شناسه خبر : 8128 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا خرید طلا با ریسک زیادی همراه است؟

۱۰ اثر روسی بازار طلا

در حال حاضر یک «وضعیت دوگانه» در بازار طلا در ارتباط با عدم اطمینانی که از خصومت بالقوه روسیه ناشی‌ می‌شود، در قبال اوکراین وجود دارد. در اینجا به ۱۰ مشاهده در خصوص شرایط حاضر با توجه به این مساله اشاره می‌شود.

نیگام آئورا / کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری موسسه ارون

در حال حاضر یک «وضعیت دوگانه» در بازار طلا در ارتباط با عدم اطمینانی که از خصومت بالقوه روسیه ناشی‌ می‌شود، در قبال اوکراین وجود دارد. در اینجا به 10 مشاهده در خصوص شرایط حاضر با توجه به این مساله اشاره می‌شود. نگاهی به روندهای «طلای آتی» می‌تواند به شما در درک این موضوعات کمک کند. سوالی که در پی پاسخ آنیم این است که آیا عبور طلا از مرز 1300 دلار در روزهای اخیر، به سطوح قیمتی بالاتری خواهد انجامید؟
1- طلا در روزهای اخیر تحت تاثیر برخی از گفته‌های رسانه‌ای به خصوص یکی از مقامات لهستانی که از احتمال حمله روسیه به اوکراین سخن گفته بود، دچار «جنون» شد.
2- از خودتان بپرسید: «چقدر محتمل است که روسیه نقشه‌های خود را با یک مقام لهستانی در میان بگذارد، در حالی که لهستان عضو اتحادیه رقیب روسیه یعنی ناتو است؟». بر اساس منابع حاضر، ما قادر نیستیم این احتمال را چندان تایید کنیم و اعتبار خاصی به این گفته مقام لهستانی بدهیم که به «اطلاعات محرمانه» خودش ارجاع داده است.
3- روسیه یک تامین‌کننده عمده نفت و گاز اروپاست. چرا نفت در روزهای اخیر با افت قیمت مواجه بوده، اگر یک نفر می‌دانست که روسیه به اوکراین حمله می‌کند؟
4- سرمایه‌گذاران در آسیا و اروپا بیشتر از سرمایه‌گذاران آمریکایی اوضاع روسیه را رصد می‌کنند و به دنبال اطلاعات از این کشور هستند. اما هیچ خرید عمده‌ای در آسیا و اروپا مشاهده نشده است، در حالی که خریدهای عمده از آمریکای شمالی بوده است.
5- الگوریتم‌های فنی موانع کوتاه‌مدت سنگینی را در مسیر افزایش طلا نشان می‌دهند.
6- بررسی‌های ما نشان می‌دهد در همه دفعات اخیری که قیمت اونس طلا از 1309 دلار بالاتر رفته است، موسسات اثرگذار بر بازار دست به «فروش‌های خفیف» زده‌اند.
7- در خصوص رسانه‌ها و اخبار، درک این موضوع حیاتی است که آنها همیشه نیاز به «تیترهای داغ» دارند. برنامه‌های تلویزیونی باید مخاطب بیشتری داشته باشند و وب‌سایت‌ها به دنبال بازدید بالاتری هستند. روزنامه‌ها هم خواهان مشترکان بیشترند.
8- وزیر خارجه لهستان به صراحت نگفت که روسیه به دنبال حمله به اوکراین بوده است. عبارت وی این بود: «در آنجا چندین گروه از نیروهای نظامی و تمرکز بزرگی از تجهیزات نظامی وجود دارد. اینها همه برای افزایش فشار بر اوکراین، یا ورود به مرز این کشور فراهم شده است.» برخلاف تصور اولیه بازار طلا، چیز جدیدی در این اظهارنظر نبود.
9- شاخص ETF GDXJ، که اخیراً یک شاخص «راهبر» در حرکت قیمتی طلا بوده است، در روزهای اخیر خروج غیرعادی وجوه از بازار طلا را ردگیری کرده است. وقتی جریان وجوه منفی باشد و قیمت در حال بالا رفتن باشد، یک «واگرایی منفی» پیش می‌آید.
10- نقره هم شاهد خروج وجوه از بازار خود بوده است.
با همه اینها، حرکت طلا در روندهای کوتاه‌مدت «احساسی» بوده است. احساسی در منطق چندان به رسمیت شناخته نمی‌شود. با این حال، هیچ کدام از گفته‌های بالا به این معنا نیست که طلا در روزهای پیش رو بالاتر نخواهد رفت یا روسیه به اوکراین حمله نخواهد کرد. همه این 10 مشاهده به معنای این هستند که سرمایه‌گذاران بدانند «ریسک» و «پاداش» هر دو به حساب می‌آیند. این مشاهدات بیانگر این هستند که ریسک زیادی در روندهای کوتاه‌مدت وجود دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها