شناسه خبر : 8814 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

امیدواری به ادامه صعود

با اجرایی شدن برجام و رفع تدریجی تحریم‌ها شاهد رفت و آمد هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف در کشور هستیم که در بسیاری از مذاکرات اقتصادی بین طرف‌های ایرانی و سرمایه‌گذاران خارجی، تفاهمنامه‌ها و قراردادهای اقتصادی منعقد شده است.

سیدعلی خسروشاهی / تحلیلگر بازار سهام

با اجرایی شدن برجام و رفع تدریجی تحریم‌ها شاهد رفت و آمد هیات‌های اقتصادی از کشورهای مختلف در کشور هستیم که در بسیاری از مذاکرات اقتصادی بین طرف‌های ایرانی و سرمایه‌گذاران خارجی، تفاهمنامه‌ها و قراردادهای اقتصادی منعقد شده است. با ایجاد دورنمای خوب اقتصادی کشور و تاکید دولت بر افزایش آهنگ رشد اقتصادی در سال جاری، بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد کشور با رشد مناسبی همراه بوده است. به‌گونه‌ای که شاخص بورس اوراق بهادار توانست از محدوده 60 هزار واحدی تا سطح 81 هزار واحد صعود کند. با توجه به ورود شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا به کشور، صنعت خودرو در بین صنایع دیگر بورسی با بیشترین رشد همراه بوده است. شرکت‌های خودروسازی داخلی که طی چند سال گذشته همواره با زیان انباشته روبه‌رو بودند امیدوارند با همکاری و تولید مشترک با شرکت‌های خارجی نظیر پژو و رنوی فرانسه علاوه بر دستیابی به تکنولوژی‌های نوین بتوانند هزینه تولید خودرو را کاهش دهند و از زیان خارج شوند چراکه در زمان تحریم‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های مبادلاتی شرکت‌های خودروسازی با افزایش هزینه تمام‌شده محصولات خود روبه‌رو بودند. البته اقبال سرمایه‌گذاران خارجی تنها معطوف به صنعت خودرو نبوده و شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنایع دیگر ازجمله صنعت فولاد و پتروشیمی نیز هستیم. بعد از صنعت خودرو به عنوان لیدر بازار سرمایه به نظر بسیاری از کارشناسان با برقراری سوئیفت، بانک‌ها نیز می‌توانند با رشد خوبی مواجه شوند.
کاهش نرخ سود بانکی در سال 1394 و برنامه کاهش تدریجی آن تا رسیدن به نرخ سود بانکی متعادل نیز تاثیر مثبتی در رشد بازار سرمایه گذاشت. طی دو سال گذشته از یک طرف کاهش تورم و از طرف دیگر نرخ سود بانکی بالا دست در دست هم داده بودند تا سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را در سپرده‌های بانکی محبوس کنند. امری که نتیجه‌ای جز رکود اقتصادی به بار نیاورد. هرچند هنوز هم با وجود نرخ تورم 9 /11درصدی و نرخ سود بانکی 18 درصدی، در کنار رکود بازارهای کالایی و مسکن، سپرده‌های بانکی از جذابیت برخوردارند ولی این امید می‌رود تا در سال 1395 این اختلاف کاهش یافته و شرایط اقتصاد کشور به تعادل برسد. سوالی که در ذهن بسیاری از فعالان بازار سرمایه نقش بسته آن است که آیا با وجود رشد 20 هزار واحدی شاخص طی چند ماه گذشته تاکنون، ورود به بازار سرمایه با ریسک بالایی همراه نیست؟ واقعیت آن است که ورود به بازار سرمایه همواره ریسک خود را داشته و کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود باید ریسک آن را به جان بخرد. اما آنچه ممکن است سرمایه‌گذاران را نگران کند تجربه تلخ دو سال گذشته و نزول پی‌درپی شاخص بورس بعد از یک رالی صعودی در سال 1392 است. به نظر می‌رسد ورود سرمایه‌گذاران خارجی و همکاری با شرکت‌های معتبر بین‌المللی و همچنین گشایش سوئیفت و تسهیل مبادلات ارزی بین ایران و کشورهای دیگر می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت در سودآوری شرکت‌های داخلی تاثیر مثبتی داشته باشد ولی نباید به دنبال تاثیر کوتاه‌مدت این اتفاقات در صورت‌های مالی شرکت‌ها گشت. تجربه ثابت کرده همواره سرمایه‌گذارانی که در بازار سرمایه دست به خرید و فروش احساسی می‌زنند بازندگان اصلی این بازار هستند. با توجه به افزایش امیدواری‌ها به آینده اقتصادی کشور در بین کارشناسان اقتصادی و نمایان شدن آثار برجام در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران می‌بایست در بازار سرمایه با دید میان‌مدت و بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند. یکی از نقاط قوت سال 1395 می‌تواند افزایش تولید روزانه نفت کشور باشد. طبق آخرین آمار طی ماه گذشته ایران موفق شده روزانه 2 /3 میلیون بشکه نفت تولید کند که ظرف چهار سال گذشته یک رکورد به‌حساب می‌آید. با توجه به پیش‌بینی نفت 40‌دلاری در بودجه 95 و احتمال افزایش قیمت جهانی نفت تا سطح 60 دلار می‌توان امیدوار بود کسری بودجه دولت تا حدودی برطرف شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها