شناسه خبر : 5380 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فروش مرسدس بنز در سه‌ماهه سوم سال رکورد شکست

خبر خوب برای آلمان

بعد از آنکه بحران فولکس‌واگن، وضعیت کلیه شرکت‌های خودروسازی آلمانی را تحت تاثیر قرار داد و پیش‌بینی می‌شد فروش آنها کاهش یابد، حالا دایملر، شرکت تولیدکننده خودروهای مرسدس بنز، خبر از رکوردشکنی فروش و سود خود از فروش مرسدس در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی داده است.

بعد از آنکه بحران فولکس‌واگن، وضعیت کلیه شرکت‌های خودروسازی آلمانی را تحت تاثیر قرار داد و پیش‌بینی می‌شد فروش آنها کاهش یابد، حالا دایملر، شرکت تولیدکننده خودروهای مرسدس بنز، خبر از رکوردشکنی فروش و سود خود از فروش مرسدس در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی داده است. وضعیت فروش این خودرو در اروپای غربی که عملاً بزرگ‌ترین بازار فروش آن محسوب می‌شود بسیار خوب بوده اما نکته مهم‌تر، فروش بالای انواع مرسدس، در بازار چین است.
فروش انواع مرسدس بنز در چین در سه‌ماهه سوم سال جاری، 39 درصد رشد داشته است. این اتفاق به‌رغم کند شدن رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان و سختگیری برای کاهش مخارج غیرضروری در بین دولتمردان رخ داده است. درآمد کلی شرکت دایملر، در این فصل، حدود 13 درصد نسبت به همین مقطع زمانی در سال گذشته رشد داشته است. شرکت در مجموع 720 هزار خودرو در این مدت به فروش رسانده که حدود 500 هزار واحد آن انواع مرسدس بوده است. مرسدس با این آمار فروش، می‌رود تا در سال جاری میلادی پرفروش‌ترین خودرو لوکس جهان شود. پیش از این مرسدس با سبقت از آئودی مقام دوم این رتبه‌بندی را در اختیار داشت و حالا احتمال زیادی دارد بتواند از بی‌ام‌دبلیو (BMW) نیز سبقت بگیرد. اما مشکل اینجاست که نه‌تنها کارشناسان بازار، که حتی مدیرعامل دایملر هم عقیده دارد بازار خوب چین، چندان پایدار نخواهد ماند. این کشور کمترین نرخ رشد فصلی خود از زمان آغاز بحران را تجربه کرده است و روندی معکوس یا حتی پایانی برای این کاهش مشاهده نمی‌شود. علاوه بر اینکه اقدامات ضدفسادی که در دولت شروع شده باعث کاهش پرداخت‌ها برای کلیه کالاهای لوکس، خصوصاً خودرو شده است. بخش عمده‌ای از هزینه‌های این خریدها از بودجه‌های عمومی پرداخت می‌شد که مسوولان دولتی در اختیار داشتند یا به عنوان رشوه از مراجعان دریافت می‌کردند. اصولاً پرداخت رشوه حتی برای پیدا کردن شغل مناسب به مقام‌های دولتی در چین امری مرسوم است و این افراد هم معمولاً عطش زیادی برای خرید کالاهای لوکس، خصوصاً اتومبیل از خود نشان می‌دهند. بربری، لوئی ویتون و هوگو، به عنوان سه مارک لوکسی که سود زیادی از فروش در بازار چین داشته‌اند، اعلام کرده‌اند فروش آنها در سال جاری در این کشور کاهش یافته است، پس احتمالاً فقط مدت زمان بیشتری لازم است تا این موج به دایملر و مرسدس بنز هم برسد. اما حداقل آلمان می‌تواند امیدوار باشد که بحران فولکس، ممکن است دامن‌گیر بقیه شرکت‌های خودروسازی این کشور نشود. صادرات خودرو بخش بزرگی از صادرات آلمان را تشکیل می‌دهد و کاهش آن می‌تواند مشکلات بزرگی را برای اقتصاد این کشور ایجاد کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید