شناسه خبر : 17955 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تعداد سوالات و تذکرات نمایندگان به ۱۰ هزار رسید

حمله تند مداحان به هاشمی و روحانی

ر پایه تازه‌ترین نظرسنجی ۵ / ۸۷ درصد پاسخگویان اعلام کردند به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد دارند. بر اساس این نظرسنجی که توسط «ایرنا» و در ۲۲ منطقه تهران انجام شده است، اکثریت قریب به اتفاق شهروندان تهرانی(۱ / ۹۴ درصد)، تیم مذاکره‌کننده را مطیع رهبری دانستند. وعده و اقدامات عملی ریاست‌جمهوری در نحوه تعامل با دنیا و شروع دوره جدید مذاکرات هسته‌ای از سوی ۵ / ۸۴ درصد از پاسخگویان با انتخاب گزینه‌های «موفق و تا حدی موفق»، مثبت ارزیابی شده است.

بدون شک مهم‌ترین خبر هفته پیش در حوزه سیاست، شکست طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مجلس بود. با توجه به تاخت و تاز جریان تندرو در مجلس به ویژه در یک سال اخیر کمتر تحلیلگری تصور می‌کرد که فانی بتواند در پایان روز چهارشنبه هفته پیش مجدداً بر کرسی وزارت تکیه بزند. تحرکات تندروها در هفته پیش وارد فاز تازه‌ای شد، از سویی با ارسال و تصویب دو طرح درباره مذاکرات هسته‌ای نشان دادند که قرار نیست با مذاکره‌کنندگان ایرانی سرسازگاری داشته باشند.
با وجود این این طرح‌ها نیز با تلاش علی لاریجانی رئیس مجلس تا حدود زیادی تلطیف شد. به نظر می‌رسد علی لاریجانی پس از مدتی کم‌تحرکی مجدداً وارد میدان شده است و در برخی موارد تا حدودی توانسته است که سکان کشتی مجلس را دوباره در دست بگیرد. با این حال بزنگاه بعدی که می‌توان تسلط و اقتدار رئیس مجلس را سنجید در طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی است. اگر لاریجانی بتواند مانع از پیاده شدن آخوندی از قطار کابینه شود، به احتمال زیاد تندروها با نوعی بحران در مدیریت خود مواجه خواهند شد. باید منتظر ماند و دید جناب رئیس برای راند بعدی چه در چنته دارد؟
این روزها نام محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت سابق در بسیاری از پرونده‌های به جا مانده از دوران زمامداری او به چشم می‌خورد. در همین زمینه محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به «خبرآنلاین» می‌گوید: «محمود احمدی‌نژاد چندین مرتبه از سوی دستگاه قضایی به دادگاه احضار شده اما ظاهراً او از حضور در دادگاه امتناع کرده است.»
او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به امتناع او از دستور مقام قضایی آیا ممکن است برخورد جدی‌تری با او صورت بگیرد، گفت: دادگاه در این زمینه به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد. همه چهار مورد شکایت که از مجلس در این رابطه به دستگاه قضایی ارسال شده، مربوط به مجلس هشتم بوده است. عدم پرداخت بودجه مترو به‌رغم مصوبه مجلس و عدم ارسال اساسنامه وزارت نفت جهت تصویب در مجلس را به عنوان مواردی ذکر کرده بود که به‌رغم تایید مجلس؛ مورد تخلف رئیس‌جمهور وقت قرار گرفته است که طبق اصل 140 قانون اساسی دستگاه قضایی حق دارد در دادگاه‌های عمومی به این شکایات رسیدگی کند. احمدی‌نژاد پنجم آذرماه سال گذشته نیز به دادگاه فراخوانده شده بود که در جلسه دادگاه حضور پیدا نکرد.
پس از انتشار خبری درباره ساخت تندیس حسن روحانی در زادگاه او، مهدی غلامی‌سرخه دبیر ستاد مردمی جشن بزرگداشت ۲۴ خرداد در سرخه اخبار مربوط به ساخت مجسمه رئیس‌جمهوری را تکذیب کرد. او با ارسال یادداشتی به رسانه‌ها اعلام کرد: «این اثر حجمی نه قرار بود سردیس باشد و نه مجسمه‌ای که اساساً ساخت آن با هنر دینی و اسلامی و روحیات و اخلاقیات جناب رئیس‌جمهوری همسو نیست؛ بلکه یک اثر هنری فاخر ماندگار است که تصویر پرتره رئیس‌جمهوری با کنار هم قرار دادن تعدادی میله فلزی که نمادی از سال‌های مبارزه ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون است، طراحی شده است که پیشنهاد شد در ورودی زادگاهش نصب شود.»

آینده درخشان برای سیدحسن خمینی
در ابتدای هفته پیش «صدا» گفت‌وگویی با سیدمحمود دعایی مدیرمسوول «اطلاعات» منتشر کرد. در بخشی از این گفت‌وگو پرسشی درباره «جریان حلالیت‌خواهی سیداحمد خمینی از مهدی بازرگان» مطرح می‌شود که دعایی پاسخ می‌دهد: «شاید. البته حلالیت‌خواهی را نمی‌دانم. به ‌هر حال در دلجویی ممکن است تعابیری باشد که مثلاً معذرت‌خواهی هم بشود. من دقیقاً مضامینی را که ردوبدل شده، نمی‌دانم، ولی می‌دانم برخورد بسیار صمیمی و خیلی مغتنمی بود که آنجا برای ایشان به وجود آمد و لحظات طولانی هم نزد آقای بازرگان نشستند و درددل کردند. طبیعتاً در این مجال‌ها تعابیر خوشایندی وجود دارد.
یکی از این تعابیر ممکن است این باشد که اگر در گذشته چیزی بوده، بگذریم.» دعایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: «سیدحسن خمینی یک جوان حدوداً ۴۰ساله است که درس خارج می‌گوید، مجتهد مسلم است، تحقیقاتش در زمینه‌هایی است که اشاره کردم و با نوآوری‌هایش، آشنایی‌اش با زبان خارجی و تحقیقاتش در زمینه مسائل تاریخی، عنصری است که بحق یادگار شایسته‌ای برای آن بزرگوار است. خوشبختانه ایشان مورد احترام و علاقه مقام معظم رهبری هم هست؛ یعنی آقا نسبت به ایشان فوق‌العاده علاقه‌مند هستند. به دلیل همین وارستگی‌ها، ویژگی‌ها، کارآمدی‌ها و توانمندی‌های علمی و فراگیری‌های مختلف در علوم گوناگون در حال حاضر ایشان به‌عنوان یک شخصیت برجسته مطرح هستند و یکی از بزرگان بحق به ایشان گفت «علامه». ایشان در این سنین این همه دستاورد، موقعیت علمی و شاگردان برجسته دارند. بنابراین می‌توانند به‌عنوان کسی که جامعیت ویژه دارند، بحق علامه تلقی شوند و ما برای ایشان آینده بسیار درخشانی را امید و انتظار داریم.»

حمله تند مداحان به هاشمی و روحانی
با آغاز ماه مبارک رمضان اخبار سخنرانی‌های برخی مداحان کشور بیش از گذشته در خبرگزاری‌ها منعکس می‌شود. «ما باور کنیم که شما دلت برای این مردم می‌سوزد؟»؛ این جمله را «اپوزیسیون خارج‌نشین» خطاب به «حسن روحانی» و «هاشمی‌رفسنجانی» نمی‌گوید؛ این را «سعید حدادیان» یکی از مداحان تهران خطاب به رئیس‌جمهوری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌گوید. «شرق» در گزارشی به این مساله پرداخت و نوشت: حدادیان در مراسم مناجات‌خوانی ماه مبارک رمضان در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) برای دومین بار در هفته اخیر، آتشبار را به سمت دفتر ریاست‌جمهوری گرفت و بر هاشمی و روحانی تاخت؛ تاخت‌وتازهایی که یادآور مجالس آنها در دوران اصلاحات و حملات لفظی‌شان به دولت و رئیس‌جمهوری آن زمان است. او در این مراسم، سخنان اخیر «روحانی» در مورد تحریم‌ها را که گفته بود «آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست، گویی که از جیب مردم بی‌خبرند» سیبل سخنانش قرار داد: «آن آقا می‌گوید بعضی‌ها از جیب مردم خبر ندارند! تو دلت واقعاً برای مردم سوخته؟ شما کجا می‌نشینی؟ زندگی‌ات چطور است؟ استخر را نفر قبلی خراب کرد، شما دوباره ساختید.
می‌گویند رئیس‌جمهور باید گلف‌بازی کند و به استخر برود. شما بروید شنایتان را بکنید و جت‌اسکی‌تان را بروید. این حرف‌ها که در مورد جیب مردم می‌زنید از شما خنده‌دار است.» این مداح که در کمپین انتخاباتی «محمود احمدی‌نژاد» در سال 13۸۸ حضور داشت، خطاب به هاشمی نیز گفته «من چند حرف با جناب آقای هاشمی دارم. یکی اینکه: در کربلای چهار فرمانده چه کسی بود؟ خودت بودی! سال 13۶۵ شما فرمانده بودی. اگر واقعاً دلت برای این مردم می‌سوزد، سه چهار تا سوال من را جواب بده! یک: کدام عید به جای کیش پا شدی رفتی جبهه‌ها؟»
«جمهوری اسلامی» در ستون جهت اطلاع خود به انتقاد از این اظهارات علیه برخی شخصیت‌های نظام پرداخته و آنها را «انتخاباتی» خوانده است. به نوشته این روزنامه «عناصر افراطی که با حضور دولت اعتدال در صحنه و استقبال مردم از اقدامات این دولت برای پایان دادن به تحریم‌ها، آینده خود را دچار ابهام می‌بینند با دامن زدن به این قبیل مطالب درصدد جلب‌توجه مردم و کسب آرای آنها در انتخابات هستند.»
صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در نامه‌ای خطاب به سعید حدادیان به ادعاهای او پاسخ داد و نوشت: «فرموده بودید که آقای هاشمی‌رفسنجانی به جای بازدید از جبهه‌ها و رفتن با کاروان راهیان نور، به کیش و جت‌اسکی می‌روند و... ای‌کاش جنابعالی هم به کیش و جت‌اسکی تشریف می‌بردید اما در عوض شش میلیون جوان مملکت امروز بیکار نبودند؛.. ای‌کاش جنابعالی و همفکران‌تان هم به کیش و جت‌اسکی می‌رفتید اما از در و دیوار مملکت پرونده فساد نمی‌ریخت؛ ای‌کاش جنابعالی هم عید نوروز به کیش و جت‌اسکی می‌رفتید اما صف فارغ‌التحصیلان بهترین دانشگاه‌هایمان در مقابل سفارتخانه‌های غربی هر روز طولانی‌تر نمی‌شد؛ ای‌کاش جنابعالی هم به جت‌اسکی می‌رفتید اما به فکر سرمایه‌گذاری و تامین آب مملکت هم می‌بودید؛...»

اقدام تعجب‌برانگیز روزنامه ارزشی
سایت افشاگر ویکی‌لیکس نیم میلیون قطعه سند از مکاتبات و پیام‌های رد و بدل شده وزارت خارجه سعودی را منتشر کرد. این رویداد در ایران نیز مورد استقبال رسانه‌ها قرار گرفت و هر روز بخشی از آن ترجمه و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. با همه این احوال اما نمی‌توان از برخی اقدامات به دور از اخلاق برخی رسانه‌های ارزشی آن هم در ماه رمضان چشم پوشید.
به طور نمونه «کیهان» در خبری با عنوان «سند محرمانه از سفر فائزه هاشمی به ریاض» در یکی از اسناد منتشر‌شده ویکی‌لیکس با عنوان «زیبای صورتی» به سفر فائزه هاشمی‌رفسنجانی برای شرکت در ضیافت شامی در ریاض پرداخته است. این سند در رده اسناد محرمانه ویکی‌لیکس قرار دارد و مربوط به سال ۱۹۹۹ است. در بخشی از این سند آمده است: فائزه رفسنجانی، دختر رئیس‌جمهور سابق ایران، به عنوان معاون رئیس کمیته ملی المپیک ایران ... در ضیافت خصوصی شام در ریاض در تاریخ ۱۳ ژوئن، که توسط همسر ولیعهد تدارک دیده شده بود، به مدت ۳۰ دقیقه برای میزبانان سخنرانی کرد آن هم در حالی که تغییرات فائزه، او را غیرقابل‌شناسایی ساخته بود. او با کت و شلوار مدروز و مویی کوتاه در این مراسم حاضر شده بود.» آیا این افراد اگر سندی را درباره خانواده خود می‌یافتند، علاقه‌مند بودند به این صورت آن را جار بزنند؟

اعتماد 5 /87 درصد پایتخت‌نشینان به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای
بر پایه تازه‌ترین نظرسنجی 5 /87 درصد پاسخگویان اعلام کردند به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد دارند. بر اساس این نظرسنجی که توسط «ایرنا» و در 22 منطقه تهران انجام شده است، اکثریت قریب به اتفاق شهروندان تهرانی (1 /94 درصد)، تیم مذاکره‌کننده را مطیع رهبری دانستند. وعده و اقدامات عملی ریاست‌جمهوری در نحوه تعامل با دنیا و شروع دوره جدید مذاکرات هسته‌ای از سوی 5 /84 درصد از پاسخگویان با انتخاب گزینه‌های «موفق و تا حدی موفق»، مثبت ارزیابی شده است. پاسخگویان در این سنجش میزان تسلط و حرفه‌ای بودن تیم مذاکره‌کننده را در دفاع از منافع ملی مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان می‌دهد 2 /87 درصد شهروندان تهرانی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را در دفاع از منافع ملی ایران مسلط و حرفه‌ای می‌دانند. اکثریت شهروندان تهرانی (4 /66 درصد) خود را حامی تیم مذاکره‌کننده اعلام کردند و تنها 1 /11 درصد منتقد تیم مذاکره‌کننده هستند و 5 /22 درصد نیز اعلام کردند هم حامی تیم هستند و هم منتقد آن.

تعداد سوالات و تذکرات نمایندگان به ۱۰ هزار رسید
هر چیز که به مرور زمان کمرنگ شود سوال و تذکر نمایندگان از این دولت کمرنگ که نمی‌شود، بیشتر هم می‌شود. بر اساس گزارشی که ایرنا داده است: «تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، نمایندگان مجلس در مقابل دولتی که هنوز دو سال از عمر آن نمی‌گذرد، 1959 سوال و 7232 تذکر مطرح کرده‌اند. نمایندگان مجلس در این مدت، 6200 تذکر به وزرا و 1023 تذکر نیز به رئیس‌جمهوری داده‌اند. با توجه به اینکه امسال، آخرین سال عمر مجلس نهم است، به‌طور طبیعی نمایندگان سعی می‌کنند در باقی‌مانده عمر خدمت‌شان درخواست‌های حوزه انتخابیه خود را بیش از پیش پیگیری کنند و به این دلیل شاهد هستیم که در این ایام حجم مراجعات، مکاتبات، سوالات، تذکرها و حتی کارت‌های زرد و استیضاح‌ها افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که بیش از ۱۳۰ طرح و ۹۳ لایحه در حوزه‌های مختلف در نوبت کار مجلس قرار دارد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها