیده بود. هرچند قیمت این سکه در سقف تاریخی خود قرار دارد، اما همچنان قیمت دلار در حال رکوردزنی است. از سوی دیگر اونس جهانی طلا نیز از قیمت سکه امامی حمایت لازم را به عمل می‌آورد. از این‌رو احتمال رکوردزنی‌های بیشتر در بازار سکه و طلا وجود دارد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز دو میلیون و 900 هزار تومان است که در نزدیکی سقف‌های تاریخی خود قرار دارد.

اونس جهانی طلا تحت تاثیر انتظارات در خصوص کاهش نرخ بهره روند رو به رشدی را طی می‌کند. به‌طوری که قیمت جهانی هر اونس طلا تا دو هزار و 44 واحد نیز در هفته گذشته پیشروی کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گران احتمال عدم تغییر نرخ بهره در ماه مارس را بیش از 97 درصد ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که احتمال کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن، بیش از 68 درصد عنوان شده است. به نظر می‌رسد در صورتی که کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا قریب‌الوقوع باشد، اونس طلا رکوردزنی‌های قیمتی را تجربه خواهد کرد. قیمت دلار نیز با پیشروی به کانال 58 هزار تومان و عبور از سقف تاریخی خود، از قیمت سکه امامی حمایت می‌کند.

رشد همزمان اونس طلا و قیمت دلار می‌تواند سبب شود تا سکه امامی با 500 هزار تومان افزایش سقف تاریخی خود را بزند و موفق شود از آن عبور کند. نیم‌سکه نیز که بازدهی آن در ماه گذشته از سکه امامی و ربع‌سکه عبور کرده بود، اکنون وارد استراحت شده و کمتر از سایر سکه‌ها رشد می‌کند. همچنان ربع‌سکه پتانسیل بالایی برای رشد دارد. چرا که از رشد بازار طلا عقب مانده است. حباب سکه امامی نیز حدود 18 درصد است. 

دراین پرونده بخوانید ...