شناسه خبر : 17521 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رای بی‌سابقه شورای امنیت برای دوران جدید ایران و جهان

قطعنامه قطعنامه‌ها

یکی از بندهای پرسر و صدای پیوست دوم این قطعنامه، درباره فعالیت‌های موشکی ایران بود که از ایران «درخواست» کرده فعالیتی در زمینه آن دسته از موشک‌های بالستیک که «برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی می‌شوند» انجام ندهد.

با اجماع کامل 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به قطعنامه‌ای تبدیل شد که راه را برای لغو شش قطعنامه تحریمی ایران باز کرد. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که تنها شش روز پس از اعلام توافق هسته‌ای به تصویب رسید، تمام 193 عضو سازمان ملل را به اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» موظف کرد، تا پس از آنکه ایران به تعهدات خود در این برنامه عمل کند (احتمالاً ظرف شش‌ماه آینده)، تمام قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت در مورد برنامه اتمی ایران را لغو کند. اتفاقی نادر در تاریخ سازمان ملل برای یک کشور که پس از قرار گرفتن تحت فصل هفت منشور ملل متحد و صدور شش قطعنامه تحریمی علیه آن، همه قطعنامه‌های قبلی را لغو می‌کند و از ذیل فصل هفت منشور خارج می‌شود. موضوعی که در متن قطعنامه هم بر آن تاکید شده است: «این یک تغییر بنیادین در رابطه ایران با شورای امنیت سازمان ملل است.»
بر اساس این قطعنامه که بلافاصله با استقبال مقامات عالی‌رتبه کشورهای دخیل در مذاکرات هسته‌ای -از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده- مواجه شد، شورای امنیت تمامی تحریم‌های مالی، اقتصادی و نفتی خود را علیه ایران لغو می‌کند، اما برخی از محدودیت‌ها از جمله در مورد خرید و فروش تسلیحات متعارف و فروش موادی با کاربرد دوگانه برای مدت هشت سال باقی می‌ماند. هرچند اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قبل از این موعد نبود هیچ‌گونه فعالیت اعلام‌نشده اتمی در ایران را تایید کند، اجرای این محدودیت‌ها هم متوقف می‌شود.
اما یکی از بندهای پرسر و صدای پیوست دوم این قطعنامه، درباره فعالیت‌های موشکی ایران بود که از ایران «درخواست» کرده فعالیتی در زمینه آن دسته از موشک‌های بالستیک که «برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی می‌شوند» انجام ندهد. این موضوع در بیانیه‌ای که ایران در واکنش به قطعنامه شورای امنیت صادر کرد، به صراحت مورد اشاره قرار گرفت: «(موشک‌های بالستیک ایران) برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن هستند.»
بیانیه وزارت خارجه ایران درباره دیگر مساله حساسیت‌برانگیز این قطعنامه نیز تاکید کرد: «از آنجا که هرگز هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای در هیچ یک از تاسیسات نظامی وجود نداشته و نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد چنین تاسیساتی موضوع درخواست بازرسی نخواهند بود.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها