شناسه خبر : 8255 لینک کوتاه

اصلاح جام جم در گفت‌وگو با عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما

تغییر در صداوسیما اراده مدیریت و بدنه سازمان را توامان می‌طلبد

ا پایان دوره مدیریت عزت‌الله ضرغامی بر صداوسیما، از ماه گذشته محمد سرافراز در راس این سازمان قرار گرفته است. این روزها به نظر می‌رسد در این سازمان تغییراتی در حال انجام است. به همین مناسبت با سید‌رمضان شجاعی‌کیاسری عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

سیما پروانه‌گوهر
‌با پایان دوره مدیریت عزت‌الله ضرغامی بر صداوسیما، از ماه گذشته محمد سرافراز در راس این سازمان قرار گرفته است. این روزها به نظر می‌رسد در این سازمان تغییراتی در حال انجام است. به همین مناسبت با سید‌رمضان شجاعی‌کیاسری عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما به گفت‌وگو نشسته‌ایم. او ضمن آسیب‌شناسی این سازمان معتقد است کار زیادی باید در جام‌جم صورت بگیرد. کیاسری بر این باور است که تغییر در صداوسیما اراده مدیریت و بدنه سازمان را توامان می‌طلبد.
‌به عنوان اولین سوال شما به عنوان کسی که سال‌ها در صداوسیما حوزه انتخابیه خود کار کرده‌اید چه نگاهی به تغییر مدیریت صداوسیما دارید؟
من از اساس این تغییر را مثبت می‌دانم. آقای سرافراز فرد خوش‌سابقه ‌و خوش‌فهمی است، رسانه را می‌شناسد و در هیچ جریان و گروهی نیست. بنابراین بدهکار هیچ کسی نیست و خیلی سریع می‌تواند تصمیم‌گیری کند و حل و فصل امور سازمان صداوسیما را انجام دهد.
سوابق سرافراز در مدیریت شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما نشان از این موضوع دارد که انتخاب مناسب و بجایی انجام شده است. ایشان سال‌ها در بخش برون‌مرزی فعالیت داشته‌اند.
لازم به ذکر است که کسی که در برون‌مرزی حساسیت بیشتری دارد، کسی که برون‌مرزی کار کرده باشد راحت‌تر می‌تواند در بخش درون‌مرزی سازمان صداوسیما کار کند. طبیعی است که انتخاب فردی از این رده می‌تواند تاثیرات رو به پیشرفت داشته باشد.

‌یعنی امیدوار به بهبود وضع هستید؟
برای تغییر البته تغییر رویکرد ریاست یک سازمان عامل مهمی است اما عامل کافی نیست. وقتی تغییراتی در راس یک سازمان صورت می‌گیرد به این معنی است که در بدنه هم باید فکر، ایده، سلیقه، نگاه و اندیشه جدید شکل بگیرد. بدون همراهی بدنه ممکن نیست که یک سازمان به بزرگی صداوسیما بتواند تغییر کند.

‌در حال حاضر تصور می‌کنید از نظر بدنه، کار کارشناسی و برنامه‌های کیفی رسانه ملی چه مشکلاتی دارد؟
من تصور می‌کنم برخی مشکلات از بخش‌های مختلف نشات می‌گیرد. به طور مثال نیروی انسانی انبوه که بخشی ناکارآمد و بخشی بلاتکلیف است و نداشتن بودجه برای تولید برنامه، به‌روز کردن و توسعه دیجیتال صداوسیما با توجه به آخرین فناوری‌های روز از چالش‌های اساسی صداوسیما هستند.

‌ کیفیت برنامه‌های صداوسیما از مواردی بوده که همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. تصور می‌کنید این نقص با تغییر یک مدیر تغییر کند؟
توجه کنید کیفیت برنامه یک شاخص نسبی است. علاوه بر این سلایق بسیار متفاوت است. در این بین آنچه مهم است توجه به نیازهای مخاطب و نداشتن نگاه‌های سلیقه‌ای است که صداوسیما را به عنوان رسانه ملی تعریف کند. اول مشکل ساختاری، به این معنا که ذات و ماهیت تکنولوژی رادیو و تلویزیون در راستای غرب‌گرایی فرهنگ اسلامی را هدف گرفته است بدون اینکه نیروهای آگاه و خلاق بتوانند این حجاب و مشکل را از سر راه بردارند. در این بین برای ایجاد خلاقیت در برنامه‌ها باید نیروی انسانی تولید‌کننده خلاق داشت. نیروی تولیدی، مهم‌ترین بخش سازمان انقلاب اسلامی یا ناآگاه به اولویت‌های فرهنگی و سیاسی امام و رهبری هستند.

