شناسه خبر : 4118 لینک کوتاه

تنگ آمدن قافیه بر قالیباف و شورای شهر

جدال بر سر بابک زنجانی

مشاجره میان حسن روحانی و صادق لاریجانی بالا گرفته و دلیل آن پرونده بابک زنجانی است. حسن روحانی با اشاره به حکم اعدام زنجانی گفته «پول چه شد؟ کجا رفت؟ چه کسانی نقش داشتند؟» صادق لاریجانی هم در واکنش به وی گفته «اتفاقاً ما هم دنبال همین هستیم که معلوم شود پول‌ها کجا خرج شده است؟ پول‌های نهاد ریاست جمهوری کجا خرج می‌شود؟» جوابی که واکنش دوباره روحانی را در پی داشت و وی در توئیتر خود نوشت: «دولت حاضر است همه حساب‌هایش را شفاف کند، در مقابل انتظار می‌رود حساب‌های قوه قضائیه نیز شفاف شود.»

مشاجره میان حسن روحانی و صادق لاریجانی بالا گرفته و دلیل آن پرونده بابک زنجانی است. حسن روحانی با اشاره به حکم اعدام زنجانی گفته «پول چه شد؟ کجا رفت؟ چه کسانی نقش داشتند؟» صادق لاریجانی هم در واکنش به وی گفته «اتفاقاً ما هم دنبال همین هستیم که معلوم شود پول‌ها کجا خرج شده است؟ پول‌های نهاد ریاست جمهوری کجا خرج می‌شود؟» جوابی که واکنش دوباره روحانی را در پی داشت و وی در توئیتر خود نوشت: «دولت حاضر است همه حساب‌هایش را شفاف کند، در مقابل انتظار می‌رود حساب‌های قوه قضائیه نیز شفاف شود.»
به گزارش روزنامه شرق مشاجره میان رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه از نهم دی‌ماه آغاز شد. روزی که حسن روحانی در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت گفت: «مگر یک نفر خودش به‌تنهایی می‌تواند سه میلیارد دلار به جیب بزند؟ به کجا وصل بوده است؟ چه کسانی به او کمک کرده‌اند و شریک‌هایش چه کسانی بوده‌اند؟» روحانی همچنین گفته بود «از آغاز پرونده پیشنهاد دادم به‌جای اینکه این فرد مستقیماً در اختیار قوه قضائیه قرار بگیرد، در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد تا اطلاعات شفاف و پرونده پخته شود و بعد در اختیار دستگاه قضایی قرار بگیرد؛ اما این مساله عملی نشد.» این سخنان روحانی اما بدون جواب نماند و چهار روز بعد صادق لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی به سخنان روحانی واکنش نشان داد و آن‌گونه که اعتماد نوشته گفت: «به گونه‌ای القا می‌شود که گویی قوه قضائیه در این پرونده، راه خودش را به تنهایی رفته و از کمک‌های وزارت اطلاعات استفاده نکرده است. گاهی جای شاکی و مشتکی عنه عوض می‌شود! اتفاقاً ما شاکی هستیم. در سال ۹۴ آقای رئیس‌جمهور نوشتند خوب است پرونده در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد. بنده هم تاکید کردم پیشنهاد خوبی است منتها بعد مشخص شد از ناحیه برخی وزارتخانه‌ها و افراد موانعی وجود دارد.» لاریجانی همچنین گفته بود ما از اول گفتیم وزارت خارجه باید پای کار باشد. اما متاسفانه دولت به جای آنکه پاسخگو باشد، قضیه را وارونه جلوه می‌دهد. آقایان در دستگاه دیپلماسی ظاهراً تمام توان خود را متوجه برجام کردند که آن هم نتیجه‌اش همان شد که همه می‌بینیم. به هر حال در عالم دیپلماسی کارهای دیگری هم در کشور وجود دارد.
اما سخنان رئیس قوه قضائیه به همین موارد ختم نشد و لاریجانی سخنان دیگری را بیان کرد که منجر به واکنش مجدد دولت شد. لاریجانی در واکنش به پشت پرده پرونده زنجانی گفت: «ما حرمت بعضی‌ها را در این پرونده حفظ کرده‌ایم. بابک زنجانی بسیاری ادعاها را مطرح کرده که ما برای حفظ آبروی عده‌ای آنها را علنی نکرده‌ایم. البته ما چون سخنان او را عین واقع نمی‌بینیم، دلیلی ندارد که هر آنچه می‌گوید را بپذیریم. ما می‌توانیم تمام کسانی را که بابک زنجانی ادعاهایی در موردشان مطرح کرده است، احضار و در صورت لزوم بازداشت کنیم. ده‌ها قلم از این قبیل ادعاها وجود دارد و هیچ اختصاصی هم به دولت سابق ندارد!» اما این اظهارات لاریجانی، سرآغاز واکنش‌های جدیدی از جانب دولت بود. روحانی در واکنش به این موضوع در توئیتر خود نوشت: «دولت حاضر است همه حساب‌هایش را شفاف کند، در مقابل انتظار می‌رود حساب‌های قوه قضائیه نیز شفاف شود.»

ورود دو قوه به ماجرای کمک مالی زنجانی
اما ماجرای جدال قوه قضائیه و مجریه به روسای دو قوه ختم نشد و پای دیگران هم به میان آمد. ترکان و نوبخت از بدنه دولت و معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور. کمک زنجانی به انتخابات ریاست‌جمهوری آن بخشی بود که با واکنش متفاوت ترکان و نوبخت مواجه شد. علی‌اکبر ترکان، مشاور روحانی در گفت‌وگو با «جماران» درباره ادعای کمک بابک زنجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر منظور این است که بابک زنجانی به ستاد انتخاباتی دکتر روحانی کمک کرده این حرف دروغ است. چون ما در ستاد انتخاباتی حساب‌هایمان روشن بود. همان موقع هم اعلام کردیم همه کاندیداها اعلام کنند از چه کسانی پول گرفتند و کجا خرج کردند. هنوز هم این آمادگی را داریم به شرطی که همه کاندیداهای آن دوره اعلام کنند. اما واکنش نوبخت از همه جالب‌تر بود. وی به شیوه همیشگی خود عمل کرد؛ ابراز بی‌اطلاعی! نوبخت در نشست خبری خود در پاسخ به سوال در مورد این موضوع گفت: «چنین صحبتی را نشنیده‌ام. گفته شده بابک زنجانی مبالغی از پولش را در انتخابات ریاست‌ جمهوری هزینه کرده است. البته نگفتند کدام رئیس‌جمهوری بوده است، برای تنویر افکار عمومی و رفع شبهه اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید بیان کنید. پرونده در قوه قضائیه است و انتظار داریم همه آنها بیان شود.» معاون قوه قضائیه اما به توئیتر روحانی واکنش نشان داد و گفت: من از قول ایرنا مطلبی را دیدم که رئیس‌جمهور گفته حساب‌های قوه قضائیه باید شفاف شود. کسانی که می‌دانند و حق را می‌پوشانند بدانند مسائل حساب‌های قوه کاملاً شفاف است. فشار مضاعفی را بر قوه قضائیه و برخی نهادها وارد می‌کنند و تا زمان انتخابات ادامه می‌دهند. علت این است قوه دارد با دانه‌درشت‌ها، آقازاده‌های متخلف و صاحبان قدرت برخورد می‌کند. دادستان کل کشور هم گفت این حساب‌ها کاملاً مشخص است اما چون حساب دولتی نیست، دولت نمی‌تواند آن را حساب‌کشی کند، ولی قوه قضائیه می‌تواند در برابر افکار عمومی پاسخگو باشد و از این امر هیچ ابایی ندارد. انسان گاهی حرف‌هایی می‌زند که توجهی به تبعات آن ندارد.

توفان توئیتری و نامه‌نگاری برای آزادی
ماجرای اعتصاب غذای دو تن از زندانیان سیاسی، آرش صادقی و علی شریعتی هم از دیگر اخبار داغ سیاسی هفته گذشته بود. اعتصاب غذای 70‌روزه آرش صادقی با مرخصی همسرش از زندان اوین پایان گرفت. اما این پرونده هم حواشی بسیار داشت. به نحوی که موج توئیتری برای رسیدگی به پرونده وی به ترند اول توئیتر در چند روز تبدیل شد و برخی از افراد هم برای آزادی وی در مقابل زندان اوین تجمع کردند. در این مدت نمایندگانی چون علی مطهری و الیاس حضرتی هم خواستار رسیدگی قوه قضائیه به پرونده وی شدند. به گزارش اعتماد حضرتی در نامه خود نوشته بود: «متاسفانه بی‌توجهی به مطالبات قانونی این زندانیان منجر به این شده که برخی از آنان دست به اعتصاب غذا بزنند تا درخواست آنان شنیده شود؛ از آنجا که قوه قضائیه و مسوولان زندان ضامن حفظ سلامتی زندانیان هستند بجاست دستور مقتضی برای رسیدگی به مطالبات دو تن از زندانیان سیاسی صادر شود تا آسیبی به آنان وارد نشود. علی مطهری هم در اینستاگرام خود نوشت: ریشه این‌گونه اتفاقات احکام سنگینی است که برای منتقدان سیاسی بدون توجه به میزان تاثیر اتهام آنها در جامعه صادر می‌شود و یک موضوع جزئی که می‌شد با تدبیر حل‌وفصل و حتی موجب جذب متهم به نظام شود تبدیل به دستاویزی برای ایرادهای حقوق بشری دشمنان انقلاب اسلامی می‌شود. مسوولان امنیتی و قضایی باید به این روش‌ها پایان دهند.» دادستان تهران اما روز سه‌شنبه هفته گذشته هم خبر پایان اعتصاب غذای آرش صادقی را اعلام کرد و هم گلایه‌اش از نمایندگان مجلس را. به گزارش میزان عباس جعفری‌دولت‌آبادی گفته: «آرش صادقی چندین اتهام امنیتی دارد. نماینده دادستان تاکنون چند نوبت با وی ملاقات کرده و تاکید شد برای موافقت با مرخصی باید از اعتصاب غذا دست بردارد ولی یک‌مرتبه مشاهده می‌شود که در توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی از نماینده مجلس گرفته تا برخی از اعضای شورای شهر از این محکوم امنیتی حمایت می‌کنند. چگونه می‌شود برخی از مسوولان بدون اطلاع از محتویات پرونده‌ها از محکومان امنیتی حمایت می‌کنند؟ برخی از مسوولان طوری از این افراد حمایت کرده و نامه‌نگاری می‌کنند که گویا با نامه و پیگیری‌های آنها به این فرد مرخصی اعطا خواهد شد. این فرد ادعا می‌کند که به همسرش ظلم شده است درحالی‌که باید گفت با تداوم اعتصاب غذا مشکل همسرش حل نمی‌شود.»

تحمل قالیباف بر مسند شهرداری
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هم شهردار تهران خبرسازتر از همیشه شده و هم اخبار مربوط به شهرداری بیش از گذشته در معرض توجه است. ماجرای ترافیک تهران هم در هفته گذشته ماجراهای جدیدی خلق کرد. ماجرا از جایی آغاز شد که چند عضو شورای شهر تهران ترافیک عجیب چند هفته گذشته پایتخت را مصنوعی دانسته و از دست‌های پشت پرده برای ایجاد ترافیک خبر داده و برخی حتی تغییر فرمانده راهنمایی و رانندگی تهران را ناشی از اعمال نفوذ شهردار تهران دانسته بودند. محمدمهدی تندگویان از جمله اعضای شورای شهر است که ترافیک را مصنوعی و سیاسی خوانده و گفته شهرداری 17 هزار میلیارد تومان برای ساخت شهر آفتاب هزینه کرده و حتی برای دسترسی به آن مترو هم ساخته. اما همه نمایشگاه‌ها به جای شهر آفتاب در سئول برگزار می‌شود. تندگویان تلویحاً گفته نهادهای مسوول ساماندهی ترافیک با ایجاد ترافیک مصنوعی (عدم انجام وظایف خود در مورد نظم‌بخشی به ترافیک) می‌خواهند بار ترافیک را به گردن نمایشگاه‌های داخل شهری بیندازند که نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود. اما این اظهارات واکنش تند قالیباف را در پی داشت. به گزارش آفتاب یزد وی در مراسم بهره‌برداری از 65 واگن قطار شهری گفت: متاسفانه برخی‌ها آدرس‌های غلط به مردم می‌دهند و یک واژگان به نام ترافیک ساختگی را جعل کرده‌اند. ساخت عبارت ترافیک مصنوعی به عقل جن هم نمی‌رسد. نمی‌توان کلمه انسان به آنها گفت چراکه هیچ‌کسی ترافیک ساختگی درست نمی‌کند و این کلمه از آن دسته حرف‌هایی است که وقتی قافیه تنگ می‌آید و دیگر صحبتی ندارند، مطرح می‌کنند و این حرف درستی نیست و این تهمت و دروغی است که زده شده. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر اما در واکنش به سخنان قالیباف گفت ادب مرد به ز دولت اوست. اگر ما درست عمل می‌کردیم نباید استمرار حضور شما را در این مسند تحمل می‌کردیم. وی همچنین در نشست خبری خود به توضیح این موارد پرداخت. به گزارش اعتماد اما علاوه بر ماجرای ترافیک ساختگی، حافظی معمای ۶۹‌صفحه‌ای گزارش مالی شهرداری را هم مطرح کرد. به گزارش اعتماد حافظی گفته درآمد پایدار تهران شش هزار میلیارد تومان است اما بودجه این شهر ۳۷ هزار میلیارد تومان است. این نشان می‌دهد شهرداری برای تامین این بودجه ظرفیت‌های زیستی و ساختار سکونت شهر را تخریب می‌کند. حافظی از گزارشی خبر داده که بر اساس آن در سال‌های 93، 94 و 95 به ترتیب 48، 42 و 44 درصد بودجه تهران از کاربری، عوارض مازاد و فروش تراکم بوده. گزارش اولیه این تخلفات در 400 صفحه از سوی حسابرسان ارائه شد، اما پس از آنکه گزارش به رویت مسوولان شهرداری رسید، ۱۶۰ صفحه آن کم شد و نهایتاً پس از بررسی‌های دیگر این گزارش ۱۶۰صفحه‌ای به ۶۹ صفحه تقلیل یافت که جای هیچ اماواگری نیز وجود ندارد!

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها