شناسه خبر : 9342 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

راه‌اندازی شبکه ملی داخلی و افزایش پهنای باند راه خروج از کندی سرعت

انحصار ۳G علت عقب‌ماندگی

داود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات و استاد ارتباطات است. مصاحبه با او را پیرامون سرعت اینترنت در ایران و مقایسه آن با استانداردهای جهانی آغاز کردیم. او معتقد است بخشی از کندی اینترنت به دلیل نداشتن شبکه ملی اینترانت داخلی است که در صورت داشتن شبکه ملی برای سایت‌ها و سرویس‌های داخلی از این شبکه و با سرعت بالا استفاده می‌شود و برای سایت‌ها و سرویس‌های خارجی از شبکه اینترنت.

داود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات و استاد ارتباطات است. مصاحبه با او را پیرامون سرعت اینترنت در ایران و مقایسه آن با استانداردهای جهانی آغاز کردیم. او معتقد است بخشی از کندی اینترنت به دلیل نداشتن شبکه ملی اینترانت داخلی است که در صورت داشتن شبکه ملی برای سایت‌ها و سرویس‌های داخلی از این شبکه و با سرعت بالا استفاده می‌شود و برای سایت‌ها و سرویس‌های خارجی از شبکه اینترنت. لذا می‌توان ترافیک را این‌گونه مدیریت کرد و تا حدودی آن را بهبود بخشید. در ادامه گفت‌وگو او اذعان می‌کند ما زیرساخت لازم برای توسعه اینترنت در داخل را در اختیار داریم و تنها لازم است پهنای باند لازم وارد کشور شود. او معتقد است ورود اینترنت 3G به کشور یک اتفاق بسیار خوب بود اما انحصار آن را یک اتفاق بد می‌داند و معتقد است باعث شد ما در مقایسه با کشورهای دیگر از ورود تکنولوژی و همگام‌سازی با آن عقب بمانیم. او می‌گوید در حال حاضر پهنای باند کشور چیزی حدود 120 تا 130 گیگابیت است که این پهنای باند کمتر از حد نیاز برای کشور است و برای رسیدن به استانداردهای جهانی باید به 1000 گیگابیت رسید. اکنون در کشورهای صنعتی اینترنت 4G و LTE در دسترس است اما در کشور ما فناوری 3G آن هم از سوی یک اپراتور ارائه شده است. زارعیان انتقال از نسل سوم به چهارم را ساده می‌داند و می‌گوید بستر برای این انتقال تقریباً فراهم است.



‌ متوسط حداکثر سرعت جهانی 21 مگابیت است، این در حالی است که متوسط حداکثر سرعت ما در ایران شش مگابیت است. دلیل این تفاوت زیاد را در چه می‌بینید؟
استفاده از اینترنت در دنیا با ایران متفاوت است. همین تفاوت باعث شده این میانگین حداکثر سرعت اختلاف فاحش داشته باشد. در اکثر کشورها دو نوع شبکه برای استفاده از اینترنت وجود دارد. یکی شبکه ملی اینترنت که برای استفاده از سایت‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرعت آن بسیار بالاست و دیگری شبکه اینترنت بین‌المللی که برای استفاده از سایت‌های خارجی یا سرویس‌های بین‌المللی استفاده می‌شود. در ایران بخش عمده استفاده از طریق پهنای باند بین‌الملل تامین می‌شود. بخش بین‌الملل هم کامل نیست یا خارج از کشور است.
در حال حاضر پهنای باند کشور چیزی حدود 120 تا 130 گیگابیت است که این پهنای باند کمتر از حد نیاز برای کشور است. برنامه حال حاضر رسیدن به 500 گیگابیت است که در آینده‌ای نزدیک به آن خواهیم رسید. اما حد مورد نیاز مطلوب پهنای باند کشور باید حدود هزار گیگابیت باشد که البته خیلی خوش‌بینانه است اما باید به آن برسیم تا نیازها را تامین کنیم.

آیا زیرساخت مناسب برای افزایش سرعت مهیاست؟
بله، اگر پهنای باند مناسب و مورد نیاز وارد کشور شود ما زیرساخت لازم برای تامین کاربران را داریم و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در کشور چقدر است و چند درصد اینترنت پرسرعت دارند؟
در حال حاضر نزدیک به پنج میلیون مشترک ADSL داریم که از 128 کیلوبیت تا دو مگابیت سرعت اینترنت دارند که ضریب نفوذ اینترنت چیزی در حدود 10 الی 11 درصد می‌شود. همچنین حدود 2/1 تا 5/1 میلیون مشترک وایمکس شرکت‌های مبین‌نت، ایرانسل و از شرکت‌های مختلف دیگر داریم و بقیه هم دایل‌آپ هستند.

نظرتان در مورد اینترنت‌های 3G موبایل چیست؟
در بخش تلفن همراه و نسل 3 و 4 در کشور یک اتفاق بد و یک اتفاق خوب را شاهد بودیم. اتفاق خوب این بود که به اپراتور سوم اجازه فعالیت داده شد و اتفاق بد این بود که انحصار به اپراتور سوم داده شد. انحصار دوساله بود و بعد در مقطعی که هیچ‌کس نفهمید چه اتفاقی افتاد 15 ماه دیگر به انحصارش افزوده شد. 15 ماه در دنیای آی‌تی 15 ماه معمولی نیست و عقب‌افتادگی چندین برابر بیشتر از زمان واقعی سپری شده است. زمانی که مجوز 3G داده شد LTE و 4G در آن زمان هنوز خیلی مطرح نشده بودند و این تاخیر 15 ماهه ما را وادار به استفاده از تکنولوژی 3G کرده است در حالی که تکنولوژی به‌روز حال حاضر 4G و LTE است و بسیاری از کشورها شروع به استفاده از این تکنولوژی کرده‌اند. در انتها این سه سال انحصار تنها به عقب افتادن ما در این عرصه منجر شد.

‌ آیا تمدید انحصار 3G برای اپراتور سوم با توجه به تحریم‌های علیه ایران و ناتوانی در وارد کردن تجهیزات توسط این اپراتور را تایید می‌کنید؟
خیر، تمدید انحصار 3G برای اپراتور سوم کاملاً اشتباه بود زیرا دیگر اپراتورهای کشور نیز در آن زمان تحریم بودند و شرایط برای تمام اپراتورهای کشور یکسان بود. در واقع تمدید انحصار کمکی به اپراتور سوم نکرد و تنها پیامد این امر محروم کردن کاربران از استفاده از این تکنولوژی بود. در صورتی که اگر این تمدید صورت نمی‌گرفت کاربران می‌توانستند از این تکنولوژی به صورت گسترده‌تری بهره‌مند شوند. در حال حاضر هم هر چه زودتر این انحصار برداشته شود به نفع کاربران است.

آیا همراه اول هم پس اتمام انحصار 3G به سمت این تکنولوژی می‌رود؟ یا برنامه‌ای برای رفتن مستقیم به 4G دارید؟
بله، بسترهای لازم برای پیاده‌سازی 3G مهیا شده است و ما تجهیزات لازم را برای ارائه این خدمات به مشترکین خود خریداری کرده‌ایم و به محض اتمام انحصار، ما شروع به ارائه این خدمات خواهیم کرد. در مورد 4G هم بررسی‌های اولیه برای 4G انجام شده است و باید توجه داشته باشید که انتقال از 3G به 4G مثل انتقال از 2G به 3G کار سنگینی نیست.

با توجه به داشتن ظرفیت بیشتر چرا ما هنوز اینترنت پرسرعت‌تر به کاربران نمی‌دهیم؟
دو دلیل وجود دارد. اول اینکه برخی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یکسری محدودیت‌ها برای ارائه سرعت‌های بالاتر قرار داده است و دلیل دوم نیاز به پهنای باند بیشتر در حدود هزار گیگابیت است. در حال حاضر پهنای باند کل کشور چیزی حدود 120 تا 130 گیگابیت است. برای حل این مشکل هم دو راه وجود دارد: راه اول افزایش پهنای باند کل کشور است و راه دوم استفاده از شبکه اینترانت ملی برای استفاده از سایت‌ها و سرویس‌های داخلی است. بیشتر کشورهای خارجی، هم دارای شبکه اینترنت هستند که به کل جهان وصل می‌شوند و می‌توانند به وسیله آن به سایت‌ها و سرویس‌های داخلی و خارجی متصل شوند و هم دارای شبکه ملی اینترانت هستند که به وسیله آن می‌توانند به سایت‌ها و سرویس‌های داخلی بدون نیاز به اینترنت وصل شوند و باید توجه داشت که کاربر نهایی متوجه استفاده از اینترانت یا اینترنت نخواهد شد و به صورت عادی از اینترنت استفاده خواهد کرد. به طور مثال من در شرکت مخابرات از پست الکترونیکی شبکه داخلی مخابرات استفاده می‌کنم در صورتی که برای ارتباطات بین‌المللی از شبکه اینترنت استفاده می‌کنم. در ایران ما برای اتصال به سرویس‌ها و سایت‌های داخلی هم باید به شبکه جهانی اینترنت وصل شویم تا بتوانیم از این سرویس‌ها استفاده کنیم در حالی که کشورهای خارجی از اینترانت برای این امر استفاده می‌کنند. ما با انتقال سایت‌ها و هاستینگ به داخل کشور و استفاده از اینترانت می‌توانیم پیشرفت چشمگیری در زمینه سرعت اینترنت داشته باشیم. زیرا مقدار زیادی از پهنای باند اینترنت که صرف اتصال به سایت‌های داخلی می‌شود، آزاد شده و به جای آن از پهنای باند اینترانت استفاده می‌شود و در کل سرعت اینترنت برای کاربران افزایش پیدا می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها