شناسه خبر : 2097 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت

حجاب در خیابان آزاد اما در دانشگاه لازم باشد

قرائتی: آمار جنایت در کشورهایی که دانشگاه بیشتری دارند بالاتر است

این روزها دانشگاه‌ها، استادان و دانشجویان ایرانی روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند.

حمیده حق‌پرست
این روزها دانشگاه‌ها، استادان و دانشجویان ایرانی روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند. بسیاری از تریبون‌ها و منابر رسمی به صراحت به انتقاد و تخطئه این ارمغان دنیای مدرن پرداخته و به هر بهانه‌ای در حال تحدید آن هستند. در هفته گذشته مراسم اختتامیه جشنواره بهار فرصتی دیگر فراهم آورد که در مقابل اعضای جهاد دانشگاهی کلیت دانشگاه و مراکز عالی مورد هجوم قرار بگیرد. از قرار معلوم در این مراسم محسن قرائتی از خطیبان مشهور کشور به عنوان سخنران حضور یافت و در سخنرانی خود با اشاره به مطالب پراکنده و متفاوت ثابت کرد که بین آمار جنایت و تعداد دانشگاه رابطه مستقیمی وجود دارد. به گزارش ایکنا این خطیب مشهور در ابتدای بحث خود به مفهوم تشبه به کفار پرداخت و گفت: «...تشبه به کفار حرام است چون به معنی خودباختگی است و ما حق این مطلب را نفهمیده‌ایم.» وی در ادامه با انتقاد شدید از اینکه حتی برخی از خواص نیز به دلیل خودباختگی در برابر علم بیگانگان جایگاه علمی قرآن را نمی‌دانند، مدعی شد: «...‌یکی از استادان دانشگاه از دانشجویان خود خواسته است که آیات قرآن را در متن پایان‌نامه و تحقیقات خود نیاورند بلکه در پاورقی بیاورند تا ارزش علمی کارشان کم نشود.» قرائتی در ادامه سخنانش به مقایسه علم قرآن و علم بشری پرداخت و تصریح کرد: «...در علم حقوق هنوز مساله تجاوز به آبرو مطرح نشده است در حالی که بیشترین تجاوز در جوامع به آبروی افراد صورت می‌گیرد و هیچ کس نمی‌تواند به دلیل اینکه فردی از او غیبت و آبروی او را برده شکایت کند، در حالی که حفظ آبرو در اسلام به عنوان یک حق آمده است.»
وی در ادامه به آرایش کردن دختران در دانشگاه‌ها پرداخت و تاکید کرد: «این امر از نظر حقوقی ظلم است... اگر زمانی من توان این کار را داشته باشم می‌گویم حجاب در خیابان آزاد اما در دانشگاه لازم است. چرا که آرایش دختران موجب سلب تمرکز علمی سایر دانشجویان می‌شود.» وی با تاکید بر اینکه بی‌هویتی ما را به بی‌ریشگی کشانده است، و داریم ملیت خود را از دست می‌دهیم، از عدم توجه به علوم مطرح در مباحث دینی انتقاد کرد و گفت: «...هنوز در علوم تربیتی دنیا به حدی پیشرفت نکرده است که بتواند تاثیر لقمه حلال و حرام را در تربیت انسان‌ها بررسی کند و علم تربیتی دنیا در این خصوص سکوت کرده است... به یک رئیس‌جمهور سردار سازندگی می‌گویند، اما سردار سازندگی ذوالقرنین بود که سدی ساخت که هیچ میخی درون آن فرو نمی‌رفت، به یک رئیس‌جمهور مبدع گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌گویند در حالی که در قرآن هر چه قالوا، قل مطرح شده به معنی گفت‌وگوی تمدن‌هاست و به یک دولت، دولت عدالت‌محور می‌گویند در حالی که عدالت مطرح را قرآن در حق حیوانات بارکش نیز مطرح کرده است و حتی گفته است اگر ناخن‌تان بلند بود حق ندارید شیر بدوشید چرا که حیوان را اذیت می‌کند... اکنون در جامعه ما علامت روشنفکری کاشتن چمن به جای سبزی است و برخی دانشجویان ما به حدی بی‌فکر شده‌اند که وقتی مطرح می‌شود تقلید، ادعا می‌کنند به دلیل روشنفکری حاضر به تقلید نیستند در حالی که تمام مراجع تقلید ما از استادان کت‌ و شلواری تقلید می‌کنند و هیچ مرجع تقلیدی به بهانه اینکه دلیل تجویز یک دارو را نمی‌داند از دستور پزشک تخطی نمی‌کند.» این سخنران مذهبی در بخش دیگری از اظهارات خود به طب سنتی پرداخت و تاکید کرد:
«...اسلام می‌گوید آب انار نخورید بلکه انار را با هسته آن بخورید، چرا که برای معده خوب است، در حالی که اکنون آب انار می‌خورند یقیناً چندین سال بعد نیز همایش‌هایی با محوریت فواید هسته انار برگزار می‌شود.» قرائتی در پایان سخنرانی خود بدون اشاره به منبع و یا مرجعی خاص از رابطه مستقیم آمار جرم و جنایت و تعداد دانشگاه‌ها خبر داد و این پرسش را طرح کرد: «هنوز هیچ کس نتوانسته است به این سوال من پاسخ دهد که چرا در هر کشوری دانشگاه بیشتر است، آمار جنایت نیز در آن کشور بالاتر است. روان‌شناسان ما به پسرهای افسرده به عنوان درمان می‌گویند که با یک دختر دوست شوید و به دخترها تجویزهای بدتری ارائه می‌کنند؛ ما چون از اسلام دور شده‌ایم سیلی می‌خوریم و نمی‌دانیم از کجا سیلی خورده‌ایم.» محسن قرائتی برای نسلی از ایرانیان که تنها تفریح‌شان تماشای یکی از شبکه‌های دوگانه سیما بود، چهره‌ای نوستالژیک است. منبر یک‌ساعته هفتگی وی با شوخی‌ها و جملات شیرین برخلاف سایر منابر لبخند را بر لبان مخاطب می‌نشاند. اما در دو سه سال اخیر برخی اظهارات این روحانی معمر بیشتر شگفتی و گاه عصبانیت مخاطب را به همراه دارد؟ راستی یک سوال از منبری خندان سال‌های پیش: «... آمار جنایت در افغانستان، مالی و زئیر بیشتر است یا درکشورهایی مانند سوئیس، نروژ و استرالیا...» ان‌شا‌ءالله که سایر نظرات این عزیز مانند درس آمارشان نباشد.

ممنوعیت بازجویی از متهمان در بازداشتگاه پلیس
یکی از ایرادهای بسیاری از حقوقدانان به سیستم بازپرسی کشور، نحوه بازجویی پلیس از متهمان در بازداشتگاه‌های ناجا بود. آنان بر این باور بودند، که بعید به نظر می‌رسد در این بخش بتوان نوع اقدامات بازجویان را کاملاً کنترل کرد و مانع از تضییع حقوق متهمان دربند شد. احتمالاً رویداد تاسف‌بار مرگ ستار بهشتی می‌تواند از سوی این حقوقدانان به عنوان بینه‌ای در زمینه اثبات نظر خود مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. در این میان به نظر می‌رسد رئیس قوه قضائیه نیز به این نقیصه پی برده باشد. در همین زمینه در هفته گذشته صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه آیین‌نامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاه‌های انتظامی را ابلاغ کرد. خبرآنلاین در این باره نوشت «...این آیین‌نامه جدید که از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده است و تمامی آیین‌نامه‌ها، توافق‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مغایر را ملغی اعلام کرده، پس از آن صادر شد که چند ماه پیش ستار بهشتی، در بازداشتگاه رباط‌کریم متعلق به نیروی انتظامی درگذشت. هنوز علت مرگ او مشخص نشده است. اما این اتفاق حواشی بسیاری در پی داشت که یکی از آنها برکناری رئیس پلیس فتای تهران بزرگ بود. چندی پیش نیز دادستان عمومی و انقلاب تهران از ایجاد یک معاونت نظارت بر بازداشتگاه‌های انتظامی در دادستانی خبر داد. به هر حال به نظر می‌رسد این آیین‌نامه جدید، برای پیشگیری از حوادث مشابه و از بین رفتن ابهامات در بازجویی‌ها و رسیدگی یک نهاد به پرونده متهمان در زمان بازداشت تدوین و ابلاغ شده است.»

علل افزایش سن ازدواج دختران ایرانی چیست؟
در جدیدترین پژوهش صورت‌‌گرفته در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران علل تاخیر در ازدواج بیش از ۱۲۰۰ دختر مجرد کشور در پنج شهر تهران، ساری، خرم‌آباد، مشهد و سنندج در میان دختران مجرد و زنان متاهل ۲۵ تا ۴۴ساله بررسی شده است. به گزارش خبرآنلاین نتایج این تحقیق نشان داده است دخترانی که دیرتر ازدواج می‌کنند، از تحصیلات بالاتری برخوردارند، نگرش فرامادی به ازدواج دارند و اعتقاد بیشتری دارند که با ازدواج، هزینه فرصت‌های از دست رفته بیش از فرصت ازدواج است. پدیده افزایش سن ازدواج نه فقط در ایران، بلکه حتی در کشورهای توسعه‌یافته فراصنعتی مانند ایالات متحده آمریکا نیز مشاهده می‌شود، به طوری که براساس نتایج مطالعات موجود، سن ازدواج در این کشور از اواسط دهه ۱۹۶۰ به طرز برجسته‌ای در بین جمعیت آن افزایش یافته است... به طوری که نسبت افراد ازدواج‌کرده در این کشور در سال ۱۹۶۰ برابر با ۷۸ درصد بود که در سال ۲۰۰۰ به ۵۲ درصد و در سال ۲۰۰۵ به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافت... با این حال نتایج پژوهش صورت‌گرفته در دانشگاه تهران نشان می‌دهد، ۵۰ درصد دختران بیشتر به دلیل فقدان همسر مورد علاقه خود مجرد می‌مانند. حدود ۲۱ درصد دختران ایرانی ادامه تحصیل را عامل تجرد خود معرفی کرده‌اند. در همین حال در این هفته مجلس خبر خوبی نیز به بانوان مجرد داد. به گزارش ایسنا بند قدیمی اعطای واگذاری سرپرستی کودکان بی‌سرپرست به دختران مجرد بار دیگر در حاشیه بررسی لایحه «حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست» مطرح شد. طبق مصوبه مجلس زنان مجرد بالای ۳۰ سال از این پس می‌توانند در صورت درخواست برای فرزندخواندگی، دختری را به فرزندخواندگی خود قبول کنند.

دولت فقط یک درصد خرج تهران را می‌دهد
محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت این روزها تعارفات را کنار گذاشته و آشکارا بی‌مهری‌های رئیس دولت مهرورزی را در کوی و برزن آشکار می‌کند. روزنامه اعتماد در این باره نوشت: محمدباقر قالیباف در همایش مالیه شهرداری، سخنانی را بر زبان راند که تاکنون کسی از او نشنیده بود مگر در کش و قوس انتخابات سال 1384 که او نیز در میدان رقابت در میان نامزدهای اصولگرایان، قصد داشت رای هواداران را به خود جلب کند. قالیباف دیروز درباره سهم دولت در مدیریت تهران گفت کمتر از دو درصد از بودجه شهرداری پایتخت را دولت تامین می‌کند، یعنی تنها ۲۵ میلیارد تومان. در حالی که شورای شهر تهران، امسال بودجه‌ای را که برای شهرداری تصویب کرده، ۱۰ هزار و ۴۴۸ میلیارد تومان است، یعنی ۴۲۰ برابر میزانی که دولت، کرم کرده است. شهردار تهران در این همایش گفت: عدد و رقم نشان می‌دهد در پنج دهه گذشته، همیشه ۳۰ تا ۳۳ درصد بودجه شهرداری را دولت مرکزی تامین می‌کرده ولی در سال 1390 و 1391 این سقف به زیر یک درصد رسیده، این اتفاق در شرایطی می‌افتد که بودجه شهرداری تهران، دو برابر شده است. او درباره تورم بودجه شهرداری پایتخت در زمان تصدی‌اش توضیح داد: «سال 1384 که شهرداری را تحویل گرفتم بودجه تحقق‌یافته سالانه در بخش نقدی ۹۹۶ میلیارد تومان بود. امروز نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان است و آمار نشان می‌دهد این بودجه در هر سال دو برابر شده، زیرا درآمد پایدار نیز هر سال سه برابر نسبت به سال قبل افزایش یافته است. به همین جهت امروز خیلی نگران بودجه نیستیم.»

هشدار درباره افزایش «ایدز» با روابط جنسی
دو سالی است که وزارت بهداشت به هر زبانی درباره گسترش موج سوم ایدز هشدار می‌دهد. موج جدیدی که افزایش روابط جنسی کنترل‌نشده علت اصلی آن است. به گزارش خبرآنلاین عباس صداقت، رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت عنوان کرد: موج سوم ایدز از طریق روابط جنسی همچنان در حال گسترش است... ما توانستیم با همکاری سازمان‌های مختلف و برنامه کاهش آسیب، ابتلا به HIV از طریق اعتیاد و تزریق را تا حد بسیاری کنترل و مهار کنیم ولی هم‌اکنون با موج سوم یعنی انتقال از طریق روابط جنسی محافظت‌نشده در جامعه روبه‌رو هستیم که به سرعت در حال گسترش است... مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز نیز در گفت‌وگو با «شرق» تاکید کرد: ۹۹ درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می‌کنند از طریق روابط جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود ۴۰ درصد است در عین حال تعداد زنان باردار مبتلا به این ویروس نیز در حال افزایش است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها