شناسه خبر : 18919 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ابوطالبی بنیادگرا یا اعتدال‌گرا

حمید ابوطالبی گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای عهده‌دار شدن نمایندگی ایران در سازمان ملل، دیپلماتی است که پیش از رفتن به پاستور، ریاست گروه مطالعات آسیای مرکز تحقیقات استراتژیک را در زمان حضور روحانی در این مرکز برعهده داشت.

حمید ابوطالبی گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای عهده‌دار شدن نمایندگی ایران در سازمان ملل، دیپلماتی است که پیش از رفتن به پاستور، ریاست گروه مطالعات آسیای مرکز تحقیقات استراتژیک را در زمان حضور روحانی در این مرکز برعهده داشت.
او که از سیاستمداران نزدیک به روحانی و هاشمی محسوب می‌شود هم‌اکنون در قامت معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور مشغول فعالیت است. وی سمت‌هایی چون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی نظیر ایتالیا، بلژیک، استرالیا و اتحادیه اروپا (به مدت ۱۵ سال)، مدیر کل سیاسی وزارت امورخارجه (به مدت پنج سال)، مشاور وزیر امور خارجه (به مدت پنج سال) و عضویت در شورای استراتژیک وزارت امورخارجه را نیز در کارنامه‌ کاری خود دارد. ابوطالبی همچنین عضو هیات علمی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، شورای راهبردی سیاست خارجی و هیات علمی سیاست خارجی و هیات علمی و تحریریه نشریه بین‌المللی ایرفا
(Iranian Review of Foreign Affairs) نیز هست. گفته می‌شود وی عضو گروهی از دانشجویان پیرو خط امامی بود که در آبان سال ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند و ۵۲ آمریکایی را برای ۴۴۴ روز به گروگان
گرفتند.
البته ابوطالبی خود این موضوع را به شدت تکذیب می‌کند و می‌گوید تنها مدتی پس از وقوع گروگانگیری همراه با نماینده پاپ به سفارتخانه آمریکا رفته و نقش مترجم را در ماجرای گروگانگیری سفارت برعهده داشت. او در دولت رهبر انقلاب و هاشمی‌رفسنجانی سفیر ایران در ایتالیا، در دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمدخاتمی سفیر ایران در اتحادیه اروپا و بلژیک و در دولت‌های سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد سفیر ایران در استرالیا بود و با تغییرات صورت گرفته در دستگاه سیاست خارجی دولت‌های نهم و دهم به کشور بازگشت.
ابوطالبی از جمله دیپلمات‌هایی بود که در زمان روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد همراه با برخی از سفرا و کارشناسان حوزه سیاست خارجی کشور به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. ابوطالبی دارای تالیفاتی در باب فلسفه و اخلاق و همچنین حوزه سیاست خارجی نیز هست.
نگارش کتاب انسان‌شناسی اخلاق (فلسفه اخلاق اجتماعی)، مقالات چالش‌های نوین سیاست خارجی ایران در رابطه با آمریکا (آذر ۱۳۸۹) و چالش‌های مبنایی سیاست خارجی جدید آمریکا درخصوص ایران (اردیبهشت ۱۳۸۸) و همچنین ارائه گزارش‌های راهبردی با عناوین گوناگون از جمله «ترکیه: دیپلماسی مدرن و خلافت نوین عثمانی (شهریور ۱۳۸۸)» و «کوهستان‌های صعب‌العبور افراط‌گرایی هسته‌ای (فروردین ۱۳۸۸)» از جمله آثار وی محسوب می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها