شناسه خبر : 11727 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چه ساز و کار نهادی‌ای برای نظام پولی و بانکی آمریکا مناسب است؟

راهنمای خروج از بحران مالی

چند سالی از آن زمان که دنیا یکی از ناگوارترین بحران‌های مالی‌اش را در تاریخ تجربه کرد می‌گذرد، و در حالی که کارشناسان بی‌شماری آن را تحلیل کرده‌اند،

چند سالی از آن زمان که دنیا یکی از ناگوارترین بحران‌های مالی‌اش را در تاریخ تجربه کرد می‌گذرد، و در حالی که کارشناسان بی‌شماری آن را تحلیل کرده‌اند، پرسش‌های اساسی بسیاری همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند. آیا تولید پول باید فعالیتی «عمومی» تلقی شود یا «خصوصی» یا هر دو؟ منظور ما از ثبات مالی چیست و از آن‌چه می‌خواهیم؟ مقررات‌گذاری چه نقشی باید ایفا کند؟ اگر بتوانیم از صفر شروع کنیم، نهادهای پولی‌مان را چطور طراحی می‌کنیم؟ مورگان ریکس در مساله پول به همه این مسائل می‌پردازد و بیش از هر چیز یک دستور کار عملی برای یک نظام پولی و بانکی مدرن‌شده عرضه می‌کند، نظامی که بتوان با تغییرات ترقی‌خواهانه در نظام کنونی ایالات متحده آن را پیاده کرد.
ریکس به بحث‌های جاری درباره سیاست‌های ثبات مالی، سمت و سویی انتقادی می‌دهد و استدلال می‌کند که مساله پیش از همه چیز به طراحی نظام پولی مربوط می‌شود. مساله پول راهی برای کاهش خطر تنش‌های ناشی از بحران در آینده ارائه می‌دهد، و بحث درباره اصلاحات مالی در آمریکا و بیرون از آن را گسترش می‌دهد. کتاب سه بخش دارد: بخش اول «بی‌ثباتی»، بخش دوم «طراحی بدیل‌ها» و بخش سوم «پول و حاکمیت».
در بخش «بی‌ثباتی»، به مسائلی مثل اهمیت بازار پول، تولید پول و شکست بازار، بانکداری در نظریه و واقعیت و رابطه اقتصاد کلان و تنش‌های بحرانی می‌پردازد. محور اساسی بخش دوم طراحی بدیل‌هایی برای نظام پولی و بانکی کنونی است که عمدتاً حول رابطه بخش خصوصی و عمومی می‌چرخد. در بخش سوم، ریکس دستور کار خود را دقیق‌تر می‌کند و به بازاندیشی در برنامه‌های اصلاح مالی می‌پردازد. این کتاب در مارس 2016 روانه بازار شد.
مورگان ریکس دانشیار مدرسه حقوق دانشگاه واندربیلت است. او مدرک دکترای حقوق خود را در سال 2001 از مدرسه حقوق هاروارد دریافت کرد. تحصیلات لیسانس او در رشته تاریخ است.
حوزه مطالعاتی تخصصی او، همان است که در نام فرعی کتابش نیز آمده است: مقررات مالی. او مشخصاً در زمینه نهادهای مالی، ثبات مالی، مقررات بازارهای سرمایه و مالیه شرکت‌ها پژوهش می‌کند. از جمله درس‌هایی که ریکس در دانشگاه واندربیلت ارائه کرده عبارتند از: «شرکت‌ها و نهادهای کسب‌وکار»، «سمینار تنظیم ثبات مالی» و «مقررات نهادهای مالی». او پیش از آغاز تدریس در دانشگاه واندربیلت در سال 2012، از 2010 تا 2012، استادیار میهمان مدرسه حقوق هاروارد بود. ریکس در سال‌های 2009 و 2010 مشاور ارشد سیاستگذاری و کارشناس تجدید ساختار مالی در وزارت دارایی آمریکا بود.
او در آنجا مشخصاً بر طرح‌های ثبات مالی و سیاستگذاری بازارهای سرمایه تمرکز کرد. ریکس پیش از پیوستن به وزارت دارایی، در گروه سرمایه‌گذاری Citadel که یک صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) در شیکاگو است، کار می‌کرد.
پیش از Citadel، از 2001 تا 2007، مشاور و وکیل چند شرکت تجاری در نیویورک بود. مساله پول نخستین کتابی است که از مورگان ریکس منتشر می‌شود. پیش از این، فصلی از کتاب Too Big to Fail? را که درباره راه‌حل‌هایی برای حل بحران نهادهای مالی بود، نوشته بود. این فصل «دفاع از تنظیم نظام بانکی سایه» نام داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها