شناسه خبر : 22557 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سهولت تامین مالی

چرا تامین مالی صنایع بزرگ از بازار سرمایه باید در اولویت قرار گیرد؟

با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور و بانک‌محور بودن این اقتصاد یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در گذشته شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تامین منابع مالی مورد نیاز خود است. در گذشته شرکت‌ها تنها قادر بودند از طریق اخذ تسهیلات از بانک‌ها به منابع مالی مورد نیاز خود دست یابند اما با توجه به توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه امروز شرکت‌ها با طیف وسیعی از روش‌ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود مواجه هستند.

سهولت تامین مالی

با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور و بانک‌محور بودن این اقتصاد یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در گذشته شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تامین منابع مالی مورد نیاز خود است. در گذشته شرکت‌ها تنها قادر بودند از طریق اخذ تسهیلات از بانک‌ها به منابع مالی مورد نیاز خود دست یابند اما با توجه به توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه امروز شرکت‌ها با طیف وسیعی از روش‌ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود مواجه هستند. یکی از روش‌های اولیه تامین مالی از طریق بورس اوراق بهادار، عرضه بخشی از سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است. روش دیگری که برای تامین مالی در بورس اوراق بهادار مورد استفاده قرار می‌گیرد انتشار اوراق در بازار سرمایه است. 

استفاده از این روش برای شرکت‌هایی که در حال حاضر در بورس پذیرفته شده‌اند روش بسیار مناسبی بوده و البته هزینه‌هایی نیز برای شرکت به همراه خواهد داشت که در مقایسه با اخذ تسهیلات بانکی می‌تواند به صرفه‌تر باشد. از سوی دیگر تاسیس صندوق‌هایی با اهداف خاص نیز می‌تواند منابع مالی مناسبی برای شرکت فراهم کند که در حال حاضر صندوق‌های زمین و ساختمان با این هدف در بازار مورد دادوستد قرار می‌گیرند؛ این روش‌ها با توجه به استراتژی که شرکت‌ها در پیش گرفته‌اند، می‌تواند منابع لازم برای آنها را فراهم کند.

یکی از صنایعی که در این دوره اقتصادی به شدت تحت‌الشعاع شرایط اقتصادی قرار گرفته بود، صنعت فولاد بود. رکود حاکم بر صنایع کشور به ویژه صنایع مصرف‌کننده فولاد و آهن در کشور موجب شد سودآوری این شرکت‌ها به شدت تحت‌الشعاع قرار گیرد، از سوی دیگر کاهش شدید 

قیمت جهانی فولاد نیز سبب شد این شرکت‌ها بیش از گذشته با کاهش سودآوری مواجه شوند. اما شرکت‌هایی در این میان عملکرد به مراتب بهتری نسبت به سایر شرکت‌ها از خود نشان دادند به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه اصفهان توانست به‌رغم رکود حاکم بر بازار و همچنین کاهش قیمت جهانی محصولات خود خط‌مشی مد نظر خود را پیگیری کرده و روند رو به رشدی را تجربه کند. 

با این حال تسریع در تامین وجوه لازم برای سرعت بخشیدن به اجرایی شدن پروژه‌های این شرکت مورد توجه است. با توجه به تنگنای اعتباری ایجادشده در بازار پول و اخذ تسهیلات از بانک‌ها به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که این شرکت تامین مالی از طریق بورس اوراق بهادار را جایگزین تامین مالی از طریق بانک‌های کشور کند. این شرکت می‌تواند با توجه به استراتژی که برای ساختار سرمایه خود متصور است نسبت به عرضه اوراق در بازار سرمایه یا تامین مالی از طرق دیگر اقدام کرده و منابع مورد نیاز خود را تامین کند. که البته فولاد نشان داده همواره بهترین سیاست را در جهت سودرسانی بیشتر به اقتصاد و سهامداران خود انتخاب خواهد کرد. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها