شناسه خبر : 5108 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هم‌پیمانی برای ساماندهی بازار لوازم‌آرایشی

زشتی‌های یک بازار

طبق اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از هفت میلیون شاغل غیررسمی در کشور وجود دارد. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این رقم را بیشتر و معادل هشت میلیون نفر اعلام کرده است.

طبق اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از هفت میلیون شاغل غیررسمی در کشور وجود دارد. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این رقم را بیشتر و معادل هشت میلیون نفر اعلام کرده است. از سوی دیگر طبق آمار اعلام‌شده رئیس اتاق اصناف ایران بیش از 800 هزار واحد صنفی بدون پروانه در کشور فعال هستند. در این فضای مانور انبوهی از آمارهای غیررسمی، بر سر حجم کل قاچاق کشور کمی اختلاف‌نظر وجود دارد. با این حال این آمارها از شش میلیارد دلار تخمین زده‌شده از سوی رئیس‌کل گمرک ایران شروع می‌شود و تا 20 میلیارد دلار اعلام‌شده از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه می‌یابد. اما تاکنون بازار کدام یک از این کالاهای قاچاق برای ساماندهی مدنظر قرار گرفته‌اند؟
تا پیش از این از انواع کالاهای لوازم خانگی گرفته تا وسایل الکترونیکی مانند موبایل بیشتر از هر محصول دیگری مورد توجه سیاستگذارانی بوده که قصد پاکسازی بازارها از محصولات قاچاق را داشتند. به همین دلیل از مهرماه امسال جمع‌آوری موبایل‌های قاچاق در بازار آغاز شده بود. اما به نظر می‌رسد این بار نوک پیکان انتقادات به سمت قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی نشانه گرفته شده است. موضوع قابل توجه، آمارهای اعلام‌شده درباره بازار غیررسمی این محصول است. طبق اعلام رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، 10 هزار آرایشگاه غیرمجاز در تهران فعالیت می‌کنند که از جزئی‌ترین خدمات تا خدمات کلان را ارائه می‌دهند. علیرضا جمشیدی در نشست طرح ساماندهی و نظارت بر لوازم‌آرایشی و بهداشتی همچنین گفته است: نرخ‌های ارائه‌شده در آرایشگاه‌های زنانه قانونمند نیست و نجومی است و از 24 آذرماه امسال طرح برخورد با این آرایشگاه‌ها از تهران آغاز شده و در همه کشور ادامه خواهد داشت تا آرامش به این بازار صنفی برگردد. آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، جمشیدی با اشاره به اینکه بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه در خانه‌های مسکونی اداره می‌شوند بیان کرد: قصد داریم با هماهنگی قوه قضائیه حکم ورود به این آرایشگاه‌های خانگی هم اخذ شود و این آرایشگاه‌ها مورد بازرسی قرار گیرند. اما در این نشست رئیس سازمان غذا و دارو نیز آمار قابل توجهی داده و اظهار کرده است: از 5 /2 میلیارد دلار کالای آرایشی که وارد کشور می‌شود 2 /1 میلیارد دلار قاچاق است. رسول دیناروند همچنین گفت:‌ بخش عمده‌ای از این لوازم‌آرایشی غیرمجاز از ابوظبی و دوبی مدیریت و وارد کشور می‌شوند. علاوه بر این دو مقام، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در این نشست حاضر بود که سخنانی را در مورد این موضوع مطرح کرد. اما باید دید در آینده این هم‌پیمانی برای ساماندهی بازار لوازم‌آرایشی و بهداشتی چقدر به نتیجه می‌رسد؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها