شناسه خبر : 12269 لینک کوتاه

تسلا بعد از۱۰سال به سوددهی رسید

انتقام شیرین الون ماسک

شرکت او اولین گزارش سه‌ماهه پرسود خود را منتشر کرده و به گزارش ماهنامه مصرف‌کنندگان(consumer reports) مدل S درصدر رده‌بندی محصولات قرار گرفته است.

علیرضاپناهی‌
منبع: بلومبرگ
شرکت او اولین گزارش سه‌ماهه پرسود خود را منتشر کرده و به گزارش ماهنامه مصرف‌کنندگان (consumer reports) مدل S درصدر رده‌بندی محصولات قرار گرفته است. پائولو آلتو که به عنوان مهد تکنولوژی شناخته می‌شود گستره حیاتش از پیش از هیولت پاکارد (HP) در جنگ جهانی دوم تا سیسکو، سان‏مایکروسیستمز، لوجیتک، تا گوگل و فیس‌بوک ادامه دارد. ترکیب فرهنگ تکنولوژی، پول و صداقت و هوشیاری اجتماعی، شهر پائولو آلتو را به مکانی جذاب برای تماشای تردد خودروهای زیبا و گران‌قیمت تبدیل کرده است. با راه رفتن در خیابان‌های پر‌شاخ و برگ پائولو آلتو در سال 2000، شاهد افزایش تعداد پریوس‌ها در این خیابان‌ها بودم. مهندسان تویوتا به‌جای اضافه کردن قسمت‌های سبز (قابل تجزیه) به کمری یا ترسل، طراحی هیبریدی از تایرها انجام داده‌اند که ظاهری منحصر‌به‌فرد به آن داده است. چه راهی برای نشان دادن نگرانی ما برای محیط زیست وجود دارد در حالی که علاقه‌مان به تکنولوژی روزافزون است و پشت فرمان یک پریوس در حال رانندگی هستیم؟ (منظورم از ما صرفاً یک شوخی نبود چرا که خود من به شخصه یک جن وان و جن تو پریوس و همین‌طور یک پریوس فایو در فرانسه دارم). پائولو آلتو از دیرباز شهر پریوس‌ها بوده است. (پریوس در حال حاضر سومین خودرو پرفروش جهان با فروش بیش از یک میلیون خودرو در سال 2012 است.)
فولکس واگن بیتل زیبا و جذاب آمد و رفت. مینی هم از طرف دیگر به نوعی موفق بوده است. ترکیبی از شکوه بریتانیایی و مهندسی آلمانی (این خودرو توسط BMW ساخته شده است). مینی ثابت کرد که آمریکایی‌ها عاشق چنین اتومبیل کوچکی خواهند شد. خودروهای هوشمند و به نوعی کوچک‌تر زیاد با اقبال مواجه نشدند. اکنون سیتروئن‌های قدیمی‌تر بیشتری نسبت به این خودروهای هوشمند در خیابان‌های ما وجود دارد. من همین‌طور تعدادی فیات 500 کوچک هم می‌بینم ولی هنوز برای اینکه بگوییم اینها ماندگار خواهند شد، بسیار زود است.
و اما تسلا
در سال 2008 زمانی که تسلا رودستر آمد، من با نوعی احساسات چند‌گانه به آن می‌نگریستم. در محله من برخی به آن اعتقادی نداشتند ولی زمانی که با سبز شدن چراغ راهنما به آرامی و وقار از یک پورشه جلو می‌زد من لبخند می‌زدم. با تمام احترامی که من برای الون ماسک بنیانگذار تسلا و کارآفرین شرکت پی پال قائل هستم به نوعی مرددم. یک باتری هزارپوندی و قطار الکتریکی در شرکت لوتوس مانند یک کلنگ می‌ماند. این یک خودرو نسخه بتا با 100هزار دلار قطعات نانویی است. الون ماسک (Elon Musk)‌ با قدرت به راه خود ادامه داد و شرکت خود را تحت شرایط سخت مالی گذاشت تا اینکه در سال 2012 مدل S را به بازار عرضه کرد. این یک خودرو واقعی با 4درب، دو صندوق بزرگ و جادار، یکی در جلو و دیگری در عقب و دسترسی به سرعت250 مایل در ساعت است. بلا‌فاصله مراکز فروش در فروشگاه‌های شرکت تسلا در نزدیکی پارک منلو ظهور کردند. دیری نپایید که سدان‌های باشکوه در خیابان‌های ما دیده شدند و در کمتر از چند ماه سه مدل SS در جایگاه پارکینگ محل کارمان وجود داشت. با قدرت موتور بالایی که داشتند به سختی توسط جایگاه‌های سوخت EV شارژ می‌شدند. (نیسان لیف در طرف دیگر رقیبی سرسخت بود.)
این مساله بزرگی بود. شرکت مستقیماً از مدل بتا به تسلا 2 وارد شده بود. یکی از صاحب‌نظران خبرگزاری خودرو در این باره با موتورترند و مجله خودرو در مورد اینکه مدل S بهترین خودرو سال2012 است، موافق است. البته همه صاحب‌نظران با این مساله موافق نبودند.
جان برودر از نیویورک تایمز مدل S را یک مهندسی آینده‌نگرانه می‌داند (این خودرو یک شگفتی دنیای تکنولوژی است) اما در نهایت یک داستان منفی در این باره با مضمون توقف در بزرگراه الکترونیکی تسلا منتشر می‌کند.
باتری شارژ را نگه نمی‌دارد، در مورد سرعت خودرو اطلاعات اشتباهی داده‌اند، و اینکه پشتیبانی شرکت تسلا اطلاعات نادرستی به او داده است که در نهایت راننده مجبور است خودرو را در کنار جاده رها کند.
اظهارات برودر از اشتیاق الون ماسک که به وجود متانت بر روی زمین اعتقادی ندارد، نکاست. در یک وبلاگ به این مساله اشاره شده بود که شرکت تسلا از برودر خواسته چنین اطلاعات غلط و نادرستی را منتشر کند. در حالی که عقربه شارژ خودرو نشان می‌دهد که باتری مدلS هیچ‌گاه شارژ تمام نمی‌کند. برودر می‌گوید باید خودرو را در کنار جاده رها کرد. در هنگام شارژ ثانویه او به طور عمدی در 72 درصد شارژ آن را قطع کرد. در مرحله سوم جایی که او ادعا می‌کند شارژ خالی می‌کند، شارژ کردن را در 28 درصد قطع کرد. ناخرسندی بیشتری از جانب مارگارت سولیوان ویراستار عمومی نیویورک تایمز اعلام شده است: در آزمایش تسلا مشکل با دقت و قضاوت تسلاست نه با صداقتش، و ماسک ادعا می‌کند که این‌گونه مطالب نیویورک تایمز100میلیون دلار برای تسلا در بازار جهان هزینه داشته است. نویسندگان دیگری از جمله دیوید تییر از مجله فوربس به سراغ دفاع برودر مبنی بر اینکه دلیلی جز «تمایل» وجود ندارد، می‌روند: من تمایل دارم به اظهارات گزارشگران در مورد چیزهایی که اتفاق افتاده اعتماد کنم ولی در این مورد اهمیتی ندارد. داستان واقعی این بود که یک میلیونر از کسی که موارد نادرست و بدی را به او نسبت داده بود ناراحت شده بود. هیچ‌یک از اینها اشتیاق مشتریان ما را تحت تاثیر قرار نداد. من هر‌روزه مدل‌های بیشتری از SS را در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها می‌دیدم؛ و به این ترتیب مدل S یکی از مدل‌های متداول در پارکینگ رستوران آلیس در شمال وودساید، جایی که میعادگاه موتورها و ماشین‌های لوکس است و افراد مختلف جهت دیدن‌شان جمع می‌شوند، شد. اعلام ضرب‌الاجل می‌تواند اندکی بی‌رحمی باشد. چند روز پس از داستان رابینسون که در مورد ماشین و راننده بود، تسلا اعداد سه‌ماهه خود را برای سه‌ماهه اول سال 2013 انتشار کرد. در‌آمد 555 میلیون دلاری تسلا افزایش شگفت‌انگیز 20 درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد. تسلا در حال حاضر سودده است و سهامش جهشی 37درصدی در دو بخش تجاری داشته است. در روزنامه وال‌استریت بازار 77/8 میلیارد دلاری شرکت به آن ارزشی تا حدود20 درصد سرمایه GM یعنی93/42 میلیارد دلار داده است، که باعث شد ماسک چیزی حتی بیشتر از100میلیون دلار زیان به دست آورد.
این اعداد همین‌طور نشان می‌دهند حتی در زمانی که شرایط بازار نامطلوب بوده شرکت درآمد خالصی بالغ بر 11میلیون دلار داشته است. این مساله چطور ممکن است؟ توضیحش ساده است: اگر شرکت شما خودروهایی تولید کند که از استانداردهای مالیاتی کالیفرنیا به خوبی تجاوز کند، این ایالت به شما اعتبار خودرو بدون مالیات را به خاطر رفتار مناسب‌تان می‌دهد. سپس شما می‌توانید حسن شهرت خود را به شرکت‌های بزرگ مثل کرایسلر، فورد، GM و هوندا که باید با مقررات ZEV مطابقت کنند، بفروشید. برای تسلا این مساله منتج به فروش بیشتر از اعتبار‌های عادی شامل 9/67 میلیون دلار در فروش‌های اعتباری با مالیات صفر شده است.
تسلا در‌باره اعلام اینکه این نوع از درآمد سنتی احتمالاً تا آخر سال 2013 تمام خواهد شد بسیار محتاط است. اعداد و ارقام به این مساله اشاره دارد که تسلا در آینده این مشکلات را پشت سر بگذارد و به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو تبدیل شود؛ و قطعاً ما اهالی دره سیلیکون از اتومبیلی که نرم‌افزارهای خود را از طریق هوا به‌روز‌رسانی می‌کند بسیار لذت خواهیم برد.
برخی معتقدند مدل S هنوز بسیار گران‌قیمت است و تنها افراد متمول می‌توانند آن را خریداری کنند، لذا با استقبال عمومی مواجه نخواهد شد. این مساله منطقی است ولی فراری را در نظر بگیرید: 7318 خودرو در سال 2012 فروخت و قصد دارد برای حفظ منحصر‌به‌فرد بودن خود در سال 2013 کمتر از هفت هزار واحد تولید کند.
در سال گذشته لند‌رور43 هزار خودرو در آمریکا فروخت. در مقایسه با اینها تسلا حدود 20 هزار خودرو امسال و سال آینده خواهد فروخت و انتظار می‌رود با آغاز توزیع بین‌المللی‌اش رشدی بیشتر داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها