شناسه خبر : 46016 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رقم خیره‌کننده رشد AI

بودجه مورد نیاز برای توسعه AI در ایران چقدر است؟

آیا می‌دانستید که انتظار می‌رود بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال 2025 به رقم خیره‌کننده 61 /190 میلیارد دلار برسد و با نرخ رشد مرکب سالانه 62 /36 درصد رشد کند؟ نرم‌افزار هوش مصنوعی به سرعت دنیای ما را متحول می‌کند و این روند تنها در سال‌های آینده شتاب می‌گیرد.

روح‌الله دهقانی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در حاشیه نشست با نخبگان هوش مصنوعی گفت: متاسفانه یا خوشبختانه فناوری هوش مصنوعی زمان موجش بلند نیست و حداکثر تا 10 سال آینده هر کشوری با سرعت رشد این فناوری همگام شد جزو باشگاه کشورهای دارنده فناوری هوش مصنوعی، پیشرفته و توسعه‌یافته قرار می‌گیرد و کشورهایی که موفق نشدند جزو کشورهای دسته دوم. پیش‌بینی من این است که در آینده دو دسته کشور داریم، کشورهای دارای فناوری هوش مصنوعی و کشورهای بدون هوش مصنوعی.

وی افزود: ما در حال تلاش هستیم بودجه خوبی را برای هوش مصنوعی در سال آینده با هدف کمک به مردم و شرکت‌ها داشته باشیم. پیش‌بینی ما این است و چیزی که از رئیس‌جمهور درخواست کردیم و پیگیر آن هستیم با توجه به اینکه کشورهای همسایه ما حداقل سرمایه‌گذاری سالانه‌شان در این حوزه ۲۰۰ میلیون دلار است، با توجه به وجود نیروی انسانی باکیفیت‌تر و ارزان‌تر در کشور حداقل به نصف این میزان یعنی ۱۰۰ میلیون دلار معادل پنج هزار میلیارد تومان بودجه برای سال آینده نیاز است و کمتر از آن به کار آسیب می‌زند. 

دراین پرونده بخوانید ...