شناسه خبر : 45080 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کنترل ماشینی ذهن

آیا نگرانی از کنترل شدن انسان‌ها از سوی ماشین‌ها درست است؟

تصویری را در ذهن خود تصور کنید که «روبات‌ها بر جهان حکومت می‌کنند، آنها بر انسان‌ها تسلط دارند و اکنون انسان‌ها به عنوان برده خود کار می‌کنند. همه اینها پس از یک جنگ عظیم‌ نژاد بشر علیه روبات‌ها اتفاق افتاد که در آن انسان‌ها در برابر آنها شکست خوردند».

از داستان‌های باستانی گولم‌های سنگی گرفته تا فیلم‌های علمی-تخیلی، روبات‌ها ذهن انسان‌ها را برای دوره‌ها طلسم کرده‌اند. روبات ماشینی است که به‌طور خودکار کار می‌کند و ممکن است ظاهری انسان‌نما /حیوان داشته باشد یا نداشته باشد و برای انجام کارهای تخصصی برنامه‌ریزی شده است.

و حالا نگرانی‌های بشر امروز این است که روبات‌ها آنها را مدیریت کنند و به قوه عاقله انسانی بدل شوند. کارشناسان این حوزه می‌گویند ماشین‌ها با عادت دادن انسان‌ها به خود به آهستگی اما پیوستگی ذهن آنان و سیستم زندگی‌شان را به دست می‌گیرند و کنترل می‌کنند. روانشناسی ادراکی و دانش شناختی در حوزه هوش مصنوعی، با ایده «اثر تاماگوچی» به طرح این موضوع پرداخته که چگونه انسان در قرن اخیر میل به وابستگی به ماشین‌ها را در خود رشد و پرورش داده است. در پاسخ به این پرسش که آیا نگرانی از کنترل شدن انسان‌ها به وسیله ماشین‌ها درست است؛ باید به تاریخ وابستگی جامعه انسانی به ماشین‌ها و امروز به هوش مصنوعی توجه کرد.

دراین پرونده بخوانید ...