شناسه خبر : 14726 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اجلاس اخیر گروه هشت بدون روسیه برگزار شد

گروه ۱-۸

اعضای گروه هفت؛ ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و کانادا، که بیست و چهارم آوریل امسال به درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در لاهه با یکدیگر دیدار کردند، همان زمان تصمیم گرفتند در اجلاس گروه هشت که قرار بود همین ماه در سوچی روسیه برگزار شود، حضور نیابند.

اعضای گروه هفت؛ ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و کانادا، که بیست و چهارم آوریل امسال به درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در لاهه با یکدیگر دیدار کردند، همان زمان تصمیم گرفتند در اجلاس گروه هشت که قرار بود همین ماه در سوچی روسیه برگزار شود، حضور نیابند. اعضای این گروه البته تصمیم جنجال‌برانگیزتری اتخاذ کردند: برگزاری نشست در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، آن هم بدون حضور روسیه. گروه هشت پس از 17 سال نشستی برگزار کرد که دیگر هشت عضو نداشت. حتی آرم برگزاری این نشست نیز به G7 تغییر کرد تا عمق اختلافات اعضا با ولادیمیر پوتین و سیاست‌هایش آشکار شود.
اعضای گروه هفت پس از دیدار در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای لاهه و گفت‌وگو درباره بحران اوکراین و وضعیت شبه‌جزیره کریمه، در بیانیه‌ای اعلام کردند در صورتی که روسیه نتواند از شدت تنش‌ها در اوکراین بکاهد، آماده‌اند تحریم‌ها علیه مسکو را افزایش دهند. در این بیانیه ذکر شده بود: «اگر روسیه همچنان تنش‌ها را افزایش دهد، ما آماده‌ایم اقداماتی نظیر اعمال تحریم‌های هماهنگ علیه بخش‌های مختلف روسیه را به اجرا بگذاریم. یقیناً، این تحریم‌ها تاثیر بزرگی بر اقتصاد روسیه خواهد داشت. تا زمانی که روسیه در رویکرد خود تغییری اعمال نکند و فضا و امکان برگزاری نشست معناداری میان اعضای گروه هشت فراهم نشود، حضور روسیه در گروه هشت را به حال تعلیق در می‌آوریم.» وزیر خارجه روسیه که در لاهه حضور داشت در واکنش به این اظهارات گفت اگر اعضای غربی این گروه بر این باورند که گروه هشت به اهداف خود رسیده و دیگر نیازی به وجودش نیست، روسیه اصراری بر زنده نگه‌ داشتن این گروه ندارد. او گفت: «گروه هشت، یک انجمن غیررسمی است. کسی برای حضور در آن کارت عضویت دریافت نکرده و هیچ‌کس را نیز نمی‌توان از این گروه بیرون انداخت.» به دنبال درخواست کریمه برای پیوستن به روسیه و موافقت مسکو با این تصمیم، رئیس‌جمهور موقت اوکراین در آن زمان، در تاریخ بیست و چهارم آوریل دستور خروج نیروهای نظامی اوکراین از شبه‌جزیره کریمه را صادر کرد.
با این حال، در همان زمان مباحثه بر سر چگونگی مجازات مسکو، اختلافاتی را بین کشورهای عضو گروه هشت موجب شد. این اختلافات عمدتاً بر سر این موضوع در گرفت که در اعمال تحریم‌ها تا چه حد باید پیش بروند. این اختلافات در نشست اخیر گروه هفت در چهارم ژوئن در بروکسل نیز نمایان شد. در حالی که آمریکا و کانادا موضعی سرسختانه علیه روسیه داشتند، ژاپن به دنبال حفظ موضع روسیه در بازی‌های بین‌المللی بود. فرانسه نیز از آنجا که در پی فروش ناوهای خود به روسیه بود، موضع سفت و سختی علیه این کشور نگرفت. اما گروه در نهایت در بیانیه‌ای مشترک اقدامات روسیه را محکوم کردند و از این کشور خواستند نیروهای خود را از مرزهای اوکراین عقب بکشد و از دولت جدید این کشور حمایت کند. رهبران کشورهای صنعتی جهان در بیانیه خود تهدید کردند اگر روسیه تغییری در رویکرد خود اعمال نکند، دست به افزایش و تشدید تحریم‌ها خواهند زد. حال با تمام این اوصاف، پرسش اینجاست که جایگاه روسیه در گروه هشت کجا بود؟ نبود روسیه در این گروه چه تاثیراتی بر خود گروه و بر مناسبات بین‌المللی دارد؟ و اینکه تعلیق عضویت در گروه تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها