شناسه خبر : 8241 لینک کوتاه

انتقاد جمهوری اسلامی از تنقلات مصرفی دیپلمات‌های ایرانی

پاسخ هاشمی به محمد خامنه‌ای

از دیگر اخبار هفته می‌توان به خبر روزنامه ایران درباره میزان رضایت مردم از دولت اشاره کرد. این روزنامه نوشت: «…نتایج نظرسنجی یک موسسه مستقر در آمریکا درباره میزان رضایت مردم ایران از عملکرد حسن روحانی بازتاب گسترده رسانه‌ای داشته است.

هفته گذشته به سبب تعطیلات و ایام عزاداری، فضای سیاسی کشور تا حدود زیادی آرام بود و حتی بسیاری از روزنامه‌ها ترجیح دادند، ایام بین‌التعطیلین را تعطیل کرده و روی کیوسک نیایند. با این حال هفته جاری دست‌کم برای مطبوعات کشور هفته متفاوتی به شمار می‌رود. روزنامه «مردم امروز» به سردبیری محمد قوچانی از ابتدای هفته روی پیشخوان مطبوعات قرار می‌گیرد، روزنامه‌ای 32‌صفحه‌ای که قرار است متفاوت باشد.
از دیگر اخبار هفته می‌توان به خبر روزنامه ایران درباره میزان رضایت مردم از دولت اشاره کرد. این روزنامه نوشت: «...نتایج نظرسنجی یک موسسه مستقر در آمریکا درباره میزان رضایت مردم ایران از عملکرد حسن روحانی بازتاب گسترده رسانه‌ای داشته است. مطابق نظرسنجی آی‌پُز در خصوص ارزیابی مردم نسبت به عملکرد رئیس‌جمهوری از زمان تصدی این سمت، در میان ۹۶ درصد از پاسخگویان که نظرمشخصی ابراز داشته‌اند، ۵۹ درصد از نحوه اداره کشور توسط آقای روحانی اظهار رضایت کرده، ۲۸ درصد از عملکرد رئیس‌جمهوری ناراضی هستند و ۱۳ درصد هم عملکرد او را در اداره کشور متوسط می‌دانند. این نظرسنجی طی روزهای 24 تا 28 آبان سال 93 و به‌ صورت تلفنی و بین مناطق شهری و روستایی سراسر کشور انجام شده است. طبق تحلیل موسسه آی‌پز، یافته‌های نظرسنجی را می‌توان با اطمینان 95 درصد و در فاصله اطمینان چهار درصد به کل افراد بالای 18 سال ساکن ایران تعمیم داد. این موسسه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 هم توانسته بود پیش افتادن تدریجی روحانی از سایر رقبا را پیش‌بینی کند.»
در هفته پیش روزنامه روزان با دستور دادستانی توقیف شد. طبق اظهارات مسوولان این روزنامه مستند توقیف مطالب این روزنامه در 29 آذرماه بوده است. روزان در این روز صفحه نخست خود را به پنجمین سالگرد درگذشت آیت‌الله حسینعلی منتظری اختصاص داده بود.

انتقاد جمهوری اسلامی از تنقلات مصرفی دیپلمات‌های ایرانی
در حالی که رسانه‌های منتقد تلاش دارند از هر فرصتی برای تخریب دستاوردهای دولت بهره ببرند، یک روزنامه حامی دولت با انتقاد عجیب خود از تیم دیپلماسی کشور به صورتی روی همه منتقدان را سفید کرد. روزنامه جمهوری اسلامی در ستون اخبار ویژه خود نوشت: «...جویدن آدامس در جلسات رسمی و حتی بین‌المللی توسط بعضی اعضای هیات‌های ایرانی همچنان ادامه دارد! در اخبار شامگاهی (ساعت ۲۱) ۲9 آذرماه هنگامی که نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در حال پاسخ دادن به اتهامات واهی کانادا علیه کشورمان در موضوع حقوق بشر بود، فرد بعدی هیات ایرانی مشغول جویدن آدامس بود! وزارت امور خارجه تذکر بدهد و البته تلویزیون نیز این قبیل صحنه‌ها را نشان ندهد.»

گروگانگیری در سیدنی
در روزهای پایانی آذرماه گروگانگیری در سیدنی به خبر یک جهان بدل شد. این رویداد چنان آماتورانه و به نظر بدون برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته، که در ساعات ابتدایی بیشتر به کمدی شبیه بود. جناب گروگانگیر حتی یادش رفته بود که پرچم داعش را به همراه خود داشته باشد و در نتیجه نخستین درخواست او تهیه یک بیرق داعش برای او بود. بیرقی که متاسفانه در کل سیدنی پیدا نشد و در نتیجه به پارچه سیاه با نقش معمولی لااله‌الاالله بسنده کرد. شرق در گزارش خود در این باره نوشت: «...گروگانگیرها پس از پایان ماجراجویی‌شان، معروف‌تر می‌شوند، اما معمولاً دیگر آن زمان در قید حیات نیستند که معروفیت خود را ببینند. این امر برای آنها تبدیل به یک سنت شده؛ سنتی که حالا در مورد «محمدحسن منطقی‌بروجردی» یا همان «شیخ هارون‌مونس» گروگانگیر کافه‌ای در مرکز «سیدنی» تکرار شده است. «ایرانی‌تبار» خواندن این تروریست از سوی رسانه‌های استرالیایی، عصر روز حادثه، مقامات ایرانی را به واکنش واداشت. «اسماعیل‌ احمدی‌مقدم» فرمانده نیروی انتظامی و «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت خارجه، دو مقام ایرانی بودند که به این اقدام تروریستی، واکنش نشان دادند. «احمدی‌مقدم» از احتمال وجود دست‌های پشت‌ پرده در این اقدام که او آن را شبیه «نمایشنامه» خوانده، خبر داد. «افخم» هم به «هشدار»های ایران به استرالیا در مورد سوابق این فرد اشاره کرده است. به غیر از مقامات ایرانی، نخست‌وزیر استرالیا هم نسبت به آزاد بودن به قید وثیقه این شخص که به جنایت و تجاوز جنسی متهم بوده، واکنش نشان داده است. «هارون مونس» متهم گروگانگیری «سیدنی» بود که پس از 16 ساعت گروگان گرفتن افراد حاضر در یک کافه در مرکز سیدنی، با یورش نیروهای ویژه پلیس، از پای درآمد. این شهروند استرالیایی که ایرانی‌تبار بوده، در طول گروگانگیری ابتدا درخواست یک پرچم گروه تروریستی «داعش» کرده بود. او چندی پیش در سایت شخصی‌اش اعلام کرده بود: «من ابتدا رافضی بودم و شکر خدا اکنون مسلمان شده‌ام.» «رافضی» لقبی است که «تکفیری»ها و «سلفی»ها به «شیعیان» اطلاق می‌کنند. او نزدیک به دو دهه قبل پس از فرار از ایران، از طریق مالزی به استرالیا رفته و در آنجا پناهندگی تحت عناوین سیاسی گرفته بود.»

لایحه کنترل شنود در مجلس
در هفته پیش دولت «لایحه به ‌کارگیری تجهیزات فنی با کاربرد غالب جمع‌آوری و انتقال پنهان اطلاعات» را به مجلس فرستاد. اعتماد در یادداشتی در این باره نوشت: «...اقدام اخیر دولت در تقدیم «لایحه به‌کارگیری تجهیزات فنی با کاربرد غالب جمع‌آوری و انتقال پنهان اطلاعات» -که ظاهراً بیشتر به قصد کنترل ابزار شنود تنظیم شده- اگرچه اقدامی مثبت و درخور تقدیر تلقی می‌شود، لیکن علاوه بر یادآوری مرارت‌های ناشی از تاخیر در تدوین، با نقیصه‌های شکلی و ماهوی نیز همراه است. اینکه دولت اعلام داشته لایحه‌ای برای مجازاتِ «شنود غیرقانونی» تنظیم کرده، نخستین پرسشی را که به ذهن متبادر می‌سازد این است؛ شنودی که «قانونی» تلقی و معاف از مجازات ارزیابی شده، در کجا و چگونه لباس قانون بر تن کرده است؟ این پرسش زمانی اهمیت می‌یابد که اصل بیست و پنجم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را بازخوانی کنیم: «بازرسی و نرساندن نامه‌ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است، مگر به حکم قانون». در فراز پایانی این اصل، حکمی است که در کمال تصریح و تاکید، تنظیم و تثبیت شده است و تنها استثنای حاکم بر آن، همانا «حکم قانون» است. بنابراین، فقدان قانون تاکنون یک معنا داشته و دارد و آن، مطلق بودنِ این ممنوعیت است و لاغیر.»

پاسخ هاشمی به محمد خامنه‌ای
در روزهای میانی آذرماه نشریه «رمز عبور» گفت‌وگویی مفصل با سیدمحمد خامنه‌ای، از نمایندگان مجالس اول و دوم را منتشر کرد. مصاحبه‌ای که در تیتر آن نیز به اکبر هاشمی تعریض داشت و او و همراهانش را نزدیک به ایالات متحده معرفی کرده بود. در این گفت‌وگو به رهبر کبیر جمهوری اسلامی، اعضای بیت ایشان و مرحوم سیدمحمد بهشتی نسبت‌هایی داده‌شده بود، که بسیاری از دلسوزان انقلاب و نظام را دلگیر می‌کرد. با این همه افکار عمومی منتظر پاسخ اکبر هاشمی به این اظهارات بود، چرا که سیبل اصلی در این گفت‌وگو شخص رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. انتظارها زیاد به طول نینجامید و در روزهای پایانی آذرماه دفتر اکبر هاشمی پاسخ صریحی به اظهارات محمد خامنه‌ای داد. به گزارش فرهیختگان در بخش‌هایی از این پاسخ با عنوان «این تذهبون؟! از قرآن کریم تا امام علی(ع) و امام خمینی(ره)» آمده ‌بود: «...آنانی که عبارت تنبیهی و سوالی «این تذهبون؟!» را در ادبیات سیاسی انقلاب اسلامی شنیده‌اند، خوب می‌دانند که امام عزیز این عبارت را زمانی بر زبان جاری کردند که گروهی با تجاهل و تغافل، نسبت به حقانیت انقلاب اسلامی، درصدد آمریکایی جلوه دادن مبارزات مردم و نهضت روحانیت در ایران بودند...سال‌ها گذشت و ناگهان یکی از همان مخاطبان عتاب‌آلود امام خمینی (ره) در ماجرای مک فارلین، در تناقضی آشکار، اول می‌گوید: «من قبول نکردم که آن نامه (به وزیر امور خارجه) را امضا کنم، قهراً امضا کردم و به دام آنها افتادم.» در ادامه می‌گوید: «کار درستی کرده‌ایم.» این آقا که نامش در تاریخ انقلاب اسلامی یک‌بار، آن هم به خاطر حمله به دلسوزان انقلاب و به عنوان مخاطب امام راحل در «این تذهبون؟» آمده، ماجرای مک‌فارلین را که امام عزیز آن را باعث «به عزا نشاندن کاخ سفید» می‌دانند، موجب «افتضاح» ایران می‌خواند!.. گویا این شخص با سوءاستفاده از فضای غبارآلوده زمان که یاران و اهل بیت امام عزیز را به جرم وابستگی‌های علمی و نسبی می‌نوازند و دیگران به تماشا نشسته‌اند و فعلاً سکوت اختیار کرده‌اند! متوسل به نشریه‌ای وابسته به جریان انحرافی می‌شود که فهرست مطالب آن در هفت شماره نشان می‌دهد که از الفبای رسانه‌ای، فقط توهین و تهمت را به عنوان «رمز عبور» از راه اندیشه‌های امام و زنده نگه داشتن القائات جریان انحرافی، آموخته است که البته بر گردانندگان آن نشریه حرجی نیست. اما تعجب از رسانه‌های مدعی ارزش‌مداری و پیروی از امام و رهبری است که با ذوق و ولع تمام، هر مطلبی را، ولو حاوی توهین به امام (ره)، رهبری و بزرگان انقلاب اسلامی، صرفاً به خاطر اینکه توهین به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در آن برجسته است، منتشر می‌کنند و گویا هدف، آنچنان وسیله را برایشان توجیه می‌کند که فراموش کرده‌اند، مطالب نویسنده سراسر توهین به امام امت (ره)، رهبری نظام و نظام اسلامی است. فراموش کرده‌اند، آیت‌الله بهشتی، اگر تمامیت‌خواه بود که به فرموده امام خمینی (ره) «مظلوم نمی‌زیست و مظلومانه به شهادت نمی‌رسید».» در بخش دیگری از این پاسخ‌نامه تاکید شده است: «...البته سابقه محبت‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به ایشان به سال‌های قبل از انقلاب می‌رسد و مطالب زیادی از حرف‌ها و اقدامات ناسپاسانه وی هست که به خاطر حفظ آبرو و حرمت بیت شریف خامنه‌ای، به خصوص رهبر معظم انقلاب، از بیان آن خودداری می‌کنیم و امیدواریم مردم عزیز از تکرار توهین‌های این شخص به امام عزیز، رهبر معظم و بزرگان شهید انقلاب در این مقال بر ما ببخشایند که برای تبیین موضوع لازم بود!!»
حسین شریعتمداری پس از چند روز وارد گود شد و در سرمقاله خود در کیهان هرچند به اصطلاح به دلیل انتقاد از سیدمحمد خامنه‌ای قلمی شده بود، اما از حمله همه‌جانبه به هاشمی نیز دریغ نکرد. او در بخشی از نوشته خود با انتقاد از نماینده اسبق مجلس می‌نویسد: «... مراتب علمی آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای را قابل احترام می‌دانیم و بر این باوریم بخش‌هایی از مصاحبه ایشان که جفا و تعریض به ساحت مقدس حضرت امام (ره) است، ناشی از کم‌توجهی و غفلت و مصداق «تعریض ناخواسته» است چرا که ایشان در جای‌جای همین مصاحبه بر ارادت خود به حضرت امام (ره) و نقش بی‌بدیل آن حضرت در مقابله با ترفندها و توطئه‌های داخلی و خارجی تاکید می‌ورزد و بدیهی است که این تاکید و اصرار نمی‌تواند با آنچه به جفا درباره امام راحل گفته شده قابل جمع باشد...» مدیرمسئول کیهان در ادامه به سیاق بخش اعظم یادداشت‌های چند سال اخیر خطاب به هاشمی رفسنجانی می‌نویسد:
«... متاسفانه حضرتعالی از فتنه 88 سربلند بیرون نیامدید و در آن بحبوحه ننگین که فتنه‌گران تصویر مبارک حضرت امام (ره) را پاره و لگدمال کردند، روی کلمه اسلام در جمهوری اسلامی ایران خط بطلان کشیدند! شعار «انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است» سر دادند، به ساحت عاشورای حسینی (ع) اهانت کردند و نامزد مورد حمایت شما از آنها با عنوان «مردمان‌خداجوی»! یاد کرد. دروغ بزرگ تقلب را ساز کردند! و... حضرتعالی نه فقط در مقابل آن ‌همه اهانت آشکار به اسلام و امام و انقلاب سکوت کردید بلکه به حمایت بی‌پرده خود از آنان نیز ادامه دادید.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها