شناسه خبر : 13366 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش نارضایتی‌های درونی از جلسات وحدت اصولگرایان

نگرانی حداد از تکرار مجلس ششم

پدرام سهرابلو
در پی حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای موسوم به 1+5 که امید می‌رود این مناقشه غیرضروری چندین ساله را پایان بخشد و با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه اقتصاد کشور به رفع برخی تنگناها بینجامد، برخی احزاب و گروه‌های سیاسی با انتشار بیانیه و ارسال نامه‌ها به این رخداد واکنش نشان دادند. در بیانیه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خاطر نشان می‌شود «در دولت تدبیر و امید دکترین سیاست خارجی ایران بر مبنای سه اصل عزت، مصلحت و تدبیر بنا نهاده شد و به جای رویکرد سنتی، سیاست خارجی نوین، بازی با حاصل جمع غیر صفر و مثبت، مبنای عمل دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفت.» حزب اعتماد ملی نیز در بخشی از بیانیه خود «موفقیت فرزندان «امین»، «غیور»، «شجاع» و «متدین» این سرزمین در مذاکرات نفس‌گیر با جامعه جهانی را» تبریک گفته است.
همچنین جمعیت مستقل ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک توافقنامه هسته‌ای ایران با گروه 1+5 افزود «جمهوری اسلامی ایران به جهانیان نشان داد که اهل گفت‌و‌گو است و ثابت کرد که با استدلال و منطق به گفت‌وگو می‌پردازد.» شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای که در بخشی از آن آمده «این مذاکرات طاقت‌فرسا و سرنوشت‌ساز از یک‌سو توافق حاصل شده از سوی دیگر به جهانیان ثابت کرد که می‌توان پر‌چالش‌ترین پرونده مناقشه‌آمیز یک دهه اخیر جهان را با مذاکره و تفاهم به یک نتیجه عقلانی رساند» به استقبال این رویداد شتافت.
جامعه روحانیت مبارز نیز در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرد ضمن دعوت از مسوولان به هوشیاری و دقت در اجرای این توافق تاکید کرد «خداوند منان برای بار دیگر و با نشانه‌ای آشکار به کمک این ملت خداجو، حق‌طلب و وفادار آمد و وعده خود «لقد حقا علینا نصر المومنین» را عملی ساخت؛ گام برداشتن در راه خدا، عدالت و حقیقت، حتماً یاری خداوند را در پی دارد «ان تنصرو الله ینصرکم و یثبت اقدامکم».» خبرگزاری ایرنا در یادداشتی به تحلیل توافق هسته‌ای پرداخت و آن را «نقطه عطف و رخدادی مهم در دیپلماسی ایرانی» نامید که می‌تواند «پایانی بر نزاع‌های سیاسی و آغازی برای آشتی ملی باشد».
به نوشته ایرنا «توسعه و اقتدار یک کشور و نظام سیاسی در عرصه بین‌المللی و جهانی زمانی به دست می‌آید که در داخل نیز گروه‌ها و جناح‌های سیاسی با پذیرش «اصل وحدت در کثرت و کثرت در وحدت» به باورها و اصول مورد پذیرش یکدیگر احترام گذاشته و برای ایجاد یکپارچگی و اقتدار ملی تعامل دوستانه و تفاهم داشته باشند و قانون و مصلحت ملی کشور معیار عمل آنان باشد نه اینکه هر فرد، گروه یا جناح با نادیده انگاشتن قانون و صلاح کشور، گروه و جناح دیگر را متهم ساخته و با برچسب‌زنی و انتقادهای مغرضانه، یکپارچگی ملی را خدشه‌دار کند و زمینه را برای سوءاستفاده فرصت‌طلبان فراهم آورد.» جواد اطاعت نیز در گفت‌وگویی با روزنامه شرق گفت «مذاکره و گفت‌وگو و تفاهم در سیاست داخلی به‌هیچ‌وجه نه کم‌اهمیت‌تر از سیاست خارجی است و نه آسان‌تر از آن. دولت روحانی برآمده از یک شکاف بی‌اعتمادی جریان‌های سیاسی داخلی است که درعین‌حال حلقه اتصال آن نیز هست.
اگر روحانی بتواند بعد از توافق هسته‌ای، توافق داخلی بین جریان‌ها را فراهم آورد و انتخابات خوبی را به انجام برساند ضمن آنکه نیمه دوم کار خود را تکمیل کرده است در تاریخ ایران نیز ماندگار خواهد شد. روحانی باید بتواند مساله انتخابات را که در کشور ایران، گاهی موضوع دعواست به کار ویژه اصلی آن که «فصل منازعه» است تبدیل کند.»

پیشنهاد عارف به اصولگرایان برای تعامل و گفت‌وگو
رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به اینکه «مشارکت بالای مردم راه توسعه و پیشرفت کشور را هموارتر می‌کند و باعث کاهش هزینه‌های اجتماعی و سیاسی در اجرای برنامه‌ها می‌شود» خاطر نشان کرد «جریانات سیاسی باید برای حضور حداکثری مردم از طریق فعال کردن همه تشکل‌های سیاسی و نخبگان و نیروهای مرجع و تاثیرگذار خود تلاش کنند.» به گزارش فارس محمدرضا عارف که در جمع مردم شهر ری سخن می‌گفت گروه‌های سیاسی را از افتادن در دام حاشیه‌سازی و درگیری‌های بی‌حاصل جناحی بر حذر داشت و با تاکید بر لزوم رعایت دقیق قانون و مقررات و پرهیز از هرگونه فعالیت‌های فراقانونی از سوی دست‌اندرکاران امر انتخابات و جریانات سیاسی گفت «اصلاح‌طلبان حاضرند با حفظ هویت خود برای تقویت مشترکات بین دو جریان سیاسی با رقیب خود تعامل و گفت‌وگو کنند به شرطی که رقیب این پیشنهاد را با حسن‌نیت بپذیرد.»

نگرانی حداد از تکرار مجلس ششم
تقریباً تمام اصولگرایان با یادآوری خاطرات مجلس ششم کام‌شان تلخ می‌شود و به همین سبب از هر فرصتی که دست دهد برای تبری جستن از آن مجلس استفاده می‌کنند و نسبت به احتمال تکرار چنین تجربه‌ای هشدار می‌دهند. تمرکز تبلیغاتی بر این مساله گاه تا آنجا می‌رسد که از آن به عنوان حربه‌ای برای «وحدت‌آفرینی» میان اصولگرایان نیز بهره می‌جویند چنان که غلامعلی حداد‌عادل نماینده اصولگرای مجلس می‌گوید «باید آرزوی یک مجلسی را داشته باشیم که در مسیر انقلاب باشد، حتی اگر هیچ کدام از ما آنجا نباشیم. بودن یک جریان خودی و تحمل اختلافات با او بسیار آسان‌تر است تا اینکه شاهد اتفاقات بدتری باشیم.» به گزارش تسنیم رئیس مجلس هفتم در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به اصولگرایان گفت «آیا نگران نیستید که یک مجلس شبیه مجلس ششم تشکیل شود؟ آیا احساس مسوولیت نمی‌کنیم؟ آیا به مصلحت انقلاب است که اصولگرایان در انتخابات آینده چند لیست انتخاباتی بدهند؟ آیا به مصلحت است که باز هم اختلاف کنیم؟»

ابراز نارضایتی از جلسات وحدت اصولگرایان
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری جلسات وحدت سه‌ضلعی ایثارگران، پایداری و موتلفه را ناکامل توصیف کرد. کمال‌الدین سجادی در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن اشاره به نشست گروه‌های هجده‌گانه اصولگرایان تحت پرچم جبهه پیروان خط امام و رهبری و انگیزه‌ای که بین گروه‌های اصولگرا وجود دارد، رسیدن به وحدت را مقدور دانست. به گفته این فعال اصولگرا «اگر به وحدت ۸۰ درصدی میان اصولگرایان برسیم موفقیت بزرگی کسب کرده‌ایم». دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان همچنین با اشاره به وفات شخصیت‌های کاریزماتیک جریان اصولگرایی مثل عسگراولادی و مهدوی‌کنی گفت در این شرایط «رسیدن به وحدت برای اصولگرایان دشوارتر از گذشته شده، چرا که شخصیت‌های جدید این جریان هنوز آن کاریزما را برای تاثیرگذاری میان اصولگرایان ندارند». او همچنین جلسات بین موتلفه و ایثارگران و پایداری را ناکافی توصیف کرد و افزود «جلسات باید بتواند چتری برای حضور همه گروه‌های اصولگرا باشد. چنانچه جلساتی که آقای تقوی برگزار می‌کنند نیز جامعیت لازم را ندارد.» به گفته کمال‌الدین سجادی «وقتی این جلسات کامل می‌شود که گروه‌های هجده‌گانه خط امام و رهبری نیز در آن شرکت کنند». این فعال سیاسی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد «اگر اصولگرایان در انتخابات پیش رو از منافع فردی و حزبی بگذرند، می‌توان امیدوار بود به وحدت برسند.»

تشکیل کمیته مشترک جامعتین برای لیست انتخابات مجلس خبرگان
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به شکل‌گیری کمیته مشترک جامعتین برای ارائه لیست مشترک خبرگان از دو ماه گذشته گفت «این کمیته جلساتی را برگزار کرده و جلسات تکمیلی نیز برگزار خواهد شد.» غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با تسنیم همچنین هشدار داد که دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای نباید از سوی جناح‌های سیاسی مصادره شود و ابراز عقیده کرد «نگاه اصلاح‌طلبان به مسائل جامعه ما نگاه منفعت‌طلبانه است.» این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه این مصاحبه یادآور شد که «جامعه روحانیت مبارز بنا ندارد وارد مصادیق [انتخابات مجلس شورای اسلامی] شود، بلکه بنا دارد مجموعه‌ای از احزاب و جمعیت‌های اصولگرا را گرد هم آورد و جایی که نیاز به حمایت جهت حل مسائل و مشکلات دارد، ورود کند و به آنها کمک کند که این وحدت شکل بگیرد» و با این پیش‌بینی که «مجلس آینده نیز مجلس اکثریت اصولگرا خواهد بود، البته با اقلیت وسیع‌تر اصلاح‌طلبان» از برگزاری جلسه جامعه روحانیت مبارز با علی لاریجانی با موضوع وحدت خبر داده است.

نگرانی از انتخابات خبرگان
دبیر شورای نگهبان هفته پیش از تلاش‌هایی برای سیاسی کردن انتخابات مجلس خبرگان خبر داد که از نگاه او نگران‌کننده به نظر می‌آمد. به گزارش «خبرآنلاین»، احمد جنتی که به مناسبت سالروز شورای نگهبان مهمان گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود، گفت: «گزارش‌هایی درباره انتخابات خبرگان به ما می‌رسد که برایمان ایجاد نگرانی کرده که برخی می‌خواهند رنگ سیاسی به این انتخابات بدهند. در حالی که مجلس خبرگان نباید سیاسی باشد، چون اعضای آن باید رهبری را انتخاب کنند و ببینند که رهبر موجود شرایط ذکرشده در قانون را دارد یا نه... معیار ما برای سنجش صلاحیت نامزدها در انتخابات خبرگان و مجلس مشخص است. نامزدهای خبرگان که باید آزمونی را بگذرانند و باید در این امتحان دقت کنند و جدی بگیرند.» او همچنین درباره طرح استانی شدن انتخابات نیز تصریح کرد: «اغلب نمایندگان با این طرح مخالف بودند، دولت هم مخالف بود. مجمع تشخیص مصلحت هم این مصوبه را تایید نکرد.
چون اشکالات مختلفی داشت و تفرقه ایجاد می‌کرد. شورای نگهبان تاکنون دو سه بار این طرح را رد کرده است. چون ما نیازمند حضور گسترده مردم در انتخابات هستیم ولی با این طرح، مشارکت به حداقل می‌رسید. البته محدودی از اعضای شورای نگهبان با این طرح موافق بودند. آقای لاریجانی در این باره با من حرفی نزدند. اگر چه با آقا در این باره صحبت شده بود اما بنایشان این بود که در این باره نظری ندهند.» او درباره احتمال شفاف‌سازی مذاکرات شورای نگهبان نیز گفت: «بنای ما بر علنی شدن مشروح مذاکرات شورای نگهبان نیست. چون به صلاح نیست برخی مسائل علنی شود. مثلاً در مورد انتخابات درباره برخی اشخاص صحبت می‌شود و ادله‌ای درباره صلاحیت وی و عدم التزام عملی‌اش به اسلام و ولایت فقیه مطرح می‌شود. این مسائل با آبروی اشخاص سروکار دارد و به صلاح نیست که عنوان شود.
ما حتی در مجامع خصوصی هم می‌گوییم که این موارد محرمانه است و نباید علنی شود.» او در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد تلویحی از حسن روحانی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «گفته‌اند صندوق‌های رای باید شفاف باشد. حرفی نیست اما چطور شفاف باشد و آرا خوانده نشود؟ اگر صندوق‌ها شیشه‌ای باشند، آرا خوانده می‌شود و این برخلاف قوانین است که آرا باید مخفی باشد. باید فکری بکنیم که شیشه‌ای نباشد ولی شفاف هم باشد تا نگویند قبل از رای‌گیری، آرایی در صندوق ریخته شده بوده است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها