شناسه خبر : 4195 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فلز زرد و روندهای بلندمدت

سبقت طلا از بازارهای سهام

در هفته‌های اخیر نمودارهای طلا عملکرد بهتری را در مقایسه با دیگر بازارهای کالایی و سهام از خود نشان می‌دهد. در حالی که شاخص داوجونز در ماه گذشته به یکی از بالاترین رکوردهای خود رسید، در هفته‌های بعدی افت قابل توجهی را به جا گذاشته است.

کایرا برشت / سردبیر اجرایی «تریدر پلنت»

در هفته‌های اخیر نمودارهای طلا عملکرد بهتری را در مقایسه با دیگر بازارهای کالایی و سهام از خود نشان می‌دهد. در حالی که شاخص داوجونز در ماه گذشته به یکی از بالاترین رکوردهای خود رسید، در هفته‌های بعدی افت قابل توجهی را به جا گذاشته است. اما طلا توانسته در بین بازارهای کالایی، خود را بالا بکشد و با وجود اینکه احتمالاتی مبنی بر افت پیش روی طلا مطرح شده، فلز زرد در مجموع در سال جاری بازدهی مثبتی داشته است.
اما چه چیزی به طلا کمک کرد تا دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری را پشت سر بگذارد؟ تشدید تنش‌های ژئوپولتیک در بیش از یک نقطه بحرانی در گوشه‌گوشه جهان، عامل پشتیبان طلا برای صدرنشینی در کسب بازدهی بوده است. در این بین، مجادلات با روسیه در هر دو جنبه «نظامی» و «اقتصادی» در حال بدتر شدن است. در این بین، هراس‌ها از اینکه این کشور بتواند تحریم‌های خود را در زمینه واردات محصولات کشاورزی و دیگر بخش‌ها که احتمالاً شامل «صنعت خودرو»، «کشتی» و «هوافضا» نیز می‌شود، در قبال اروپا تشدید کند، افزایش یافته است. توقف تجارت، بدون توجه به اینکه چه عاملی موجب آن شده است، در نهایت به صورت فشار روی رشد اقتصادی در جهت کاهش خود را نشان می‌دهد. اینها را اضافه کنید به برخی از نگرانی‌های دیگر مثل خبرهایی که در خصوص «داغ شدن بیش از حد بازار دارایی در چین» مطرح می‌شود تا متوجه شوید چرا طلا در هفته‌های اخیر، تحت تاثیر شماری از فاکتورهای جهانی و کلان، در شیب کلی افزایشی قرار گرفته است.
با توجه به این شرایط، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران چه پیش‌بینی از آینده می‌توانند داشته باشند؟ در شرایطی که در ماه آگوست، مدیران بسیاری از نهادهای اقتصادی جهانی در تعطیلات به سر می‌برند، چندین عامل نااطمینانی از ناحیه موضوعات ژئوپولتیک و مجادلات بین‌المللی وجود دارند که موجب می‌شوند طلا در هفته‌های آینده نیز آماده سرکشی به کانال‌های بالاتر باشد.
با این حال، در یک تصویر بزرگ‌تر، به نظر می‌رسد که طلا به «بی‌رمق شدن» ادامه می‌دهد. وضعیت نزدیک قیمت، «بدون روند» به نظر می‌رسد که می‌تواند خرید و فروش را برای حرفه‌ای‌ها نیز دشوار کند. ولی بازیگران بلندمدت، عموماً درگیر این شرایط میان‌مدت نیستند. قیمت طلای آتی برای ماه دسامبر نزدیک به قیمت میانه‌های سال 2014 قرار دارد. در بازه‌های خیلی کوتاه‌مدت، معاملات در حال تست کردن نقطه مقاومتی 1315‌دلاری هستند. برای کسانی که به صورت روزانه و تکنیکال دست به خرید و فروش می‌زنند، این موضوع یک «سطح کلیدی» برای رصد کردن است. اگر بازدهی‌های به دست آمده پایدار بماند و نرخ‌ها بالای این محدوده قیمتی در روزهای آینده قرار داشته باشد، سطح مقاومتی بعدی که می‌تواند مورد آزمون مجدد برای شکسته شدن قرار بگیرد، سطح 1327‌دلاری و در پی آن، سطح 1347‌دلاری برای هر اونس طلا خواهد بود. در خصوص کف قیمت چه؟ طلا بهتر از بازارهای دیگر بوده و دلایل بسیاری را برای خوش‌بینی به خود دارد. ولی، با وجود بازدهی‌ها، بازار در یک‌روند «قوی» به سر نبرده است. نقدینگی ممکن است در هفته‌های آینده کمتر شود و این عامل، می‌تواند بسیاری از بازیگران را مجاب کند که از بازار خارج شوند. با توجه به آمارهای خوبی که از اقتصاد آمریکا منتشر شده، فدرال‌رزرو هم بیشتر از قبل مصمم به اتمام تسهیل مقداری شده است. هر چند همین رشد اقتصادی را هم بسیاری مرهون بسته‌های QE می‌دانند. با این حال، مشخص نیست که ادامه این وضعیت اقتصادی در صورتی که با ثباتی نسبی در شرایط دیپلماتیک جهانی همراه شود، چه بر سر بازار طلا خواهد آورد. پس مواظب باشید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها