شناسه خبر : 3907 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اتحاد غرب در برابر مخالفت شرق برای حمله به سوریه

صدای شیپور جنگ می‌آید

«همه ما صدای شیپور جنگ را می‌شنویم. آنها می‌خواهند به سوریه حمله کنند. اما استفاده از سلاح شیمیایی بهانه درستی برای جنگ نیست.» اینها جملاتی است که ولید معلم در واکنش به اتحاد دولت‌های غربی برای حمله به سوریه می‌گوید. چند روز پس از حمله شیمیایی در یکی از مناطق تحت کنترل مخالفان دولت سوریه که در آن بالغ بر ۱۳۰۰ نفر کشته و پنج هزار نفر زخمی شدند، جامعه جهانی به شدت به این واقعه واکنش نشان داد. در حالی که...

صدای شیپور جنگ می‌آید

«همه ما صدای شیپور جنگ را می‌شنویم. آنها می‌خواهند به سوریه حمله کنند. اما استفاده از سلاح شیمیایی بهانه درستی برای جنگ نیست.» اینها جملاتی است که ولید معلم در واکنش به اتحاد دولت‌های غربی برای حمله به سوریه می‌گوید. چند روز پس از حمله شیمیایی در یکی از مناطق تحت کنترل مخالفان دولت سوریه که در آن بالغ بر 1300 نفر کشته و پنج هزار نفر زخمی شدند، جامعه جهانی به شدت به این واقعه واکنش نشان داد. در حالی که هنوز از سوی بازرسان سازمان ملل، مشخص نشده بود که استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی کدام یک از طرف‌های درگیر بوده اما آمریکا و متحدانش به نیروهای جنگی خود آماده‌باش دادند تا بار دیگر خاورمیانه به مرز شعله‌ور شدن آتش‌های جنگی دیگر نزدیک شود. با این حال ولید معلم می‌گوید: «سوریه لقمه ساده‌ای برای بلعیدن نخواهد بود. ما ابزار لازم برای دفاع از خودمان را داریم و مهاجمان را غافلگیر خواهیم کرد.»

بوی جنگ
به‌رغم مخالفت‌های مردمی علیه جنگ، دولت‌های غربی شمشیرهای خود را از غلاف بیرون کشیده‌اند. سی‌ان‌ان هم در گزارش خود می‌نویسد مردم آمریکا در نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان داده‌اند که موافق ورود آمریکا به جنگ با سوریه نیستند. اوباما هنوز تصمیمی قطعی نگرفته و اگرچه در برابر استفاده از سلاح شیمیایی ابراز نگرانی کرد اما هنوز همه گزینه‌ها را روی میز می‌داند. در نزدیک به دو سال گذشته باراک اوباما از هر گونه دخالت مستقیم نظامی در جنگ خونین داخلی سوریه اجتناب کرده است. اما اکنون و پس از حمله مشکوک به حمله شیمیایی در هفته گذشته اوباما از عبور سوریه از خط قرمزها می‌گوید. ناوهای جنگی آمریکایی مجهز به موشک‌های کروز در آب‌های شرقی دریای مدیترانه به پیش می‌روند و فاصله کمی با سواحل سوریه دارند. جو بایدن در تازه‌ترین اظهارنظرهای خود اعلام کرد شکی نیست که چه کسی مسوول استفاده شنیع از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه است. معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان خود «رژیم سوریه» را مسوول دانست و گفت: «کسانی که از سلاح‌های شیمیایی علیه مردان، زنان و کودکان بی‌دفاع استفاده می‌کنند باید امروز پاسخگوی اعمال خود باشند.» سخنان بایدن به نوعی انعکاس سخنان دیگر مقامات آمریکایی در روزهای اخیر بود. چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا هم به شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید: «نیروهای آمریکا در صورت صدور فرمان حمله کاملاً آماده‌اند.»
در این میان حرکت از طریق سازمان ملل گزینه آمریکا و متحدانش نیست. روسیه به عنوان متحد نزدیک دولت سوریه و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل آماده است تا هر تصمیمی در این مورد را وتو کند. چین هم که صندلی دائم شورای امنیت را در اختیار دارد احتمالاً مخالف هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه است. اما همه اینها در حالی است که یک ائتلاف نظامی در غرب در حال شکل‌گیری علیه سوریه است. در کنار بریتانیا به عنوان متحد همیشگی آمریکا، فرانسه نیز اعلام آمادگی کرده تا به دخالت نظامی غرب در سوریه علیه بشار اسد بپیوندد. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه گذشته اعلام کرد این کشور آماده است تا کسانی را که تصمیم گرفتند علیه مردم بی‌گناه از گاز شیمیایی استفاده کنند مجازات کند. سفرای ناتو نیز در آخرین روزهای هفته گذشته جلسات منظمی برگزار کردند. اما هنوز هیچ گزینه‌ای انتخاب نشده است و همه چیز به گزارش رسمی بازرسان سازمان ملل متحد وابسته است.

حملات دورادور
بر اساس آنچه از زبان مقامات ایالات متحده بیان می‌شود دخالت نظامی در سوریه با آنچه در عراق صدام و افغانستان طالبان روی داده متفاوت خواهد بود. حملات از راه دور و از طریق موشک‌های کروز ناوگان دریایی آمریکا خواهد بود که هم‌اکنون در دریای مدیترانه مستقر شده است؛ به این صورت که اهداف مشخص‌شده‌ای چون مراکز فرماندهی ارتش و انبارهای مهمات و محل استقرار تسلیحات نظامی ارتش سوریه طی چند روز و با سرعت هدف قرار خواهد گرفت. البته تحلیلگران معتقدند روشن کردن آتش جنگ با این حملات به سادگی خاموش‌‌شدنی نخواهد بود و معلوم نیست سوریه با استفاده از نیروی ضدهوایی خود و تسلیحاتی که طی سال‌های گذشته از روسیه خریداری کرده چه واکنشی نشان خواهد داد. دولت آمریکا از زمان شروع جنگ داخلی سوریه ارسال سلاح به این کشور را ممنوع کرده است. اکنون نیز در حال بررسی منطقه پرواز ممنوع در آسمان سوریه برای ضعیف کردن نیروی هوایی سوریه است. سناتور جک رید اما واقع‌بینانه‌ترین اقدام را استفاده از موشک‌های کروز موجود در ناوهای آمریکایی می‌داند و می‌گوید: «ما سلاح‌های خوبی برای استفاده داریم به طوری که هواپیماهایمان را هم از آسمان سوریه و سیستم ضدهوایی این کشور دور نگه داریم. موثرترین اهداف مراکز فرماندهی و کنترل هستند چرا که با زدن این اهداف به سوریه این پیغام را می‌رسانید که اگر استانداردهای بین‌المللی را نپذیرند، اگر این مساله را روشن نکنند که قصد استفاده از این سلاح‌ها را دارند یا نه، باید تبعات تصمیمات و اقدامات خود را بپذیرند و ما می‌توانیم صدمات و حملات بیشتری به مراکز مهم سوریه وارد آوریم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها