شناسه خبر : 14864 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تعطیلی چهار معدن پوکه به نفع محیط زیست است

تبعیض قائل نمی‌شویم

هفت معدن در ارتفاعات بالای قله دماوند واقع‌ شده است که مالکان این معادن از مجوز رسمی و قدیمی برخوردارند و بنا به دلایلی سه فقره از این هفت معدن غیرفعال و چهار فقره فعال هستند که اخیراً فعالیت این معادن هم متوقف ‌شده است.

محمد محمدپورعمران/رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران

هفت معدن در ارتفاعات بالای قله دماوند واقع‌ شده است که مالکان این معادن از مجوز رسمی و قدیمی برخوردارند و بنا به دلایلی سه فقره از این هفت معدن غیرفعال و چهار فقره فعال هستند که اخیراً فعالیت این معادن هم متوقف ‌شده است. در سال 90 بخشنامه‌ای برای معادنی که بالاتر از ارتفاعات 2200‌متری قرار گرفته‌اند صادر شد که این معادن می‌بایست ابتدا استعلام شوند و مجوزهای جدید و تمدید آنها از سازمان گردشگری بررسی شود. همچنین از سویی قرار شد حقوق این معادنی که عمده‌ترین تولید را در پوکه معدنی دارند و در این ارتفاعات قرار گرفته‌اند بررسی و محاسبه شود و به مالکان پرداخت شود.
از آنجا که فقط در ارتفاعات بالای قله دماوند این مواد معدنی موجود است و در محدوده پایینی کوه امکان چنین بهره‌برداری وجود ندارد، با گزارش‌هایی که سازمان بازرسی کل تهیه کرد مشخص شد که از نظر محیط زیست فعالیت این معادن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما دوستداران محیط زیست این موضوع را قبول نکردند و یک تشکل مردم‌نهاد محیط ‌زیستی در اعتراض به فعالیت تخریب‌کننده معدن پوکه ملار در ارتفاعات دماوند، نامه‌ای به استاندار مازندران نوشت و با اشاره به برخی قوانین و نکات محیط زیستی در حوزه فعالیت سازمان صنعت، معدن و تجارت از استاندار مازندران خواست تا با تجدیدنظر در اعلام بلامانع بودن فعالیت این معدن در ارتفاعات قله دماوند، از ادامه فعالیت این معدن جلوگیری شود.
شورای عالی معادن هم در همین جهت خردادماه امسال در جلسه شورای عالی معادن، موضوع فعالیت معدنی در اطراف کوه دماوند را مطرح کرد و تصویب شد از هرگونه مجوز فعالیت معدنی در کل دامنه و اطراف دماوند جلوگیری شود که با دستور اخیر ریاست قوه قضائیه این مصوبه به مرحله اجرا درآمد. یعنی دستور قوه قضائیه رای شورای عالی معادن را تسهیل کرد.
با توجه به اینکه یکی از معضلات دولت بالا بودن نرخ بیکاری است، با تعطیلی این معدن که به طور مستقیم حدود 300 شغل ایجاد کرده بود، این میزان اشتغال‌زایی را از دست دادیم.
هر چهار معدن فعال این منطقه پوکه تولید می‌کنند و این مواد معدنی برای ساختمان‌سازی حکم تغذیه برای انسان را دارد، به هر حال چون تولید پوکه به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی قابل استخراج است و شرایط قله دماوند چنین پتانسیلی را برای تولید پوکه ایجاد کرده است، مطمئناً با کمبود این مواد معدنی مواجه خواهیم شد. چرا که پوکه به لحاظ اینکه در سبک‌سازی مصالح ساختمانی کاربرد دارد و ساخت سقف ساختمان را پوشش می‌دهد، توقف تولید این مواد مطمئناً مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. اما این معادن، معادنی هستند که با 45 سال سابقه تولید، تولید پوکه معدنی را در کشور عهده‌دار بودند. به همین دلیل از جایگاه مهم و بالایی در این زمینه برخوردارند اما هر اقدامی در راستای حفظ محیط زیست هزینه‌ای دارد که با توجه به تامین رفاه مردم و ایجاد محیط ‌زیستی پاک که در اولویت نخست سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران قرار دارد، این هزینه باید پرداخت شود. از منظر ارزش گردشگری و فرهنگی تاریخی این منطقه نگه داشتن این معادن تخریب و آسیب به آن را در پی خواهد داشت که درست نیست، اما برای بکر بودن منطقه دماوند باید این هزینه به نوعی پرداخت شود. این موضوع دغدغه‌ای است که تمامی تصمیم‌گیران کشور و فعالان معدنی را به نوعی درگیر کرده است. باخبر شده‌ایم پس از ممنوعیت فعالیت معادن در ارتفاع 2200‌متری ، پس از 48 ساعت از این دستور توقف یکی از معادنی که متعلق به بنیاد مستضعفان است دوباره فعالیت خود را شروع کرده است. سازمان صنایع و معادن مازندران تلاش دارد بدون تبعیض با مالکان معادن برخورد کند و مطمئناً در این موضوع هیچ تبعیضی قائل نخواهیم بود و نیاز است برای اجرای عدالت تمامی برخوردها با صاحبان معادن یکسان باشد. فعالیت مجدد این معدن اصلاً قابل قبول نیست و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. برخوردهای معدنی با رقابت‌های اقتصادی مواجه می‌شود که مستلزم رفتاری بدون تبعیض است. مجریان قانون باید این نکته را به خوبی رعایت کنند تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها