شناسه خبر : 7627 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در حاشیه نامه علیرضا داوودنژاد به نمایندگان مجلس

مبارزه جدی با قاچاق فیلم

با پیشرفت تکنولوژی در دنیا مساله قاچاق سی‌دی‌ها شکل متفاوتی پیدا کرده و بسیاری از سایت‌های فیلم وجود دارند که دو ساعت بعد از عرضه فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی، فیلم‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

محمدمهدی جعفری/ مدیرعامل موسسه قرن بیست و یکم

با پیشرفت تکنولوژی در دنیا مساله قاچاق سی‌دی‌ها شکل متفاوتی پیدا کرده و بسیاری از سایت‌های فیلم وجود دارند که دو ساعت بعد از عرضه فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی، فیلم‌ها را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. این اقدام ضرر زیادی به شبکه نمایش خانگی و همین‌طور بدنه سینما وارد کرده که در حال حاضر باید به فکر مبارزه جدی با قاچاق فیلم باشیم. قاچاق فیلم تاثیرات مخرب جبران‌ناپذیری به جا خواهد گذاشت. تاثیراتی که در عرصه مدیریت فرهنگ کارشناسی جدی و مقابله جدی‌تری را می‌طلبد.
۸۰ درصد سهم توزیع و تیراژ در شبکه نمایش خانگی توسط هشت شرکتی است که عضو این کانون هستند، با این حال ما تلاش می‌کنیم علاوه بر اینکه خودمان سهمی از بازار داشته باشیم، تهیه‌کنندگان سینمایی نیز به سرمایه خود دست پیدا کنند، به همین دلیل بیش از هر چیز باید به مساله قاچاق فیلم‌ها توجه کنیم. در حال حاضر ۱۰ استان مصرف‌کننده محصولات شبکه نمایش خانگی هستند و اگر بتوانیم ستاد صیانت از قاچاق فیلم را در این استان‌ها فعال‌تر کنیم، قدم بزرگی در حوزه مبارزه با قاچاق فیلم برداشته‌ایم.
اگر بتوانیم گردش مالی مناسبی را در بازار شبکه نمایش خانگی ایجاد کنیم، سرمایه مناسبی به دست تهیه‌کننده می‌رسد و در نهایت فیلم‌های بهتری تولید می‌شود و مصرف‌کننده نیز آثار مناسب با سلیقه خود را در شبکه نمایش خانگی می‌بیند.
در گذشته تعدادی شرکت نمایش خانگی در امارات متحده راه‌اندازی شد و آثار شبکه نمایش خانگی را به این منطقه صادر کرد، اما مساله اینجاست که بسیاری از هموطنان ما در خارج از کشور به دنبال خرید سی‌دی‌های ارژینال ایرانی نیستند و همین مساله باعث شد حضور در این کشورها چندان با موفقیت همراه نباشد.
به هر حال برای حضور در بازارهای خارجی نیازمند ایجاد زمینه‌هایی هستیم که هزینه بالایی را می‌طلبد و باید برای چنین سرمایه‌گذاری، خوب فکر کنیم.
ایجاد کانون موسسات نمایش خانگی به معنای جدا شدن از اتحادیه نیست. در واقع اعضای این کانون خواسته‌های متفاوتی نسبت به اتحادیه دارند. در حال حاضر ۳۲ شرکت شبکه نمایش خانگی مجوز فعالیت دارند که از این میان بیشترین سهم عرضه در شبکه نمایش خانگی به این هشت شرکت تعلق دارد. کانون موسسات نمایش خانگی به مسائلی چون توجه به بازار فیلم در شبکه نمایش خانگی، سی‌دی‌های قاچاق و پیشرفت تکنولوژی در این حوزه توجه می‌کند.
دوستانی که در کانون موسسات نمایش خانگی عضو هستند خواسته‌های متفاوتی نسبت به دیگر اعضای اتحادیه شبکه ویدئو رسانه دارند.
مهم‌ترین مساله در این زمینه این است که به دنبال کمک مالی از سوی دولت نیستند، بلکه تنها می‌خواهند دولت به عنوان حامی در کنار این شرکت‌ها حضور داشته باشد.
در ابتدای سال جاری رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده بود برخورد جدی با مساله قاچاق سی‌دی در کشور انجام می‌شود و این سازمان قرار است عزم خود را برای ارتقای شبکه نمایش خانگی جزم کند. ما هم اعلام کردیم که کانون موسسات نمایش خانگی آمادگی تعامل با سازمان سینمایی و برخورد با مساله کپی غیرمجاز را دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها