شناسه خبر : 11799 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا سرقت و راهزنی در جاده‌ها رو به افزایش است؟

هراس از تبهکاران جاده

«تبهکاران جاده در تازه‌ترین جنایت خود پس از سرقت محموله یک تریلی راننده آن را به طرز دلخراشی به قتل رساندند.» این خبری بود که به تازگی با تیتر «قتل راننده‌ای دیگر از سوی تبهکاران جاده» در خبرگزاری‌ها و صفحات حوادثروزنامه‌ها نقش بست.

سایه فتحی
«تبهکاران جاده در تازه‌ترین جنایت خود پس از سرقت محموله یک تریلی راننده آن را به طرز دلخراشی به قتل رساندند.» این خبری بود که به تازگی با تیتر «قتل راننده‌ای دیگر از سوی تبهکاران جاده» در خبرگزاری‌ها و صفحات حوادث روزنامه‌ها نقش بست.
اگرچه سرقت و راهزنی در جاده‌ها پدیده تازه‌ای نیست و هربار جسته و گریخته خبرهای گوناگونی پیرامون این مساله منتشر می‌شود اما در سال‌های اخیر بنابر اعلام آمارهای پلیس راه‌های کشور وقوع این گونه جرم و جنایت‌ها در جاده‌ها رو به افزایش است. چند سالی است راهزنان جاده با روش‌های مختلف اقدام به سرقت محموله‌های تریلرها در جاده‌های کشور می‌کنند. این سارقان که گاهی برای فریب طعمه خود در جاده‌های خلوت نقش پلیس را ایفا می‌کنند در سرقت‌ها به صورت کاملاً حرفه‌ای عمل کرده و هیچ ردی از خود برجای نمی‌گذارند.حتی در مواردی نیز گزارش شده است سارقان از شگردهای دیگری چون ساخت فیلم در جاده نیز استفاده می‌کنند. در این شیوه راهزنان به بهانه ساخت فیلم در مسیرهای دورافتاده بخشی از جاده را مسدود می‌کنند و از راننده کامیون یا تریلی‌ها می‌خواهند خودرو خود را برای چند دقیقه‌ای در اختیارشان بگذارند.
در برخی نقاط نیز حتی خبرهایی از مسلح بودن سارقان جاده منتشر شده است. سارقانی که برای مبالغ کم دست به سرقت از کامیون‌ها می‌زنند.
حتی در سال گذشته خبری منتشر شد که در آن گفته شده بود سارقان به خاطر 80 هزار تومان دست به سرقت مسلحانه زدند. بنا بر اعلام پلیس، مرد مسلح و همدستش که با تهدید راننده کامیون در یکی از جاده‌های شهرستان عنبرآباد، 80 هزار تومان پول او را دزدیده و متواری شده بودند، از سوی پلیس دستگیر شدند.
اگرچه هنوز هم آمار تصادفات در جاده‌ها بیشترین خطری است که رانندگان را تهدید می‌کند اما ناامنی جاده‌ها بر اثر سرقت نیز به دغدغه جدی رانندگان تریلرها و شرکت‌های حمل‌ونقلی کالا تبدیل شده است. زمانی بیشتر مناطق مرزی و جنوبی کشور با این گونه حوادث روبه‌رو بودند چراکه عریض و طویل بودن جاده‌ها و فاصله بسیار آنها از آبادی‌ها و شهرها باعث شده بود راهزنان جاده حاشیه امنیت بیشتری برای سرقت از کامیون‌های عبوری داشته باشند. اما حالا سارقان جاده در راه‌های اصلی در کمین کامیون‌ها و تریلرها هستند. حتی اخیراً پلیس از شناسایی باندهای حرفه‌ای سرقت از جاده‌ها در اتوبان‌های معروف اطراف تهران چون اتوبان قم و ساوه خبر داده است.
وجود این باندها در اطراف کلانشهر تهران گویای این حقیقت است که راهزنان جاده در این مسیرها نیز احساس امنیت دارند. این مساله‌ای است که به زعم کارشناسان و آسیب‌شناسان مسائل اجتماعی پدیده‌ای خطرناک است و باید پلیس تمهیدات جدی در جهت شناسایی و برخورد با این گونه باندها در نظر بگیرد.
هرچند پلیس می‌گوید نظارت‌ها در این زمینه نسبت به قبل افزایش یافته است و نقاطی که بیشتر این گونه سرقت‌ها انجام می‌شود شناسایی شده‌اند اما باز هم آمار این گونه جرم‌ها کم نیستند و در برخی موارد نیز به حوادث مرگبار منجر می‌شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها