شناسه خبر : 19870 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتقاد جلال‌پور از رویه غربی‌ها در زمان تحریم

گلایه‌های یک رئیس

انگلیسی‌ها پس از چهار سال در قالب یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران آمدند تا علاوه بر مذاکرات سیاسی با مقامات عالی‌رتبه در موضوعات اقتصادی هم خودی نشان دهند و به اصطلاح از گردونه رقابت با همتایان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و حتی سوئدی و سوئیسی خود عقب نمانند.

انگلیسی‌ها پس از چهار سال در قالب یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران آمدند تا علاوه بر مذاکرات سیاسی با مقامات عالی‌رتبه در موضوعات اقتصادی هم خودی نشان دهند و به اصطلاح از گردونه رقابت با همتایان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و حتی سوئدی و سوئیسی خود عقب نمانند. آنها ضمن روانه کردن فیلیپ هاموند، وزیر خارجه‌شان برای دیدار با چهره‌های سیاسی ایران، وزیر مشاور در امور خزانه‌داری انگلیس را نیز راهی اتاق بازرگانی ایران کردند تا در گفت‌وگو با اعضای پارلمان بخش خصوصی به بررسی راه‌های ارتقای مناسبات دوجانبه بپردازد. هرچند به جهت رفتارهای ناعادلانه تحریمی انگلیسی‌ها با شرکت‌های ایرانی این نشست بیشتر به ارائه گلایه‌های اعضای اتاق بازرگانی کشورمان اختصاص داده شد. در این دیدار محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به رفتارهای نادرست انگلیسی‌ها با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایران اظهار داشت: پرونده‌هایی وجود دارد که نشان از برخورد ناعادلانه و غیرتجاری با شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های بانکی، مالی و حتی تامین قطعات یدکی دارد. او با تاکید بر اینکه شرایط تحریم سبب شده بنگاه‌های انگلیسی به نفع رقبایشان از بازار ایران خارج شوند، متذکر شد: امروز رقابت با بنگاه‌هایی که در تحریم شرکای ما شده‌اند کار آسانی نیست. همچنین شما با رقابت بنگاه‌های اروپایی دیگر روبه‌رو هستید.
البته انتقادهای رئیس اتاق بازرگانی ایران نسبت به رفتارهای غیراصولی کشورهای غربی با تجار ایرانی به همین جا ختم نشد و محسن جلال‌پور در یک پست اینستاگرامی به ذکر خاطره‌ای از دیدار با سفیر وقت کانادا هم پرداخت و نوشت: «دیروز (روز یکشنبه) وزیر مشاور در امور خزانه‌داری انگلستان با یک هیات نسبتاً مهم در اتاق میهمان ناهار ما بودند. از راه فرودگاه مستقیم به اتاق ایران آمدند. ابتدا یک جلسه یک‌ساعته داشتیم و بعد هم برای صرف ناهار به طبقه نهم اتاق راهنمایی شدند. من در ابتدای صحبتم به تندی به این مطلب اشاره کردم که دولت انگلستان هم زودتر و هم بیشتر از بقیه دولت‌های اروپایی در دوران تحریم بر ایران و بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی فشار وارد کرد و آنها را در مضیقه جدی گذاشت. طوری که حتی فِر پخت شکلات به کارخانه‌های شکلات‌سازی ما ندادند و گفتند این دستگاه دومنظوره است و ممکن است در بخش‌های هسته‌ای یا نظامی شما کاربرد داشته باشد! ولی ما تحمل کردیم و بابت این تحمل هزینه زیادی هم پرداختیم. حالا آن روزها گذشته ولی شما برای جلب اعتماد دولت و بخش خصوصی ایران خیلی باید تلاش کنید. حداقل تلاش شما می‌تواند در تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی توافق نمود داشته باشد. وقتی این را می‌گفتم ناخودآگاه یاد سه سال پیش افتادم که سفیر وقت کانادا به کرمان آمده بود و در جلسه‌ای که در اتاق داشتیم با کمال صراحت و وقاحت می‌گفت من ماموریت دارم به نقاط مختلف ایران سفر کنم و ببینم آیا تحریم‌ها گلوی ایرانی‌ها را خوب فشرده و خفه‌شان می‌کند یا نه! یادم آمد که آن روز هم در حالی که بغض سنگینی همه وجودم را گرفته بود با تندی خیلی تلخی گفتم این روزها می‌گذرد ولی این رفتار و گفتار و کردار شما همیشه در ذهن ما ایرانی‌ها خواهد ماند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها