شناسه خبر : 10917 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رد طرح احزاب در شورای نگهبان

انتخاب شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها در مراحل پایانی

روزنامه شهروند در تحلیلی به نتایج تاسیس جبهه فاقد مجوز «یکتا» پرداخته و احتمال می‌دهد در پی همگرایی جبهه پایداری و حزب موتلفه، احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند «برای انتخابات مجلس حساب چندانی روی جبهه پایداری باز کند» لذا به تاسیس تشکلی روی آورده که حامی او باشد.

پدرام سهرابلو
گرچه گفته می‌شد طرح استانی شدن انتخابات به امسال نمی‌رسد اما هفته گذشته با اتمام رسیدگی به این طرح و ارسال آن به شورای نگهبان باید منتظر تعیین تکلیف ماند. به گزارش «فرهیختگان» این طرح سال گذشته و به‌رغم مخالفت دولت که اجرای آن را باعث کاهش مشارکت سیاسی شهروندان می‌داند، مدون شد اما وقتی نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان تلویحاً مخالفت این شورا با طرح استانی شدن انتخابات را اعلام کرد، بهارستان‌نشینان رضایت دادند که طرح‌شان برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگردد. تبدیل طرح پنج ماده‌ای به طرحی با 14 ماده نتیجه بازگشت طرح استانی شدن انتخابات به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بود که توانست تا حدودی نظر دولت را نیز جلب کند.
در آخرین جلسه رسیدگی به این طرح نمایندگان چند ماده دیگر از این طرح را از تصویب گذراندند که بر اساس آنها وزارت کشور مکلف می‌شود برگه‌های رای را آن‌گونه طراحی کند تا هر رأی‌دهنده در استان بتواند برای همه کرسی‌های نمایندگی حوزه‌های موجود در استان به صورت مجزا نماینده انتخاب کند. همچنین «در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی به دست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رای را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به‌عنوان نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.» حالا باید دید که اعضای شورای نگهبان چه تصمیمی درباره این طرح اتخاذ می‌کنند و اینکه در صورت مخالفت و رد طرح استانی شدن در این شورا، نمایندگان مصوبه خود را برای بررسی نهایی به مجمع تشخیص مصلحت خواهند سپرد یا خیر؟ در تحولی دیگر، شورای نگهبان طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را رد کرد و مجدداً به مجلس بازگرداند. به گزارش تسنیم موارد هشت‌گانه‌ای به انضمام پنج مورد تذکر نسبت به برخی بندها و مواد این طرح وجود دارد که شورای نگهبان خواستار اصلاح آنها شده است.

نظارت سه عضو خبرگان بر انتخابات خبرگان
به گزارش شرق «اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نیز هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس، در جلسه بعدازظهر پنجشنبه شورای نگهبان، انتخاب و بر این اساس، احمد جنتی، محمد یزدی و سیدابراهیم رئیسی، در کنار دو عضو حقوقدان شورای نگهبان یعنی محمدرضا علیزاده و سیامک ره‌پیک، به عنوان اعضای هیات نظارت معرفی شدند. نکته قابل ‌تامل در این میان، حضور هر سه عضو روحانی این هیات در ترکیب فعلی مجلس خبرگان و احتمال کاندیداتوری آنها در انتخابات اسفندماه امسال است، انتخاباتی که اگر در آن جنتی و یزدی و همچنین، رئیسی مجدداً برای ورود به مجلس خبرگان اعلام کاندیداتوری کنند، این سه نفر در مقام نظارت بر انتخاباتی که خود در آن به رقابت مشغول‌اند، انجام وظیفه خواهند کرد.»

بازی خراب کن‌ها وارد می‌شوند
روزنامه شهروند در تحلیلی به نتایج تاسیس جبهه فاقد مجوز «یکتا» پرداخته و احتمال می‌دهد در پی همگرایی جبهه پایداری و حزب موتلفه، احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند «برای انتخابات مجلس حساب چندانی روی جبهه پایداری باز کند» لذا به تاسیس تشکلی روی آورده که حامی او باشد. عبدالرضا داوری از افراد نزدیک به رئیس دولت قبل در گفت‌وگو با مثلث آنلاین جبهه یکتا را وجهه تکنوکراتیک جبهه پایداری دانسته است. اما عبدالله ناصری فعال اصلاح‌طلب عضو بنیاد باران درباره ورود جبهه یکتا به معادلات اصولگرایی و وضع جدید در این جریان سیاسی به شهروند می‌گوید «یکی از ویژگی‌های شخصیتی احمدی‌نژاد استعداد فوق‌العاده او در برهم زدن بازی است. کاری که ورود «جبهه یکتا» به معادلات انتخاباتی اصولگرایان می‌کند نیز همین است. این جبهه نسبت به جبهه پایداری و حتی جبهه متحد اصولگرایی از منابع مالی بهتری برخوردار است و می‌تواند وزن تحولات سیاسی در آستانه انتخابات مجلس را تا حد زیادی به سود خود تغییر بدهد. جبهه یکتا فراتر از جریان‌های سیاسی کشور می‌تواند به سمت چهره‌های غیرحزبی برود، چهره‌هایی که حتی وجهه اصلاح‌طلب‌شان بر وجهه اصولگرایی‌شان بچربد. [احساس می‌کنم] ظهور یکتا تا همین حالا هم بازی اصولگرایان جبهه متحد و پایداری را برهم زده است. این تشکل بیشترین خطر را متوجه جبهه پایداری می‌کند، زیرا پایداری مولود احمدی‌نژاد بود اما پس از فاصله گرفتن پایداری‌ها از احمدی‌نژاد حالا او با به میدان فرستادن یکتا خواهد توانست میدان بازی را از پایداری‌ها بگیرد.»

نورسیده‌ها به دنبال «اشرافیت صوری»
غلامعباس توسلی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان به رفتارشناسی سیاسی طبقات اجتماعی در ایران پرداخته و پس از تعریف مفهوم طبقه خاطرنشان می‌کند «جامعه ایرانی در مفهوم طبقات اجتماعی دچار سردرگمی است. این موضوع نیز بدان سبب است که طبقات اجتماعی در کشورهایی مانند ایران که در حال طی کردن «مرحله‌گذار» و «شدن» هستند در حال شکل‌گیری هستند و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.» این استاد جامعه‌شناسی در ادامه می‌افزاید «نارسایی سیاسی طبقات اجتماعی عمدتاً سبب پیچیده‌ شدن و غیرقابل پیش‌بینی بودن انتخابات می‌شود. برخی از طبقات مانند بازاریان تنها در یک مقطع زمانی نقش سیاسی پیدا می‌کنند. کارگران نیز همواره به گروه‌های اجتماعی دیگر متکی هستند و تحت تاثیر تبلیغات گروهای اجتماعی دیگر عمل می‌کنند. اما طبقه بالای جامعه به دلیل در اختیار داشتن ثروت زیاد و موقعیت می‌خواهد آزادی عمل بیشتری داشته باشد.» طبقه بالا البته ممکن است از مکانیسم بازگشت به گذشته نیز استفاده کند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که این طبقه احساس کند با روی کار آمدن یک دولت افتخارات گذشته را از دست داده است. به همین دلیل خاصیت ارتجاعی پیدا می‌کند. او همچنین با اشاره به لزوم ائتلاف دولت و طبقه متوسط برای پیشبرد توسعه اقتصادی یادآور می‌شود« در دوره احمدی‌نژاد طبقه متوسط تضعیف شد و دولت بیشتر مواقع تلاش کرد تا مطالبات طبقات فرودست را محور خواسته‌های عمومی معرفی کند. با وجود این برخی از طبقات جدید که قادر نبودند به دلیل همگونی و هم‌جنسی طبقه بالا و پایین جامعه به آن طبقات نفوذ کنند وارد طبقه متوسط شدند. این گروه تازه به دوران رسیده‌هایی هستند که به دنبال اشرافیت صوری و رفتارهای بورژوازی هستند اما عمدتاً دارای سطح فکری پایینی هستند و نوعی دوگانگی در رفتارهای آنان مشاهده می‌شود.»

مراحل پایانی انتخاب شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها
احمد حکیمی‌پور دبیرکل «حاما» تلاش برخی جریان‌ها برای ایجاد اختلاف در میان اصلاح‌طلبان را نافرجام ارزیابی کرده و به ایلنا می‌گوید «هدف و جهت‌گیری ما نیز نشان از این دارد که اصلاح‌طلبان به وحدت می‌اندیشند؛ چه در سطح ملی و چه در سطح استانی. سازوکارهای اجرایی در خصوص تعیین کاندیداها در این است که خود حوزه‌های انتخابیه تصمیم بگیرند و دخالتی از بالا صورت نگیرد و مجمع‌های استانی اصلاح‌طلبان این کار را انجام دهند.» در همین رابطه آذر منصوری عضو کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس با اشاره به آخرین فعالیت‌های کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: «پیگیری‌های لازم در حال انجام است و انتخاب شورای اصلاح‌طلبان در استان‌های کشور مراحل پایانی خود را طی می‌کند.» به گفته منصوری «هم‌اکنون و به تدریج شورای حوزه‌های انتخابیه نیز در امتداد شوراهای استانی در حال شکل‌گیری هستند. بنابراین شوراهای استانی بر اساس وظایفی که بر عهده آنها گذاشته شده، فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند. دیگر شوراهای استانی با توجه به پیچیدگی‌هایی که در این مسیر است، رسیدن به مکانیسم مشخص اجماع در انتخابات پیش‌رو و تلاش برای همگرایی ظرفیت موجود اصلاح‌طلبان، از موضوعاتی است که در حال حاضر در دستور کار کمیته راهبردی قرار دارد [اما] معتقدیم فرمول رسیدن به اجماع اصلاح‌طلبان در همه استان‌ها یکسان نیست، بررسی اینکه نحوه دستیابی به اجماع و ائتلاف بر اساس چه مکانیسمی باشد، بر عهده شوراهای استانی است.»

کف خواسته‌ها، سقف حمایت‌ها
روزنامه اعتماد با طرح این سوال که «نسبت اصلاح‌طلبان و دولت چیست؟» به اشتراک نظر فعالان این طیف در حمایت از دولت تاکید می‌ورزد هرچند متذکر می‌شود «چند نظریه» برای تعیین این نسبت وجود دارد و می‌افزاید: «با این حال اصولگرایان آنقدر که علاقه‌مند هستند اصلاحات و روحانی را از هم جدا معرفی کنند به انسجام و وحدت خود علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.» این روزنامه سپس به انعکاس نظر برخی شخصیت‌ها و فعالان اصلاح‌طلب درباره دولت پرداخته و می‌نویسد: به اعتقاد عبدالله نوری «اینکه اصلاح‌طلبان نخواهند سرمایه سیاسی‌شان را پشت‌سر آقای روحانی جمع کنند، حرف غلطی نیست. اگر یکی بگوید که نباید به گونه‌ای وانمود شود که همه خواسته‌های اصلاح‌طلبان در دولت آقای روحانی خلاصه شده، حرف درستی است. اما یک زمان یکی می‌گوید از دولت روحانی حمایت نشود، من مخالف این نگاه هستم.» حسین مرعشی متذکر می‌شود «اصلاح‌طلبان ممکن است از دولت انتقاداتی هم داشته باشند اما به‌زعم ما دولت کنونی یک نعمت بی‌بدیل برای کشور ماست و ما باید از دولت حمایت کنیم.» همچنین سعید حجاریان، اصلاح‌طلبان را «حامی و ستون فقرات برنامه‌های روحانی» می‌داند که اگر بشکنند، دولت نیز خواهد شکست. موسوی‌لاری خاطر‌نشان می‌کند که «وقتی اصلاح‌طلبان از آقای روحانی قبل از اینکه رئیس‌جمهور باشد حمایت کردند، بالطبع برای تداوم همان آرمان‌ها از آقای روحانی حمایت می‌کنند. این حمایت، حمایت تاکتیکی مقطعی نیست، بلکه حمایت راهبردی است.» احمد نقیب‌زاده دلسردی مردم از دولت و اصلاح‌طلبان را باعث بروز «رادیکالیسم» در کشور می‌داند و غلامحسین کرباسچی حمایت از دولت را امری «واجب» تلقی می‌کند.

ویژگی‌های احمدی‌نژادیسم
پس از آنکه صادق خرازی از «احمدی‌نژادیسم» به عنوان بزرگ‌ترین خطر پیش روی کشور نام برد، پایگاه خبری «ندای ایرانیان» به بیان برخی از ویژگی‌های آن به‌زعم خود پرداخت. به نوشته ندای ایرانیان «هرچند به عقیده برخی فعالان سیاسی احمدی‌نژادیسم تلخ‌ترین دوره تاریخ سیاسی ایران را رقم زد، هستند کسانی که هنوز منتظر معجزه سوم تیر هستند؛ اما بدون هیچ‌گونه قضاوتی اکنون باید آینه را مقابل معجزه هزاره سوم بگیریم» و خصوصیات آن را سرفصل‌وار متذکر شویم که برخی از اهم آن عبارتند از: «گرایش به تحجرگرایی، فساد اقتصادی، دولت برخورد با مخالف، جنجال و تنش در عرصه سیاست داخلی و خارجی، اتهام‌افکنی بدون سند و مدرک، شعارزدگی، قانون‌گریزی و بی‌توجهی به آینده کشور و عبور از روحانیت و گرایش به طریقت و صوفی‌گری.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها