شناسه خبر : 18381 لینک کوتاه

وزیر بهداشت به خاطر قصور بیمه‌ها در اجرای طرح تحول سلامت ابراز شرمندگی کرد

عذرخواهی یک وزیر

«به خاطر بیمه‌ها شرمنده‌ام.» این آخرین اظهارنظر وزیر بهداشت در خصوص عملکرد بیمه‌ها در طرح تحول سلامت است. در کشوری که کمتر پیش می‌آید یک مقام بلندپایه در خصوص نواقص در عملکرد خود عذرخواهی کند.

مهرنوش سلوکی
«به خاطر بیمه‌ها شرمنده‌ام.» این آخرین اظهارنظر وزیر بهداشت در خصوص عملکرد بیمه‌ها در طرح تحول سلامت است. در کشوری که کمتر پیش می‌آید یک مقام بلندپایه در خصوص نواقص در عملکرد خود عذرخواهی کند، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از عملکرد بیمه‌ها و همچنین عدم همکاری این نهادها با طرح سلامت عذرخواهی کرد.
در روزهای گذشته انتقاد به عملکرد شرکت‌های بیمه از سوی وزیر بهداشت و حمایت آنها از سوی وزیر کار در حالی بیش از گذشته مطرح شد که حسن هاشمی و علی ربیعی دو تن از دولتمردان یازدهم، سال گذشته یک بازی برد- برد را در کنار هم آغاز کردند. طرح سلامت که به عنوان برنامه اصلی دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان و به منظور کاهش هزینه‌های درمانی اقشار مختلف جامعه مطرح است، به گفته وزیر بهداشت با ناملایمات‌ زیادی در بخش‌های مختلف روبه‌رو بوده که تاکنون بسیاری از این کارشکنی‌ها کماکان باقی مانده است.
قاضی‌زاده‌هاشمی در چند روز گذشته و با انتقاد از عدم همکاری شرکت‌های بیمه بیان کرده است: در سال دوم اجرای طرح تحول سلامت و تا امروز، اعتبارات آنچنان که باید به این حوزه اختصاص نیافته و بیمه‌ها همراه نبوده‌اند، در چنین شرایطی و با این نابسامانی ریشه‌دار، من هم شرمنده مردم شریف، صبور و بزرگوار کشورم هستم. او همچنین در گفت‌وگویی دیگر عدم واریز پرداختی‌های شرکت بیمه را مطرح کرد و این مشکل را در صنعت درمان و پزشکی ریشه‌دار خواند. بر همین اساس در اظهارنظری دیگر آیت‌الله موسوی‌اردبیلی با اشتباه قلمداد‌ کردن نگاه تجاری در بیمه‌ها آنها را به خدمت‌رسانی به مردم تشویق کرد.
به نظر می‌رسد این تنها بخش کوچکی از گلایه‌ها نسبت به عملکرد بیمه‌ها در روزهای گذشته بوده است. گلایه‌هایی که البته وزیر رفاه ادعا می‌کند تا به حال آنها را نشنیده است. علی ربیعی در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت همواره حامی ما بوده و بنده تاکنون هیچ انتقادی را در خصوص عملکرد بیمه‌ها از سوی او نشنیده‌ام، گفت: «حرکت بیمه‌های ما بسیار پویا و روبه پیشرفت است و آنها همواره موفق‌تر از سایر بخش‌ها در حال انجام وظیفه هستند.»
علی ربیعی منشاء بروز مشکلات را وابستگی منابع بیمه‌ای به منابع دولت دانست و تصریح کرد: «آنچه عیان است اینکه دولت با مشکل مالی مواجه شده و همه ما نیز از آن مطلع هستیم و این مشکل صرفاً به بیمه مربوط نمی‌شود. ما نه‌تنها در سازمان تامین اجتماعی هیچ پولی را از بخش درمان به سرمایه‌گذاری منتقل نکردیم، بلکه نزدیک به سه هزار میلیارد تومان نیز به حوزه درمان انتقال دادیم.»
حال با تمام این اظهارنظرها به نظر می‌رسد چالش‌های صنعت بیمه به‌خصوص در حوزه درمان این روزها برجسته‌تر از قبل شده و تاکنون هیچ راهکاری برای این صنعت مهم کشور در نظر گرفته نشده است.
در ادامه این پرونده به بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه پایه و خصوصی پرداخته‌ایم و طی گفت‌وگویی این موضوع را پیگیری می‌کنیم که شرکت‌های بیمه چگونه در مقابل طرح تحول سلامت مانع‌تراشی می‌کنند و اعتراض‌های آنان در خصوص تعرفه‌های این نظام تا چه حد می‌تواند منطقی و قابل درک باشد؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها