شناسه خبر : 17381 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتشارات دانشگاه شیکاگو چه پیشینه‌ای دارد؟

تحول بزرگ

«هنگامی که ۱۰ یا ۲۰ سال بعد، داستان کارهایی را که انتشارات برای دانشگاه انجام داده است بنویسند، مردم برای اولین بار می‌فهمند که تاسیس آن در دوران آغازین دانشگاه رویایی احمقانه یا توهمی پوچ نبوده است.»

عباس شهرابی

«هنگامی که 10 یا 20 سال بعد، داستان کارهایی را که انتشارات برای دانشگاه انجام داده است بنویسند، مردم برای اولین بار می‌فهمند که تاسیس آن در دوران آغازین دانشگاه رویایی احمقانه یا توهمی پوچ نبوده است.» اینها سخنانی است که ویلیام رینی هارپر، رئیس دانشگاه شیکاگو در سال 1895، یعنی پنج سال پس از راه‌اندازی انتشارات دانشگاه شیکاگو، به زبان آورد، سخنانی که تاییدی هستند بر تحول این نهاد از یک چاپخانه کوچک به یک بنگاه چند میلیون‌دلاری.
انتشارات دانشگاه شیکاگو، در زمان شکل‌گیری‌اش در دهه 1890، یکی از سه ‌شاخه اصلی دانشگاه بود. انتشارات در چند سال اول فعالیت خود، فقط به عنوان چاپخانه فعالیت کرد، اما در سال 1892 انتشار کتاب‌ها و نشریه‌های پژوهشی را در دستورکار خود قرار داد. اکنون که بیش از 20 سال از آغاز دومین قرن فعالیت‌های انتشارات می‌گذرد، گستره و پرستیژ آن هزاران برابر شده است. بزرگ‌ترین انتشارات دانشگاهی ایالات متحده در حال حاضر سه بخش اجرایی دارد: بخش کتاب‌ها، بخش نشریه‌ها و بخش خدمات پخش.
بخش کتاب‌ها تقریباً هر سال 350 عنوان کتاب منتشر می‌کند و از زمان تاسیسش بیش از 11 هزار عنوان کتاب منتشر کرده است. بخش نشریات حدود 70 نشریه چاپی و الکترونیکی منتشر می‌کند. خدمات پخش شیکاگو برای بیش از صد انتشاراتی متفاوت در سرتاسر جهان، ازجمله انتشارات دانشگاهی و موسساتی، خدماتی مثل انبارداری، پخش و بازاریابی انجام می‌دهد. بخش دیگری نیز با عنوان «مرکز پخش دیجیتال شیکاگو» در سال 2001 راه افتاد که خدمات چاپ دیجیتالی بر خط به نشرهای دیگر ارائه می‌کند. انتشار نشریات علمی و پژوهشی همزمان با تاسیس انتشارات آغاز شد. اولین نشریه پژوهشی انتشارات دانشگاه شیکاگو، «نشریه اقتصاد سیاسی»
(Journal of Political Economy) بود. «نشریه جامعه‌شناسی آمریکا» (American Journal of Sociology) نیز که در سال 1895 آغاز به کار کرد، قدیمی‌ترین نشریه‌ای است که به جامعه‌شناسی می‌پردازد. تا زمانی که در سال 1961 انتشارات نشریه «تاریخ ادیان» (History of Religions) را منتشر نکرده بود، هیچ نشریه‌ای نبود که به طور تخصصی به تاریخ تطبیقی ادیان بپردازد. همچنین، همزمان با تاسیس مددکاری اجتماعی به عنوان یک رشته و حرفه تخصصی، «نشریه خدمات اجتماعی» در سال 1927 منتشر شد.
در سال 1905، انتشارات آغاز به نشر کتاب‌های پژوهشگران بیرون از دانشگاه شیکاگو کرد. از نیمه نخست قرن بیستم، هیاتی از نشرهای دانشگاهی متشکل از اعضای هیات‌علمی برای نظارت بر آثار انتشارات وجود داشته است. تا به امروز این هیات ماهی یک بار جلسه می‌گیرد تا به ارزیابی دست‌نوشته کتاب‌ها و پروژه‌های نشریات انتشارات دانشگاه شیکاگو بپردازد.
در سال 2014، انتشارات جایزه مشهور «ناشران دانشگاهی و حرفه‌ای بین‌المللی» را در نمایشگاه کتاب لندن از آن خود کرد. در گزارش هیات داوری آمده است: «این تصمیمی سخت میان برخی از بهترین ناشران دانشگاهی در جهان بود. شهر شیکاگو نه‌تنها در معاملات آتی گوشت خوک در جهان پیشگام است، بلکه محل یکی از بزرگ‌ترین ناشران دانشگاهی جهان است: انتشارات دانشگاه شیکاگو. ترکیبی از نوآوری، مشارکت جهانی، کار حرفه‌ای و بهترین کتاب‌ها، نشریات و محصولات الکترونیکی آن را در میان همتایانش پیشتاز کرده است.»
در این پرونده دو کتاب اقتصادی و هشت کتاب در زمینه علوم اجتماعی را که انتشارات دانشگاه شیکاگو اخیراً منتشر کرده است معرفی می‌کنیم. در مجموع این معرفی چیزی فراتر از یک معرفی ساده است. این پرونده نه‌تنها بخش کوچکی از کار یک انتشارات دانشگاهی عظیم را نشان می‌دهد، بلکه روشن می‌کند که پژوهش‌های علمی در برجسته‌ترین آکادمی‌ها چگونه مرزهای کلاسیک بین اقتصاد، جامعه‌شناسی، روانشناسی، تاریخ، سیاست، علوم شناختی و... را درنوردیده‌اند و هرچه بیشتر به سوی مطالعات بین‌رشته‌ای در حرکت‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها