شناسه خبر : 4296 لینک کوتاه

کارآفرینی ژاپنی و وسیله‌ای برای افراد درونگرا

فکرکردن درون جعبه

این ایده در یک کافه دنج در فوجیدا در استان شیزوکا شکل گرفت، زمانی که گروهی از سازندگان اسباب و وسایل، خواهان داشتن فضایی شخصی در منازل شلوغ خود بودند.

این ایده در یک کافه دنج در فوجیدا در استان شیزوکا شکل گرفت، زمانی که گروهی از سازندگان اسباب و وسایل، خواهان داشتن فضایی شخصی در منازل شلوغ خود بودند. نتیجه آن ساخت otoko no kakureya یا «مکانی مخفی برای مردان» بود که یک اتاق کوچک چوبی شبیه کیوسک است و میز کار، قفسه و صندلی راحتی دارد. فروش آن سر به فلک کشید.
یک محصول پرطرفدار دیگر که توهم فضای شخصی ایجاد می‌کند، Solo Theatre است که جعبه‌ای مقوایی است که کاربران روی سر خود می‌گذارند و شکافی برای گذاشتن آیفون اپل دارد. درون آن تصویری از چند ردیف سر وجود دارد که تداعی‌کننده فضای درون سینماست.
سورئالیسم این محصول هزاران ژاپنی کاربر رسانه‌های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است. ساتوشی آئویاگی از شرکت
Lucy Alter Design که این محصول را به کمک یک همکار تهیه کرد، می‌گوید این محصولی مخصوص خودخواهی است که با نیاز بودن در فضایی بسته و شخصی و تماشای فیلم و دیگر محتواهای رسانه‌ای مطابقت دارد. یک فاکتور دیگر کوچک شدن فضای زندگی است. میانگین متراژ آپارتمان‌های ژاپن در دهه گذشته از 70 متر به 60 متر کاهش یافته است، بنابراین مردم به دلیل کمبود فضا گویی روی هم قرار می‌گیرند. ماساهیرو آبه روانشناس دانشگاه کونان خاطرنشان می‌کند نیروهای فرهنگی نیز قدرتمندند. ژاپنی‌ها باید در دفترهای باز و سلسله‌مراتبی خود ماسک اجتماعی به چهره بزنند و در مقابل خانواده خود چهره‌ای دیگر نشان دهند. او می‌گوید رفتن به داخل این جعبه‌های کوچک خصوصی در خانه راه آنها برای جست‌وجو در «فضای سوم» است.
هایاتو کاسایی کارشناس خرده‌فرهنگ‌ها در شرکت طراحی Bibi Lab تا پیش از این برای رهایی از تعامل با همکاران‌اش و پنهان کردن خود چادری به دفترش می‌آورد. شرکت به زودی متوجه شد می‌تواند از این ایده برای ساخت یک محصول جدید استفاده کند و بدین ترتیب «‌چادر تنهایی‌» «Bocchi Tent» را طراحی کرد. Bocchi کلمه‌ای طعنه‌آمیز به معنای «تنهایی» است که دارد به یک برند تبدیل می‌شود. محصول جدیدی نیز به نام «Danbocchi‌» وجود دارد که جعبه‌ای مقوایی و عایق صدا برای آوازخوانی با آهنگ از پیش ضبط‌شده است که شرکت بازی‌های ویدئویی Bandai Namco Entertainment آن را طراحی کرده است، و بدین ترتیب خواننده‌ها مجبور نیستند برای ضبط صدا در خانه زیر پتو بروند. فروش چادر شرکت Bibi Lab که برای ایجاد فضای تنهایی طراحی شده از فروش چادر معمولی برای چادر زدن در بیرون پیشی گرفته است.
برخلاف موفقیت چنین محصولاتی در ژاپن، هنوز مشخص نیست آیا در خارج از ژاپن نیز مردمی که به دنبال خلوت هستند از آن استقبال می‌کنند یا خیر. آنها همچنین نمونه‌هایی از درونگرایی طراحان ژاپنی است که امروزه بیشتر در فکر بازار داخلی هستند، و برای ساخت ایده‌های سرآمد در جهان مانند واکمن سونی (Sony Walkman) تقلا می‌کنند. آنها اغلب سر سازش نیز ندارند. یک مشتری هیجان‌زده از سازنده Solo Theatre خواست تا جعبه مقوایی آن را در دو برابر اندازه موجود بسازد تا بتواند همراه یک نفر دیگر درون آن فیلم ببیند. اما پاسخ شرکت «منفی» بود.
منبع:‌اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها