شناسه خبر : 20854 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره انتخاب مجید انصاری به معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور

ماموریت ممکن… یا غیر‌ممکن!

در فهرست نامزدهای کسب پست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری نام‌های زیادی به چشم می‌خوردند، اما در بین تمام افرادی که سابقه سال‌ها حضور در پارلمان را در کارنامه خود داشته و از سویی در حلقه نزدیکان حسن روحانی قرار داشتند؛ قرعه به نام مجید انصاری افتاد و در نهایت او به عنوان معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری معرفی شد.

معصومه ستوده
index:1|width:270|height:341|align:left در فهرست نامزدهای کسب پست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری نام‌های زیادی به چشم می‌خوردند، اما در بین تمام افرادی که سابقه سال‌ها حضور در پارلمان را در کارنامه خود داشته و از سویی در حلقه نزدیکان حسن روحانی قرار داشتند؛ قرعه به نام مجید انصاری افتاد و در نهایت او به عنوان معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری معرفی شد. حکمی که بنا بر توصیف رسانه‌های اصولگرا انتقام‌جویی از مجلس نام گرفت.
از همان روزی که پرونده رای اعتماد به وزیران بسته شد، بحث معاونت‌های ریاست‌جمهوری به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شد و رسانه‌ها در گماردن افراد در پست‌های مختلف گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربودند. بحث معاونت پارلمانی با وجود عدم رای اعتماد مجلس به سه وزیر دولت روحانی، از حساسیت بیشتری برخوردار بود، گو اینکه مجلس نیز شاخصه‌های زیادی را برای معاون پارلمانی ذکر می‌کرد که تعامل با مجلس و جناحی نبودن مهم‌ترین شاخصه آن محسوب می‌شد. در میان لیست بلند نامزدهای معاونت پارلمانی دو نام بیش از دیگران به چشم می‌آمد. علی عسگری نماینده سابق مجلس و مجید انصاری از نمایندگان ادوار مجلس و معاون پارلمانی دولت اصلاحات. در این میان بسیاری شانس عسگری را با توجه به اصولگرا بودن بیش از مجید انصاری می‌دانستند هرچند سابقه چندین دوره حضور در مجلس و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از انصاری چهره‌ای ساخته بود که می‌توانست به عنوان حکم در مواقع بحرانی مطرح شود. از سوی دیگر قابلیت تعامل انصاری با توجه به نزدیکی به بیت امام‌خمینی(ره) مساله‌ای غیر‌قابل انکار بود که قاعدتاً در انتصاب او توسط حسن روحانی نقش ویژه‌ای داشت. با این حال به محض انتصاب انصاری به عنوان معاون پارلمانی بسیاری از رسانه‌های اصولگرا که دل خوشی از این انتصاب نداشتند، با انتشار اخبار و شایعاتی سعی کردند دولت روحانی را به دلیل این انتصاب زیر سوال ببرند. سایت جهان‌نیوز در مطلبی مفصل ضمن اشاره به سوابق مجید انصاری به نقش موثر او در حوادث بعد از انتخابات اشاره کرد و از او سوال کرد چرا در تجمع 25 خرداد 88 حضور داشته و شرکت کرده است در حالی که این حضور قبل از 29 خرداد و خطبه نماز جمعه مقام رهبری بوده است.

معاونی اصلاح‌طلب
در تمام دوران حضور محمود احمدی‌نژاد در پاستور مجید انصاری از جمله افرادی بود که در مقام نقد دولت او بر‌می‌آمد. او با وجود حضور موثر در مجمع روحانیون مبارز در لابه‌لای انتقادها سعی می‌کرد تا انصاف را در کلام رعایت کند. با این حال به محض انتصاب با بیان اینکه «اعتدال خود را نشان می‌دهم» به مخالفان خود این پیام را فرستاد که بنای تعامل گسترده با مجلس را دارد و بر این باور است که مجلس در راس تمام امور کشور است و با تنظیم قوانین دقیق می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. عضو مجمع روحانیون مبارز که چند روز گذشته به دلیل سابقه حضور در پارلمان توانست پروانه وکالت خود را دریافت کند، تصریح دارد که به دلیل سابقه حضور در مجلس می‌تواند مشکلات موجود بین دولت و مجلس را رفع کند. او در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه در عمل مشخص خواهد شد که او تا چه حد معتدل است، اظهار کرد: رئیس مجلس و آقای باهنر هم عضو ثابت مجمع تشخیص مصلحت هستند و از طریق این دوستان با خانه ملت مرتبط بودم؛ ضمن آنکه با سایر نمایندگان هم بر اساس آشنایی‌های قبلی و بعضاً موارد کاری در ارتباط بودم و ارتباطم هیچ گاه با مجلس قطع نبوده است.

رزومه بلند‌بالا
معاون 59 ساله کرمانی رئیس‌جمهور، که این روزها پذیرای تندترین انتقادات از سوی جناح اصولگراست، در زمانی که تنها 26 سال داشت به عنوان نماینده مردم زرند وارد مجلس شد. این حضور در مجلس دوم هم ادامه یافت. ریاست سازمان زندان‌ها برگ دیگری از تجربه کاری او محسوب می‌شود با وجود این او در مجلس پنجم بار دیگر به خانه ملت برگشت و به محض رفتن عبدالله نوری به وزارت کشور، ریاست فراکسیون اقلیت را بر عهده گرفت. حضور او در فراکسیون اقلیت در مجلس ششم به اکثریت تبدیل شد. او نمایندگی استان تهران در دوره سوم مجلس خبرگان را نیز تجربه کرده است. تجربه‌ای که دور بعد با شبهه شورای نگهبان درباره اجتهاد او ادامه نیافت. انصاری در دو سال پایانی دولت سید‌محمد خاتمی به عنوان معاون پارلمانی برای تعامل با مجلس هفتم انتخاب شد.

اظهاراتی جنجالی
مجید انصاری که مهم‌ترین دغدغه خود را انحراف از آرمان‌های امام می‌داند همواره تلاش داشته تا حقایق را بیان کند. همین خصلت موجب شد تا او در مجلس پنجم در قامت رئیس فراکسیون اقلیت با طرح افزایش میزان نظارت استصوابی مخالفت کند و آبستراکسیون این طرح را ناکام گذارد و با بیان نطقی ‌آتشین این طرح را مصداق انحراف از آرمان‌های امام خمینی ارزیابی کرد. البته بیان سخنان جنجالی به این مساله خلاصه نشد. دو سال پیش هنگامی ‌که انصاری با سایت جماران مصاحبه داشت به بیان خاطره‌ای از اسدالله لاجوردی پرداخت که جنجالی شد. اولین رئیس سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶ به چگونگی عزل لاجوردی اشاره کرد و گفت: مرحوم لاجوردی خدمت حضرت امام رفته بودند و در آنجا از جنایت‌های منافقین صحبت کردند و گزارش مفصلی خدمت امام دادند، امام فرمودند «آقای لاجوردی اگر جمهوری اسلامی به دست اینها (منافقین) ساقط شود بهتر از آبروی اسلام است که با این کارها (خودسری‌های داخل زندان) برود. شما بروید مسوولیت را تحویل دهید». بیان همین سخنان کافی بود که موج رسانه‌ای بزرگی ایجاد شود. از یک سو فرزند لاجوردی دادستان اسبق تهران به انصاری نامه‌ای بلند‌بالا نوشت و در آن تصریح کرد: در زمان مسوولیت شما چهار‌پنجم زندانی‌های گروهکی آزاد شدند که اکثر آنها به پایگاه‌های سازمان منافقین در عراق بازگشتند و اگر چنین نمی‌شد چه بسا امروز مادرانی داغدار فرزندان شهید خود در عملیات مرصاد نبودند. اما این جواب‌های رسانه‌ای به فرزند لاجوردی ختم نشد کما‌اینکه برخی از یاران لاجوردی در نامه‌ای که به امضای احمد قدیریان، سید‌اسدالله جولایی، مرتضی صالحی، داوود رحمانی، حسین همدانی و محمدعلی امانی رسیده بود و در هفته نامه شما به چاپ رسید تاکید کرده بودند امام لاجوردی را تایید کرد، نه شما را. در کنار این اظهارات جنجالی، در هفته‌های گذشته منتقدان مجید انصاری او را در بخش‌های دیگر از جمله انتقاد از نظارت استصوابی شورای نگهبان، انتقاد مکرر از صدا و سیما، نزدیکی به خاتمی، موسوی، کروبی، آیت‌الله یوسف صانعی و... مورد حمله و نقد قرار داده‌اند.

سخن آخر
هنوز معلوم نیست که انصاری در عمر باقی‌مانده مجلس نهم چقدر می‌تواند باب تعامل با مجلس را بگشاید. به هر حال نوع تعامل مجلس با دولت در گذشته آنقدر تیره و تار شده بود که مجلس هر نوع رفتاری از سوی دولت یازدهم را به فال نیک می‌گیرد اما انتخاب مجید انصاری سرد و گرم‌چشیده که در دوره نمایندگی تسلط ویژه خود بر قوانین و آیین‌نامه داخلی مجلس را ثابت کرده‌ است نشان از آن دارد که دولت ضمن حفظ اصول خود علاقه‌مند است تعامل سازنده با نمایندگان مجلس و همچنین هیات رئیسه مجلس داشته ‌باشد. آینده نشان خواهد داد که مجید انصاری تا چه اندازه در ماموریت خود موفق خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها