شناسه خبر : 17287 لینک کوتاه

به بهانه اظهارات رئیس‌جمهوری درباره انتخابات پیش رو

خوان چهارم

سیدحمید متقی
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در روزهای پایانی مردادماه بر خلاف روال معمول سخنرانی‌های دو سال اخیر خود، بخش عمده سخنانش را به موضوعی در عرصه سیاست داخلی اختصاص داد. او در این سخنرانی به بحث انتخابات پرداخت و تصریح کرد برای برگزاری انتخاباتی مطلوب هریک از دست‌اندرکاران باید نقش اختصاصی خود را ایفا کند و در بخش‌های دیگر مداخله نکند. روحانی شورای نگهبان را به چشم نظام تشبیه کرد و سپس ادامه داد نباید انتظار داشته ‌باشیم که چشم کار دست‌ها را انجام دهد. رئیس‌جمهور در ادامه با اعلام اینکه دوره نخست مجلس شورای اسلامی بهترین پارلمان چهار دهه اخیر بود، تصریح کرد در آن انتخابات اصولاً شورای نگهبان هنوز تاسیس نشده بود.
اگر موضع‌گیری‌های روحانی را از مردادماه سال 1392 که ریاست‌جمهوری ایران را به دست گرفت، مورد مداقه قرار دهیم، در خواهیم یافت که در اکثر قریب به اتفاق آنها بحث اقتصاد و دیپلماسی حرف نخست را می‌زد و سایر موارد کمتر مورد توجه او قرار می‌گرفت. این روند به گونه‌ای تداوم یافته بود که بسیاری از حامیان و علاقه‌مندان به او نیز آرام‌آرام کاسه صبرشان لبریز شده و از رئیس‌جمهوری و کابینه تقاضای اهتمام بیشتری را در حوزه سیاست داخلی داشتند. با همه این احوال اما مهم‌ترین اولویت‌های حسن روحانی و همکارانش پس از گذر از خوان انتخابات 1392، کنترل و اصلاح کشتی به گل نشسته اقتصاد این کهن‌دیار، در کنار رفع‌ و رجوع چالش هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بود.
حال اما به نظر می‌رسد با به سرانجام رسیدن نسبی این دو پرونده بغرنج، رئیس‌جمهور مصمم است وارد خوان چهارم شود. این پیش‌بینی هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که برخی اظهارنظرهای اعضای شاخص کابینه به همراه برخی از تحولات چند روز گذشته را به صورت ویژه مرور کنیم. از سویی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در سخنانی به صراحت اعلام می‌کند که هنگام ورود دولت به مسائل سیاست داخلی فرا رسیده است، از سوی دیگر عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در کمتر از یک هفته پس از موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور و معاون اول او از قصد نهاد تحت امرش برای برگزاری انتخاباتی شفاف، رقابتی و کاملاً در چارچوب قانون خبر داد. او در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» تصریح کرد تمام تلاش‌اش را صرف خواهد کرد که در انتخابات آتی عدم احراز صلاحیت برای نامزدها وجود نداشته باشد.
این عبارت در یک دهه گذشته پای درخواست کاندیداتوری بسیاری از نامزدهای حضور در انتخابات درج شده است. بدون شک مشهورترین چهره‌ای که این عبارت را در نامه شورای نگهبان خوانده است، اکبر هاشمی‌رفسنجانی است. در کنار این موارد نمی‌توان از برگزاری نخستین کنگره حزب نوپای «اتحاد ملت ایران» به این سادگی گذر کرد. برگزاری نشست این حزب که بسیاری از اعضای آن سابقه مدیریتی طولانی داشتند و از سال 1384 به بعد ابر و باد و مه ‌و خورشید و فلک در کار بودند که آنها را به حاشیه ببرند، در روزهای اخیر در کمال آرامش توانستند مجدداً وارد عرصه عمومی شوند. مجوز برگزاری این کنگره در سالن اجلاس سران، و حضور یکی از معاونان رئیس‌جمهور در افتتاحیه مراسم همگی خبر از آن داشت که حسن روحانی با عزمی جزم برای خوان چهارم زین و یراق کرده است.
در پایان باید گفت اگر اعلام رقم تورم و نرخ رشد اقتصادی نشانگر میزان کامیابی دولت در خوان اقتصاد بود یا اعلام توافق با قدرت‌های جهانی مقیاسی برای توفیق در خوان دیپلماسی به شمار می‌رفت، بدون شک موفقیت در خوان سیاست داخلی را می‌توان اسفندماه امسال نه در تعداد کرسی‌های اشغال‌شده به دست حامیان دولت که در چگونگی برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی به ارزیابی نشست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها