شناسه خبر : 45964 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انقلاب آرام

مدل جدید Mistral هوش مصنوعی را متحول می‌کند؟

همان زمان که گوگل مدل جدید «جمینی» خود را با هیاهوی فراوان، از جمله یک تور مطبوعاتی و یک ویدئوی نمایشی تماشایی (اما احتمالاً کاملاً صادقانه) معرفی کرد، ممکن است انقلابی آرام آغاز شده باشد. این ورودی جدیدترین مقاله تریسی ولف و گروهش از جمله معروف‌ترین کارشناسان حوزه هوش مصنوعی است. این مقاله ادامه می‌دهد «نه، ما در مورد Gemini صحبت نمی‌کنیم که هنوز به‌طور کامل در دسترس نیست و برخی جزئیات در مورد قابلیت‌های این مدل حداقل برای گفتن نامشخص است. در عوض، ما به استارت‌آپ Mistral AI نگاه خواهیم کرد که لینک دانلود آخرین مدل زبان خود را در X ارسال کرده است. فقط لینک. بدون شرح.»

بیایید دریابیم که چرا جامعه منبع باز از این موضوع بسیار هیجان‌زده است. حذف تصادفی اولین مدل زبان منبع باز جهان بر اساس همان معماری که پرچمدار OpenAI GPT-4 روی آن اجرا می‌شود؛ صورت گرفته است.

اولین مدل هوش مصنوعی مولد با مشارکت استارت‌آپ اروپایی،Mistral منتشر شد. توسعه‌دهنده هوش مصنوعی فرانسوی Mistral می‌گوید مدل زبان بزرگ آن برای خلاصه‌سازی متن، طبقه‌بندی، تکمیل متن و تکمیل کد بهینه شده است. این استارت‌آپ Mistral 7B را به صورت کاملاً رایگان و تحت مجوز Apache 2.0  منتشر کرده که هیچ محدودیتی در استفاده یا تولید متن ندارد. این شرکت در یک پست وبلاگی اظهار داشت: «کار با مدل‌های باز هوش مصنوعی بهترین راه هم برای فروشندگان و هم برای کاربران برای ایجاد یک تجارت پایدار است.» 

دراین پرونده بخوانید ...