‌شما قبل از این همواره تاکید می‌کردید بودجه صداوسیما یکی از موارد محدود‌کننده برای پیشرفت این سازمان است.
من تصور می‌کنم در بسیاری از معایبی که به صداوسیما وارد می‌کنیم، مدیران و مسوولان کلان صداوسیما مهم‌ترین مشکل هستند که توزیع بودجه و امکانات و برنامه‌ریزی برای آینده سازمان بر عهده آنهاست که متاسفانه به دلایل مختلف امیدی به آنها نیست. کمترین انتظار نیروهای دلسوز نظام فرصت‌سازی برای رشد نیروهای معتقد است. اما تبلور و جلوه‌گری نیروهای خلاق و بصیر دلیلی بر بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی این مدیران خواهد بود. لذا این عناصر متملق و فرصت‌طلب یا سکولار هستند که در سیستم بالا می‌روند.

‌نگاه مجلس و شورای نظارت به معایب صداوسیما چگونه است. چه ایراداتی در خود شورا مطرح می‌شود که انتظار دارید در این دوره برطرف شود؟
نمایندگان در خصوص کیفیت برنامه‌های صداوسیما انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد سازمان صداوسیما دارند. علاوه بر این سهم مجلس در برنامه‌های صداوسیما بسیار نازل بود. همین‌طور سازمان صداوسیما در پرداختن به اخبار مجلس و برنامه‌های آن تا به حال بسیار ضعیف و جانبدارانه عمل می‌کرد. این اقدامات در برخی مواقع در جهت تضعیف جایگاه مجلس هم بوده است. این‌گونه موارد انتقادات نمایندگان مجلس است که به ما هم منتقل شده و ما هم این انتقادات را به اطلاع اعضای شورا و ریاست سازمان رساندیم. امیدواریم در دوره آقای سرافراز این رویه تغییر کند.

‌در شورای نظارت چقدر با آقای سرافراز موافق هستند؟
همراهی وجود دارد. من تصور می‌کنم تعامل خوبی ایجاد شود.

‌آقای کیاسری، در دوره قبل مدیریت صداوسیما همواره این انتقاد مطرح بود که به برخی جریان‌های سیاسی بسیار قرابت دارد، حتی شما در دوره‌ای مطرح کردید که صداوسیما روابط عمومی دولت دهم نیست. چقدر امید دارید در دوره مدیریت جدید از این رویکرد فاصله گرفته شود؟
این رویه درست نیست. نباید در هیچ دولت و دوره‌ای باشد. البته باید به این نکته اشاره کنم که من به عنوان عضوی از شورای نظارت بر صداوسیما با تاکید می‌گویم که نمایندگان دولت احمدی‌نژاد تندترین آدم‌ها علیه ضرغامی بودند و آقایان بقایی و جوانفکر مرتب علیه صداوسیما در شورا حرف می‌زدند و معترض بودند.

‌چه انتقادی؟ رسانه ملی که به طور کامل برنامه‌ها و سیاست‌های دولت دهم را مورد حمایت قرار می‌داد.
با این حال نمایندگان دولت در آن زمان در هیات نظارت بر صداوسیما به آقای ضرغامی تندترین نقدها را هم وارد می‌کردند. امروز نیز ما معتقدیم جایگاه رسانه باید حفظ شود علاوه بر اینکه فصل فعلی، فصل همیاری و همکاری با دولت است. انتظار می‌رود اگر نقدی هم صورت می‌گیرد این نقد سازنده باشد نه در جهت تخریب. من امیدوارم این نگرانی‌ها و شائبه‌ها در دوره آقای سرافراز ادامه پیدا نکند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها