شناسه خبر : 8379 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چگونه می‌توان راه‌هایی جدید برای ساماندهی اقتصاد یافت؟

نگاهی مردمی به اقتصاد

بحران اقتصادی بزرگ جهان در سال ۲۰۰۸ نه‌تنها باورهای اقتصادی آمریکایی‌ها را تکان داد، بلکه همچنین نقدهای قدرتمندی را بر نهادهای اقتصادی برانگیخت.

بحران اقتصادی بزرگ جهان در سال 2008 نه‌تنها باورهای اقتصادی آمریکایی‌ها را تکان داد، بلکه همچنین نقدهای قدرتمندی را بر نهادهای اقتصادی برانگیخت. این کتاب بهنگام سه حرکتی را که پس از 2008 نیرو گرفته‌اند واکاوی می‌کند: رشد شرکت‌های انتفاعی که لازمه‌شان مسوولیت‌پذیری اجتماعی است و قیمت یک سهم را بهترین معیار موفقیت نمی‌داند؛ ظهور گروه جدیدی تحت عنوان Slow Money که سرمایه‌گذاری همتا-به-همتا (Peer-to-peer Investing) را پیش می‌برد؛ و اعتراضات 2011 در ویسکانسین علیه لایحه‌ای که حقوق اتحادیه‌ای کارگران دولتی را محدود می‌کرد. شرکت‌های انتفاعی شرکت‌هایی هستند که مسوولیت‌هایشان شامل تاثیرگذاری مثبت بر جامعه، کارگران و محیط زیست نیز می‌شود. این نوع شرکت‌ها تاکنون از سوی 30 ایالت آمریکا به رسمیت شناخته شده‌اند. سازمان Slow Money (پول آرام)، یک سازمان غیرانتفاعی است که هدفش هدایت سرمایه به بنگاه‌های غذایی محلی و مزارع ارگانیک و پیونددادن سرمایه‌گذاران به مکان‌هایی است که در آن زندگی می‌کنند. شعار این سازمان «بازگشت پول به زمین» است. index:1|width:147|height:294|align:left
هر یک از این سه مورد نشان می‌دهد که چگونه کنش‌های مشخص یک گروه از شهروندان ما را بر آن می‌دارد که درباره آنچه برای یک نظام اقتصادی عادلانه و پایدار ضروری است بازاندیشی کنیم. در مورد شرکت‌های انتفاعی، فعالان پرسش‌هایی درباره مسوولیت‌های کسب‌وکارها و بنگاه‌ها پیش کشیدند؛ در مورد حرکت Slow Money اهمیت اقتصادهای محلی را طرح کردند؛ و در مورد اعتراضات ویسکانسین، از دستاوردهای بخش عمومی بحث کردند.
کالینز از مجرای این حرکت‌ها نقشه‌ای از مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای فرهنگی درباره گونه‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت را ترسیم می‌کند که در راستای سلامتی اقتصاد عمل خواهند کرد. سیاست ارزش به عنوان اثری قانع‌کننده، چارچوبی جدید برای نگریستن به ارزش اقتصادی عرضه می‌کند، چارچوبی که در ارزیابی دقیق تقسیم کار اجتماعی و رابطه دولت و بازار با جامعه مدنی ریشه دارد. این کتاب سال 2017 در 192 صفحه روانه بازار خواهد شد.
در سیاست ارزش پس از «مقدمه» به ترتیب این فصل‌ها آمده‌اند: «ارزش و تقسیم کار اجتماعی»، «شرکت‌های انتفاعی: تصوری نو درباره مسوولیت شرکت‌ها»، «پول آرام: ارزش مکان»، «ارزش و بخش عمومی»، «نتیجه‌گیری: مقایسه سه پروژه بازاریابی». جین ال‌کالینز استاد جامعه‌شناسی زیست‌محیطی و جماعت‌ها در دپارتمان مطالعات جنسیت و زنان دانشگاه ویسکانسین است. کالینز در سال 1981 دکترای خود را در رشته انسان‌شناسی از دانشگاه فلوریدا دریافت کرد. او از سال 2010 تاکنون ریاست دپارتمان مطالعات جنسیت و زنان دانشگاه ویسکانسین را بر عهده داشته است. او پیش از این‌که به دانشگاه ویسکانسین بیاید، از 1994 تا 2000 استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مدیسون بود. از سال 1981 تا 1992 نیز در مراکزی چون موسسه تکنولوژی جورجیا و دانشگاه دولتی نیویورک تدریس کرده است.
آخرین کتاب او «دو دست بسته: جنسیت، اصلاحات رفاهی و رقابت بی‌حدوحصر در بازار کار ارزان» بود که این را نیز انتشارات دانشگاه شیکاگو در سال 2010 منتشر کرد. این کتاب در سال 2011 از سوی بخش‌های «نابرابری، تحرک و فقر» و «کار و جنبش‌های کارگری» انجمن جامعه‌شناسی آمریکا به عنوان کتاب سال برگزیده شد. کتاب دیگر او را نیز همین انتشارات در سال 2003 با عنوان «رشته‌ها: جنسیت، کار و قدرت در صنعت جهانی پوشاک» منتشر کرد. در سال 1993 نیز یک کتاب درباره نشریه نشنال‌جئوگرافیک به همراه کاترین لوتس نوشت. نخستین کتاب او که «مهاجرت غیر‌فصلی: آثار کمبود کار روستایی در پرو» نام داشت، در سال 1988 چاپ شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها