شناسه خبر : 8352 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

در یک نظرسنجی از ۶۰ اقتصاددان مطرح کشور چشم‌انداز سال ۹۵ را این‌گونه تصویر کرد: ۵۲ درصد کارشناسان، رشد اقتصادی امسال را در بازه سه تا پنج درصد و ۵۳ درصد از اقتصاددانان نرخ تورم را در کانال ۱۰ تا ۱۲ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

نمره دولت روحانی از نگاه اقتصاددانان
در یک نظرسنجی از 60 اقتصاددان مطرح کشور چشم‌انداز سال 95 را این‌گونه تصویر کرد: 52 درصد کارشناسان، رشد اقتصادی امسال را در بازه سه تا پنج درصد و 53 درصد از اقتصاددانان نرخ تورم را در کانال 10 تا 12 درصد پیش‌بینی کرده‌اند. درخصوص نرخ مناسب برای تک‌نرخی شدن ارز، 42 درصد قیمت دلار را در بازه 3700 تا 4000 تومان و 34 درصد نیز بازه مناسب را در فاصله 3400 تا 3700 تومان ارزیابی کرده‌اند. در این نظرسنجی همچنین از صاحب‌نظران خواسته شد به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم از آغاز تاکنون نمره‌ای بین صفر تا 10 بدهند که میانگین نمرات ارائه‌شده به کارنامه دولت 22 /6 بوده است.

کارت سوخت میان ماندن و رفتن
نوشت: در حالی که تصور می‌شد همزمان با فرارسیدن تعطیلات نوروز، کارت سوخت بنزین از سامانه سوخت‌گیری کشور کنار گذاشته شود، این پیش‌بینی تحقق نیافته و حتی احتمال ماندگاری این کارت تقویت شده است... نظر وزارت نفت تقریباً مشخص است؛ این وزارتخانه از تداوم استفاده از این کارت‌ها حمایت نکرده و پیشنهاد حذف آنها را مطرح کرده است. در این میان، برخی نهادها با هدف مبارزه با قاچاق سوخت، خواستار تداوم کاربرد آنها هستند و استدلال‌های خود را مبنی بر نقش این کارت‌ها در کاهش قاچاق اعلام کرده‌اند. بر این اساس، دولت باید از میان این دو پیشنهاد یکی را انتخاب کند.

دلیل انتخاب نیمه دوم 95 برای تک‌نرخی کردن ارز
در گفت‌وگویی با رضا بوستانی، تحلیلگر ارشد اقتصادی به نقل از او نوشت: برجام امکان انتقال ذخایر ارزی و مدیریت منابع ارزی کشور را فراهم کرده است. البته استفاده از ظرفیت کامل این ترتیبات جدید زمان‌بر است، ولی انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌‌چندان دور این مهم محقق شود و شاید همین بحث فنی، دلیل انتخاب نیمه دوم سال جاری برای اجرای یکسان‌سازی باشد... اکنون شکاف نرخ ارز [دولتی و آزاد] تنها 15 درصد است... به علاوه اکنون بازار ارز آزاد بسیار گسترده‌تر با بازیگران بیشتری است. لذا از نظر اخلال نرخ‌های دوگانه در کارایی، شرایط فعلی بسیار بهتر از تجربیات گذشته در اقتصاد ایران است.

عابربانک‌های ناامیدکننده شهرستان‌ها
نوشت:‌ یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم در ایام نوروز و تعطیلات دریافت خدمات بانکی است، اما با وجود وعده‌های متعدد بانک‌ها مبنی بر ارائه سرویس‌های مناسب و خدمات‌رسانی به موقع، این قول‌ها باز هم محقق نشد... یکی از نیازهای اساسی مردم در ایام نوروز و به ویژه در روزهای تعطیل سال پُر بودن دستگاه‌های خودپرداز بانکی از اسکناس است. گرچه این برنامه و خدمت بانکی در شهرهای بزرگ مانند تهران بهتر از سایر شهرها صورت می‌گیرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرهای کوچک فاقد چنین خدمات‌رسانی به موقع بودند و بانک‌ها رسیدگی مناسبی به نیازهای مشتریان در شهرستان‌ها نداشته‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها