شناسه خبر : 42562 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مقایسه حسابدار با نرم افزار حسابداری

همان‌طور که می‌دانید، در دنیای پیچیدهٔ امروز رایانه‌ها نقش بسیار مهمی را در کسب‌وکارها ایفا می‌کنند. از آنها برای مدیریت موجودی و فروش و درآمد و فرایندهای مالی و به صورت کلی حسابداری تجارت استفاده می‌شود.

مقایسه حسابدار با نرم افزار حسابداری

در پاسخ به این سؤال که حسابداری چیست؟ می‌توان این‌گونه بیان کرد که به فرایند ثبت تراکنش‌های کسب‌وکار با جزئیات کامل حسابداری کسب‌وکار می‌گویند. حسابداری در انواع مختلف برای انواع کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک استفاده می‌شود.

امروزه بسیاری از مشاغل که قبلاً به واسطه انسان انجام می‌شده‌اند با کامپیوترها جایگزین شده‌اند. به‌عنوان‌مثال در زمان‌های قدیم برای گرفتن آژانس باید با آن تماس گرفته می‌شد و اپراتور آژانس‌های کرایه خودرو وظیفه ارتباط بین مسافر و راننده تاکسی را برقرار می‌کردند. اما در حال حاضر این کار توسط سیستم‌های تاکسی اینترنتی به راحتی انجام می‌گیرد.

این موضوع در مورد حسابداری کسب‌وکارها نیز صدق می‌کند و اکنون زمانی است که باید انتخاب کنید که از نرم‌افزارهای حسابداری خودکار استفاده کنید یا اقدام به استخدام یک حسابدار نمایید. برای راحت‌تر شدن تصمیم‌گیری می‌توانید ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

حسابدار استخدام کنیم یا نرم افزار حسابداری تهیه کنیم؟

حسابداری کسب‌وکار یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر تجارت به حساب می‌آید و نبود آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به کسب و کار شما وارد کند. با حسابداری می‌توانید درآمد و هزینه‌های خود را کنترل کرده  و اطلاعات لازم از سلامت کسب‌وکار و گزارشات لازم برای سازمان مالیات و سهام‌داران و مدیریت را تهیه کنید و از این طریق بهترین تصمیمات را برای کسب‌وکار خود بگیرید.

تمام عملیات‌های حسابداری باید سالانه انجام شوند. در واقع کسب و کارها موظف‌اند در تاریخ خاصی (که معمولاً خرداد و تیر هر سال است) اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان دارایی ارائه نمایند. بیشتر صاحبان مشاغل ترجیح می‌دهند قسمت مالی کسب‌وکارشان را خودشان کنترل نمایند و این موضوع می‌تواند تا حدودی درست باشد. به‌عنوان‌مثال شاید استخدام یک حسابدار در شروع فعالیت کسب‌وکار با توجه به کم بودن جریانات مالی تجارت مورد نظر کار درستی نباشد.

استخدام حسابدار می‌تواند با هدف پایین نگاه داشتن هزینه‌ها انجام شود و مزایای بسیار دیگری را نیز به همراه داشته باشد. علاوه بر این حسابدارها می‌توانند شما را در گرفتن تصمیمات بهتر کمک کنند. شاید استخدام یک حسابدار اولین قدم برای شروع کسب‌وکار شما باشد اما نرم افزار حسابداری می‌تواند عملیات‌های حسابداری شما را راحت‌تر انجام دهد.

نرم افزار حسابداری جزئی جدانشدنی و حیاتی برای حسابداری کسب‌وکارها به شمار می‌رود. نرم افزارهای حسابداری می‌توانند داده‌های مالی کسب‌وکار را مانند حساب‌های دریافتنی و پرداختنی، دارایی‌ها، درآمد، بدهی، نقدینگی و... را ثبت نموده و سندهای حسابداری را به صورت خودکار ثبت نموده و همچنین گزارشات متنوع و حیاتی همچون ترازنامه، صورت سود و زیان، کاردکس کالا و ... را نیز به صورت خودکار ارائه کنند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی با استخدام یک حسابدار نیز نیاز به نرم افزار حسابداری از بین نخواهد رفت. اگر کار با نرم افزار حسابداری را بلد نیستید، ما به شما نرم افزار حسابداری محک را پیشنهاد می‌کنیم که با کاربری ساده و خودکارسازی فرایندهای حسابداری و امکانات فراوان امکان حسابداری کسب‌وکارها را بدون نیاز به حسابدار فراهم آورده است.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری برای کسب‌وکار

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری برای کسب‌وکار

استفاده از نرم افزار حسابداری بدون حسابدار به معنای این است که شما باید خودتان حسابداری کسب‌وکار خود را توسط نرم افزار حسابداری انجام دهید. مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری در کسب‌وکار شامل موارد زیر می‌شود:

  • خودکارسازی: توسط نرم افزار حسابداری بسیاری از فرایندهای حسابداری مانند انواع ثبت‌ها، فاکتور، محاسبات پیچیده به صورت خودکار توسط نرم افزار حسابداری انجام خواهد شد.

  • به صرفه بودن: بر اساس نیازهای حسابداری کسب‌وکارتان با پرداخت هزینه‌ای ناچیز می‌توانید بهترین نرم افزار حسابداری را برای کسب‌وکار خود تهیه نمایید. معمولاً هزینه نرم افزارهای حسابداری از استخدام حسابداری کمتر می‌باشد.

  • قابلیت‌ها و امکانات: نرم افزار حسابداری می‌تواند امکانات ویژه‌ای را با توجه به نیازهای کسب‌وکارتان در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال نرم افزار حسابداری محک امکان اتصال به دستگاه کارتخوان و ترازو را برای شما فراهم می‌آورد.

  • صرفه‌جویی در زمان: مانند راه اندازی هر سیستمی، راه اندازی نرم افزار حسابداری نیز نیاز به زمان دارد اما با این کار ساعت‌های بسیاری که قرار است صرف حسابداری سنتی شود، صرفه‌جویی خواهد شد. به عنوان مثال دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات حساب به صورت دستی نمی‌باشد. در نرم افزار حسابداری می‌توانید فایل اکسل را آپلود نمایید و به صورت خودکار داده‌ها وارد سیستم حسابداری می‌شود.

  • دقت بالاتر: یکی از چالش‌های حسابداری سنتی بروز خطا می‌باشد. با استفاده از نرم افزار حسابداری امکان بروز خطا به حداقل می‌رسد. به عنوان مثال در نرم افزار حسابداری محک امکان مغایرت‌گیری حساب‌ها برای اطمینان از نبود خطا در آنها وجود دارد.

  • تولید خودکار صورت معاملات فصلی: از طریق نرم افزار حسابداری امکان تولید خودکار صورت معاملات فصلی برای ارائه به سازمان دارایی وجود دارد.

انواع نرم افزار حسابداری محک

این نرم افزار حسابداری شگفت‌انگیز با توجه 3 نوع اصلی نرم افزار حسابداری فروشگاهی، نرم افزار حسابداری شرکتی و نرم افزار حسابداری تولیدی تقسیم‌بندی شده است. همچنین بسته به اندازه کسب‌‎وکارتان می‌توانید از بین سری عمومی و تجاری این نرم افزارهای حسابداری بهترین گزینه را انتخاب نمایید. علاوه بر این سری صنفی نرم افزار حسابداری محک با توجه به نیازهای تخصصی هر صنف طراحی و تولید شده است.

  • نرم افزار حسابداری فروشگاهی: برای فروشگاه‌هایی که حجم تراکنش بالایی دارند مناسب هستند. در این نوع از نرم افزارهای حسابداری سرعت ثبت فروش و چاپ فاکتور به راحتی امکان‌پذیر است.

  • نرم افزار حسابداری شرکتی و خدماتی: برای شرکت‌هایی که قانونا باید دفاتر مالی منظم داشته باشند و خدمات ارائه می‌کنند مناسب هستند.

  • نرم افزار حسابداری تولیدی و کارگاهی: برای تولیدکنندگان که با فرایندهای پیچیده‌تری مثل بهای تمام شده، چاپ و تولید بارکد، انبارداری و انبارگردانی و غیره سروکار دارند مناسب است.

  • نرم افزار حسابداری صنفی: بیشتر اصناف از طریق استفاده از نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی، شرکتی و تولیدی می‌توانند امکانات موردنیاز خود را داشته باشند. برخی از اصناف در نرم افزار حسابداری نیاز به امکانات تخصصی دارند و پیشرفته‌ترین نرم افزارهای حسابداری این امکانات را برای این اصناف در یک پک نرم افزار حسابداری مخصوص آن اصناف ارائه می‌دهند. به عنوان مثال در نرم افزار حسابداری ابزارفروشی، امکاناتی همچون تعریف خصوصیات انواع ابزارها و ... ارائه می‌شود.

معمولا هر یک از انواع نرم افزار حسابداری از لحاظ امکانات به سطوح مختلف دسته بندی می‌شوند که هر کدام متناسب با امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند قیمت متفاوتی دارند.

مزایای نرم افزار حسابداری محک

مزایای نرم افزار حسابداری محک

گروه نرم افزاری محک مدت 15 سال است که به طور حرفه‌ای در زمینه طراحی، تولید و پشتبانی نرم افزارهای مالی و مدیریتی فعالیت می‌کند. هدف اصلی گروه نرم افزار حسابداری محک ارائه محصولاتی ساده و در عین حال نوآورانه است، به طوری که هر شخص و یا کسب و کاری، بدون حتی حداقل دانش حسابداری بتواند امور مالی و حسابداری خود را انجام دهد.

به طور خلاصه می‌توان نرم افزار حسابداری محک را این طور معرفی کرد:

  1. نرم افزار حسابداری محک یک نرم افزار تخصصی است و در عین حال کاربری آسانی دارد.

  2. کار با این نرم افزار نیاز به تخصص حسابداری ندارد چون تمام اسناد به طور خودکار صادر می‌شوند.

  3. به روز و نوآور است و به روزرسانی فصلی دارد.

  4. از پشتیانی قوی برخوردار است.

  5. با 15 سال سابقه، بیش از 160000 مشتری فعال دارد.

  6. از شبکه گسترده ارائه و فروش (370 نماینده در سرتاسر کشور) بهره‌مند است.

  7. دومین شرکت مبتنی بر فناوری اطلاعات (IT) است که در حال ورود به بازار بورس و سرمایه کشور می‌باشد.

  8. بیش از 80 درصد رضایت‌مندی مشتریان جزو افتخارات مجموعه نرم افزار حسابداری محک می‌باشد.

بیش از 80 درصد از مشتریان جدید این نرم افزار توسط مشتریان قدیمی معرفی می‌شوند.

برای خرید نرم افزار حسابداری می‌توانید به فروشگاه نرم افزار حسابداری محک شاپز مراجعه نمایید.

مزایای استخدام یک حسابدار

حسابدارها نقش مهمی را در کسب‌وکار ایفا می‌کنند. آنها تمام مسائل مالی از مالیات گرفته تا حقوق و دستمزد کارکنان را بر عهده می‌گیرند. در مقابل استفاده از نرم افزار حسابداری برای انجام محاسبات توسط خودتان استخدام حسابدار وجود دارد. این کار دارای مزایایی است که در قسمت زیر بیان خواهند شد:

  • حسابدارها باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شوند. با استخدام حسابدار می‌توانید تمرکز خود را بر پیشرفت کسب‌وکارتان قرار دهید.

  • حسابدارها می‌توانند راهنمایی‌هایی در رابطه با کسب‌وکار شما ارائه دهند.

  • احتمال جریمه مالیاتی به حداقل می‌رسد.

  • حسابدارها می‌توانند به صورت اصولی مسائل مالی کسب‌وکار شما را مدیریت نمایند.

  • یکی از بزرگترین نگرانی‌های افرادی که از نرم افزار حسابدرای دارند احتمال انجام دادن حسابداری به صورت اشتباه می‌باشد. حساب‌ها در حسابداری می‌توانند ترسناک باشند. یک حسابدار می‌تواند حس ایمن بودن را برای شما به وجود آورد.

نتیجه‌گیری

حسابداری یک بخش جدانشدنی از هر کسب‌وکاری به حساب می‌آید. برای این کار دو راه اصلی پیش روی شما قرار خواهد داشت. اینکه حسابدار استخدام کنید یا تنها توسط نرم افزار حسابداری نیازهای خود را برطرف کنید.انتخاب هر کدام از دو روش ذکر شده، کاملاً بستگی به شرایط کسب‌وکار شما خواهد داشت. استخدام حسابدار و خرید نرم افزار حسابداری هردو دارای مزیت‌های مخصوص به خود هستند. بسته به اینکه کدام یک از این مزایای موردتوجه شما باشد می‌توانید یکی از دو روش و یا هر دو روش را با هم انتخاب نمایید.

بله درست است با استفاده از دو روش به صورت هم‌زمان یعنی استفاده از نرم افزار حسابداری و استخدام یک حسابدار می‌توانید از مزایای هر دو روش به صورت هم‌زمان بهره‌مند شوید. نرم افزار حسابداری محک بهترین انتخاب برای کسب و کار شما است. این نرم افزار با رابط کاربری ساده خود امکان حسابداری کسب‌وکار را بدون نیاز به حسابدار فراهم آورده است.