شناسه خبر : 18835 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

شروط اصولگرایان یا شروط نظام؟
index:1|width:40|height:20|align:right نوشت: «بیش از شش سال است که اصولگرایان کاتولیک‌تر از پاپ شده و برای بازگشت اصلاح‌طلبان به مدار رقابت سیاسی شرط می‌گذارند... وقتی هم با این پرسش مواجه می‌شوند که اینها شروط نظام است یا شروط اصولگرایان، می‌گویند اینها شروط نظام برای احیای فعالیت‌های سیاسی اصلاح‌طلبان است. هرچند لقلقه زبانی مدیران جناح راست این است که اصولگرایان عین نظام نیستند اما در پس خط و نشان کشیدن‌هایشان به راحتی می‌شود فهمید که آنها نظام را عین اصولگرایی و اصولگرایی را عین نظام می‌دانند...آنان با ادراکی صحیح از وضعیت و موقعیت گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در متن جامعه می‌دانند که در شرایط برابر رقابت سیاسی دیگر متاع‌شان برای افکار عمومی جذابیتی ندارد».

دلایل عدم رشد احزاب در ایران
index:2|width:20|height:20|align:right از قول الهه کولایی نوشت: «در تحلیل ناپایداری تحزب می‌توان به علل مختلفی اشاره کرد. در این میان، عامل اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نبود بخش خصوصی و حوزه مستقل اقتصادی یکی از مهم‌ترین عوامل ناکام ماندن تحزب در ایران است... در کنار عامل اقتصادی، تن ندادن قدرت‌های سیاسی به فعالیت نهادهای رقیب می‌تواند در این زمینه عامل ناکامی تحزب در ایران باشد... ضعف فرهنگ مدنی و فقدان نهادهای اجتماعی هم به سهم خود باعث شده تا تحزب در جامعه ایرانی جایگاه خود را پیدا نکند. در برخی از مقاطع تاریخی، فعالیت‌های سیاسی آنچنان با هزینه بالایی همراه بوده که تمایل اجتماعی برای کار حزبی کاهش پیدا کرده است. نبود برابری حقوقی [نیز] تشکل‌های سیاسی را به باندهایی بدل کرده که باعث ناامیدی مردم از فعالیت‌های حزبی می‌شود.»

مخالفت با صندوق شیشه‌ای
index:3|width:40|height:20|align:right با اشاره به مخالفت احمد جنتی با صندوق‌های شفاف انتخاباتی نوشت: این بحث را نخستین‌بار حسن روحانی در سخنرانی نهم خردادماه خود پیش کشید؛ ایده‌ای که به‌نظر می‌رسید در ادامه همان طرح کلی شفاف‌سازی روند انتخابات، به‌ویژه منابع مالی تبلیغات نامزدهاست؛ حسن روحانی در آن سخنرانی پیشنهاد کرد که صندوق رای صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه آرای درون صندوق را از دور ببینند. صندوقی باشد که من ببینم رایم درون صندوق افتاد و دیگری نیز رای خود را ببیند تا من که نفر اول هستم و رای می‌دهم، ببینم که صندوق خالی است و فردا به دروغ به من نگویند که این صندوق یک‌سومش پر بود. اما در حالی ‌که در کشورهای دیگر، صندوق‌های انتخاباتی شفاف است، در ایران با تغییر شکل صندوق مخالفت‌هایی وجود دارد.

تاثیر توافق هسته‌ای بر انتخابات مجلس
index:4|width:50|height:20|align:right به نقل از مجید فراهانی دبیر کل حزب ندای ایرانیان نوشت: از این پس همه عرصه‌های جامعه باید متناسب با توافق هسته‌ای سازماندهی و ساماندهی شوند. این توافق تاثیر خود را بر انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز خواهد گذاشت. با امضای این توافق دوران معاصر عملاً به دوران قبل توافق و بعد توافق تقسیم می‌شود. این توافق معلول رویکرد هوشیارانه نسل جوان در سال ۹۲ بود، اگر نسل جوان با صندوق‌های انتخابات قهر می‌کرد امروز به جای دولت فعلی دولت دیگری بر سر کار بود و ما باید به جای توافق هسته‌ای منتظر توافق برای آتش‌بس بودیم. نتیجه امروز محصول هوشیاری نسل جوان بود... در انتخابات مجلس پیش‌رو مردم در پای صندوق‌های رای نظر خود را اعلام می‌کنند و باید گفت افراطیون کمترین توفیق را در انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهند داشت.


دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها