شناسه خبر : 3820 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مجمع عمومی خانه احزاب بعد از ماه رمضان برگزار می‌شود

معمای تازه اصولگرایان

به‌رغم اهمیت انتخابات مجلس خبرگان این انتخابات در ادوار گذشته آن‌طور که شایسته است مورد توجه نبوده و به نظر می‌رسد برای مردم و جامعه این موضوع به درستی تبیین نشده است که خبرگان از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته در این میان کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند شور و شوق برای انتخابات مجلس خبرگان پیش رو، بیش از گذشته خواهد بود. موضوع دیگری که در انتخابات این مجلس باید مدنظر گرفت، فراهم کردن بستری برای حضور خبرگان کم‌سن و سال‌تر به قولی جوان است. برخی اعتقاد دارند خبره شدن با جوانی جمع نمی‌شود اما دیدگاه دیگری وجود دارد که می‌توان در بین جوان‌ترها افراد خبره‌ای را پیدا کرد که اگر بر کرسی مجلس خبرگان تکیه بزنند، کمک شایانی در عملکرد این مجلس خواهد داشت.

پدرام سهرابلو
با سپری شدن شب‌های قدر و ایام سوگواری امیرالمومنین علی علیه‌السلام و پایان ماه صیام، به نظر می‌رسد بر تحرک گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی افزوده خواهد شد. در همین زمینه علی‌محمد نمازی، عضو هیات‌رئیسه مجمع عمومی فوق‌العاده خانه احزاب به ایسنا گفت: «بعد از ماه رمضان مجمع عمومی عادی خانه احزاب برگزار و در جریان آن انتخابات اعضای اصلی و علی‌البدل شورای مرکزی و بازرسان خانه احزاب انجام خواهد شد. همچنین قرار است محلی در اختیار خانه احزاب قرار گیرد تا به‌ طور جدی فعالیت خود را آغاز کند.» همچنین اعلام شد که سه تشکل اصولگرای جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران و حزب موتلفه بعد از ماه رمضان به دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهند رفت تا «ساز و کار حقوقی و سیاسی ائتلاف حداکثری هرچه سریع‌تر شکل گیرد».

به دنبال رقابتی عاقلانه
«اگر حداقل‌های انتخابات رعایت شود، اصلاح‌طلبان نیروی تعیین‌کننده‌ای در مجلس خواهند داشت.» این پاسخ سیدعبدالواحد موسوی‌لاری به سوال روزنامه قانون در خصوص پیش‌بینی ترکیب مجلس آینده است. این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در این گفت‌وگو ظرفیت موجود برای ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس خبرگان رهبری را ناچیز ارزیابی کرده و معتقد است نباید انرژی زیادی صرف این مقوله کنند. وزیر کشور دولت اصلاحات به تبیین رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس پرداخته و می‌افزاید: «این بار در جست‌وجوی آن هستیم که به جای آنکه از مرکز به حوزه انتخابیه برویم، از حوزه انتخابیه بیاییم به مرکز.» این روحانی اصلاح‌طلب با توصیه به اصولگرایان برای ترمیم فاصله خود با افکار عمومی و تن دادن به رقابت عاقلانه در فضایی سالم و برابر می‌افزاید: «جریان اصولگرا را باید به دو نوع نگاه تقسیم کرد: نگاهی که مصالح را خیلی مورد توجه قرار نمی‌دهد و حضور تفکر اصلاح‌طلبی را به معنای نفی خود در نظر می‌گیرد. بنابراین برای اینکه بماند از هر ابزاری استفاده می‌کند.
گروه دیگری هم هستند که پاره‌ای از مسائل برایشان دغدغه است. ممکن است این دغدغه‌ها متراکم و تبدیل به نگرانی شوند و به نوعی اصلاحات‌هراسی، هم در گروه اول و هم در گروه دوم دامن بزند. معتقدم که برای گروه اول کاری نمی‌توان کرد چون آنها اصلاحات‌هراسی را ابزاری برای بقای خودشان می‌دانند بنابراین از این ابزار می‌خواهند هرچه چاق‌تر و تیزتر و تندتر استفاده کنند. گروه دوم اما واقعاً دغدغه دارند. اگر واقعیت‌ها برایشان روشن شود و اگر رفتار اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای باشد که دغدغه آنها نسبت به پاره‌ای از مسائل که بر روی آن حساسیت دارند، پایین بیاید، به اعتقاد من این گروه با گروه اول در حذف همراه نخواهد شد.» به گفته موسوی‌لاری اصلاح‌طلبان پایگاه نفوذی در بحث نظارت و اجرای انتخابات ندارند بلکه تنها قوت آنها افکار عمومی است که ممکن است استفاده مناسب از آن مانع حذف شخصیت‌های موثر این جریان از گردونه انتخابات شود. وی همچنین گمانه‌زنی‌ها درباره ایجاد نهاد عالی اصلاح‌طلبان را رد کرده و در این خصوص می‌گوید: «جمعی از کنشگران سیاسی که هم به اصلاح‌طلبی و هم به اعتدال‌گرایی اعتقاد دارند، با تنوعی که شما هم از آن مطلع هستید، در جلسه‌ای جمع شده‌اند تا درباره پروژه انتخابات تبادل نظر کنند.»

معمای تازه اصولگرایان
رویای وحدت زیر چتر جامعتین در فاصله کمتر از هشت ماه مانده به انتخابات مجلس رنگ باخت. از هفته‌ها قبل نشانه‌هایی مبنی بر عدم تمایل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای ورود به فرآیند وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس دیده می‌شد تا آنکه روز شنبه روزنامه اعتماد در گزارشی احتمال عدم حضور جامعتین را مطرح کرد و پس از آن یکی از اعضای این تشکل سیاسی روحانی صراحتاً اعلام کرد جامعه مدرسین برنامه‌ای برای انتخابات مجلس ندارد. سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه جامعه مدرسین به ریاست محمد یزدی در جمعه‌شب گذشته، درباره اینکه آیا در خصوص انتخابات خبرگان بحثی طرح شده یا خیر، می‌گوید ورود به این مقوله را زودهنگام می‌دانند. وی درباره بحث احتمالی درباره انتخابات مجلس نیز تصریح کرد: «همان طور که قبلاً گفته شده بود، جامعه ملاک‌ها را بیان کرده و مردم را به انتخابات دعوت می‌کند اما درباره افراد و اشخاص ورود نمی‌کند.» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه قم یک وضعیت دیگری دارد هر چند جامعه مدرسین برای اینکه در انتخابات مجلس کاندیدایی داشته باشد برنامه‌ای ندارد و روالش نیز این‌گونه نبوده است، در مورد انتخابات خبرگان یادآور می‌شود: «کمیته‌ای بررسی‌ها را آغاز کرده تا افرادی را که در این زمینه آمادگی دارند شناسایی کند اما هنوز ضرورت نمی‌بیند که در صحنه عمومی شورای عالی جامعه مدرسین آن را مطرح کند.» او همچنین به خبرگزاری آنا هم گفت: «نگران ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیستیم.»
حالا با این اوصاف باید پرسید که فعالیت مصباح‌یزدی در انتخابات مجلس چه صورتی به خود می‌گیرد؟ آنها که پیشتر او را محدود به یک عضو از جامعه مدرسین کرده بودند حالا باید در غیاب این نهاد روحانی فکری به حال نقش‌آفرینی محمدتقی مصباح کنند. به نوشته اعتماد هنوز مشخص نیست آیا جامعه مدرسین این عدم ورود به انتخابات مجلس را به صورت دستوری تشکیلاتی به اعضای خود ابلاغ خواهد کرد یا آنها مختارند به مصلحت خود نسبت به حمایت از کاندیداها اقدام کنند؟ هر کدام از این دو راه برای اصولگرایان حاشیه‌هایی جدی را به همراه خواهد داشت. اگر اعضای جامعه مدرسین از ورود مصداقی به انتخابات منع شوند خروج مصباح‌یزدی از این نهاد و منشعب شدن او و حامیانش اتفاقی است که نه‌تنها بعید به نظر نمی‌رسد که محتمل خواهد بود؛ کما اینکه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته به گفته آیت‌الله محمد یزدی، او کار جامعه مدرسین را به مرز انشقاق رساند. اما اگر جامعه مدرسین بخواهد محمدتقی مصباح را در قالب تشکیلات خود مجاب کند که ورود مصداقی به انتخابات نداشته باشد او از این تصمیم تبعیت نخواهد کرد. سابقه فعالیت سیاسی او نشان می‌دهد که بارها به دلیل آنچه حجت شرعی دانسته از تصمیمات جمعی پیروی نکرده است. اما اگر چنین قیدی برای اعضای جامعه مدرسین وجود نداشته باشد نتیجه چه خواهد بود؟ در این صورت هم رئیس موسسه امام‌خمینی قم با حمایت از برخی چهره‌ها می‌تواند آغازگر شکست دیگری برای اصولگرایان باشد.

پرچم اصلاح برخی تبدیل به افساد شد
محمدحسین صفارهرندی فعال اصولگرا که در مراسم شبی با قرآن و گرامیداشت درگذشت علامه حاج علی‌اصغر صفارهرندی در مسجد قائم‌المنتظر حکیمیه تهران سخن می‌گفت با اظهار تاسف از اینکه امروز مهدویت را کسانی در دست می‌گیرند که بر ضد امام زمان عمل می‌کنند، گفت: «مگر نبوده مگر نیست؟» بسیاری از مسیر انحرافی به بهانه مهدویت‌گرایی شروع شده است. به گزارش مشرق وی در انتقاد به اصلاح‌طلبان نیز ابراز عقیده کرد: «خیلی‌ها با نیت خیر زمانی پرچم اصلاح‌طلبی را بلند کردند، اما مسیر اصلاحات‌شان تبدیل به افساد شد، چون کسی که به شایستگی تراز یک انسان نرسیده نمی‌تواند جامعه را اصلاح کند» و افزود: «اگر انسان‌های الهی در مسند کارها نباشد کارها در جمهوری اسلامی آن‌گونه که باید و شاید جلو نخواهد رفت.»

عجله نکنید؛ برخی «یکتایی‌ها» پرونده دارند
یک عضو فراکسیون رهروان ولایت در گفت‌وگو با نامه‌نیوز به کسانی که برای عضویت در جبهه فاقد مجوز قانونی «یکتا» خیز برداشته‌اند، توصیه کرد: «با تامل و صبر عضو این حزب شوند زیرا برخی از افراد حزب یکتا هنوز پرونده‌های مالی و تخلفات مالی دارند که باید بررسی شوند و در دست رسیدگی است.» غلامعلی جعفرزاده نماینده اصولگرای مجلس در ادامه با بیان اینکه تحقیق و تفحص از برخی مسوولان و وزرای دولت قبل در حال اتمام است که باید به قوه قضائیه ارسال شود و بعد ازاین تحقیق و تفحص این اسامی مشخص می‌شود و افرادی که خواستار عضویت در این حزب هستند کمی صبر کنند بعد تصمیم بگیرند، ضمن توصیه به احتیاط بیشتر در نزدیکی به این تشکل سیاسی افزود: «این افراد نوچه‌ها و پرورش‌یافته‌های مکتب احمدی‌نژاد هستند.»

رئیس‌جمهور درصدد آشتی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان
یک استاد جامعه‌شناسی می‌گوید دعوت رئیس‌جمهور از دو جناح هرچند با واکنش تند معدودی از افراد مواجه شد و هنوز تا حصول نتیجه دلخواه فاصله دارد اما به‌طور کلی اقدامی اساسی، سیاسی، انسانی و بسیار ماهرانه بوده است. غلامعباس توسلی در گفت‌وگو با آرمان با اشاره به اینکه «همه افراد یا به عبارتی آحاد جامعه از هر طبقه فکری و اجتماعی باید در گفتمان‌ها شرکت داشته باشند و باید این مساله در کشور رواج پیدا کند.
طیف‌های گوناگون در جامعه چون کارگران، دانشجویان و معلمان ذی‌حق هستند و باید از حق خود دفاع کنند و در نهایت نتایج کار را خودشان در کشور پیاده کنند،»، می‌افزاید: افراد باید مطمئن شوند که حقوق‌شان از سوی رقیب و منتقدان غیرمنطقی مخدوش نمی‌شود و می‌توانند از حقوق شهروندی و مشارکت خود در راستای سیاست، تبادل اندیشه و نیازهای سیاسی جامعه گام بردارند. آنگاه می‌توانیم بگوییم که جامعه برای حرکت به سوی مشارکت فعال و نه مشارکت منفعل آمادگی لازم را دارد در غیر این صورت «افراد فرصت‌طلب پست‌های سیاسی جامعه را اشغال می‌کنند و افراد صاحب‌نظر کمتر اطراف این مسائل می‌روند».
در همین رابطه یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز بر راهکار «مذاکره ملی» برای تلطیف فضای سیاسی تاکید می‌ورزد. عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه بی‌شک اصلی‌ترین و مهم‌ترین مولفه برای توسعه سیاسی و دموکراسی در هر جامعه‌ای، گفت‌وگو میان جریان‌های سیاسی است، خاطرنشان کرد: «نخستین پیش‌شرط اجرای طرح «مذاکره ملی»، برقراری عدالت رسانه‌ای میان دو جریان سیاسی اصلی کشور باشد. متاسفانه در سال‌های اخیر جریان اصولگرا با امکانات گسترده رسانه‌ای، واقعیات سیاسی کشور را بنا به منافع خود جلوه داده و در مقابل، جریان اصلاحات به لحاظ رسانه‌ای در مضیقه قرار گرفته است.»

اهمیت انتخابات خبرگان در چشم‌انداز سیاسی ایران
به‌رغم اهمیت انتخابات مجلس خبرگان این انتخابات در ادوار گذشته آن‌طور که شایسته است مورد توجه نبوده و به نظر می‌رسد برای مردم و جامعه این موضوع به درستی تبیین نشده است که خبرگان از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته در این میان کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند شور و شوق برای انتخابات مجلس خبرگان پیش رو، بیش از گذشته خواهد بود. موضوع دیگری که در انتخابات این مجلس باید مدنظر گرفت، فراهم کردن بستری برای حضور خبرگان کم‌سن و سال‌تر به قولی جوان است. برخی اعتقاد دارند خبره شدن با جوانی جمع نمی‌شود اما دیدگاه دیگری وجود دارد که می‌توان در بین جوان‌ترها افراد خبره‌ای را پیدا کرد که اگر بر کرسی مجلس خبرگان تکیه بزنند، کمک شایانی در عملکرد این مجلس خواهد داشت.
در این زمینه «قانون» با سید‌رضا اکرمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و محمدتقی‌ رهبر امام‌جمعه اصفهان گفت‌وگویی داشت. اکرمی، اعتقاد دارد خبرگی با جوانی جمع نمی‌شود اما محمدتقی رهبر، تاکید می‌کند قید سن، سیاسی‌کاری است و هر کسی که شاخص‌های قانون اساسی و با محوریت تشخیص شورای نگهبان را دارا باشد می‌تواند در مجلس خبرگان حضور پیدا کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها