شناسه خبر : 17543 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران در هفته‌ای که گذشت

درخواست پیرزن سمنانی از احمدی‌نژاد

نماینده اصولگرای مجلس: به ستار بهشتی ظلم نشده است

سفر محمود احمدی‌نژاد به ولایت پدری، خوراک مناسبی را در اختیار توپخانه‌های اردوگاه متفرق اصولگرایان قرار داد که هر لشگر بخش دیگر اردوگاه را مورد انتقاد قرار دهد.

سفر محمود احمدی‌نژاد به ولایت پدری، خوراک مناسبی را در اختیار توپخانه‌های اردوگاه متفرق اصولگرایان قرار داد که هر لشگر بخش دیگر اردوگاه را مورد انتقاد قرار دهد. از سویی برخی خبرگزاری‌های این جریان، تصویر تک‌چرخ زدن کودکان در مقابل خودرو حامل رئیس‌جمهور در هنگام سفر به سمنان را بر روی خروجی خود قرار دادند و از سوی دیگر روزنامه‌هایی از قبیل ایران و خورشید با تهیه تصاویری تلاش کردند که شوق مردم جهت تماشای رئیس دولت را در صفحات خود ثبت کنند. سایت آفتاب از رسانه‌های خبری نزدیک به حسن روحانی نیز در تصویری به کفش‌های تازه محمود احمدی‌نژاد اشاره و خواص جالب پاشنه این کفش را تشریح کرد. کیهان که این روزها در هیبت منتقد دولت ظاهر می‌شود هم در روز نخست هفته گذشته در حاشیه‌نگاری از این سفر به نکات جالبی اشاره کرد. این روزنامه نوشت: پیرزنی که در محل ورزشگاه به استقبال رئیس‌جمهوری آمده بود به خبرنگاران گفت: فرزندم و همسرش در یک آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند و حالا از رئیس‌جمهوری می‌خواهم مرا عقد کند و با خود به تهران ببرد. این پیرزن این درخواست خود را خیلی جدی مطرح می‌کرد که موجب خنده خبرنگاران و دیگر مردم شد... در سفر احمدی‌نژاد به سمنان تنها هشت نفر از وزیران رئیس‌جمهوری را همراهی کردند. با اینکه در اطلاعیه‌ها دیدار مردمی ساعت 30/8 اعلام شده بود، اما رئیس‌جمهوری ساعت ۱۲ ظهر وارد ورزشگاه شد و به همین دلیل بسیاری از مردم ورزشگاه را ترک کرده بودند... پس از پایان سخنرانی رئیس‌جمهوری، وی و همراهانش با تکان دادن پرچم جمهوری اسلامی همراه با مردم سرود ای ایران را همخوانی کردند، پس از اجرای سرود رئیس‌جمهوری و همراهانش محل را ترک کردند و رحیم‌مشایی آخرین نفری بود که با تاخیر محل را ترک کرد. وی با حرکات دست تلاش می‌کرد با مردم ارتباط برقرار کند... سپردن پرچم ایران به دست اسفندیار رحیم‌مشایی توسط محمود احمدی‌نژاد نیز یکی دیگر از حاشیه‌های این مراسم بود که از سوی اکثر قریب به اتفاق رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت. «ایران» ارگان مکتوب دولت در واکنش به این اخبار و به ویژه حاشیه‌نویسی کیهان درباره پیرزن سمنانی در ستون «دیگه چه خبر؟» خود نوشت: «... کیهان در شماره شنبه خود روایتی کیهانی از حاشیه‌های سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان منتشر کرده است. به دلیل موارد عجیب و پیش پا افتاده موجود در این متن ممکن است در نگاه اول تصور شود که حاشیه‌نگاری کیهان، مطلبی طنز و مطایبه‌آمیز است اما اینچنین نیست. هر چند کیهان طی ماه‌های گذشته بارها و بارها اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را زیر پا گذاشته است ولی این مطلب ترازی جدید از سقوط حرفه‌ای کیهان را به نمایش می‌گذارد.»

به ستار بهشتی ظلم نشده است
ماجرای مرگ ابهام‌آمیز ستار بهشتی در بازداشتگاه ناجا در هفته گذشته نیز مورد توجه رسانه‌ها بود. در این زمینه روزنامه اعتماد با سردار اسماعیل [محمد] کوثری نماینده اصولگرای مجلس به گفت‌وگو نشست. وی برخلاف برخی از چهره‌های دیگر مجلس از جمله علی مطهری این رویداد را واجد توجه ویژه نمی‌داند. در بخشی از این گفت‌وگو وی تصریح می‌کند: «...‌بحث ستار بهشتی خبررسانی برای بیگانه‌هاست... این مرگ ارتباطی با بازداشت او نداشته چرا آقای مطهری این مسائل را مطرح می‌کند... محل مرگ مهم نیست. خیلی از افراد ممکن است در خیلی از جاها فوت کنند... بله ستار بهشتی ضرب و شتم شده، چیزی شده و به خاطر همین هم رئیس آن مرکز را عوض کردند... من معتقد نیستم که به او ظلمی شده باشد و هر کسی که برخلاف امنیت کشور کاری را انجام می‌دهد باید مجازات آن را هم بچشد.» وی در بخش دیگری از این مصاحبه به پیگیری‌های علی مطهری در این پرونده اشاره کرده و ادعا می‌کند: «...‌بابا این حرف‌ها را دیگر به من نگویید. به من نگویید که مطهری برای دفاع از نظام این حرف‌ها را می‌گوید. آیا دفاع از نظام خوراک درست کردن برای بیگانه‌هاست؟... این‌طور نیست که ایشان به دنبال مظلوم‌ها باشد و اینها. اگر نمی‌دانید شما بدانید.» این اظهارات در فضای رسانه‌ای کشور بازتاب گسترده‌ای یافت. «عصر ایران» در این باره در یادداشتی با عنوان «آقای کوثری! اگر فرزند خودتان جای ستار بهشتی بود باز هم این گونه حرف می‌زدید؟» این نماینده اصولگرا را خطاب قرار داد و نوشت: «... واقعاً این درد را به که باید گفت که متهمی در بازداشتگاه می‌میرد و فرمانده پلیس هم با مسوولیت‌پذیری، مسوول مربوطه را برکنار و قوه قضائیه هم عاملان حادثه را تحت تعقیب قرار می‌دهد ولی وکیل مردم، با خیال راحت می‌گوید که ظلمی نشده است... آیا اگر خدای ناکرده، فرزند آقای کوثری نیز به چنین سرنوشتی دچار می‌شد و به دلیل نوشتن مطالبی در وبلاگش، بازداشت می‌شد و بعد جنازه فرزندش را به او تحویل می‌دادند، باز هم همین طور حرف می‌زد؟... اگر حرف‌های کوثری ملاک عمل باشد و ظلمی در حق بهشتی نشده باشد، لابد این فرمانده پلیس و قوه قضائیه هستند که در برخورد با متهمان مرگ ستار بهشتی، ستم کرده‌اند (!) و حال اینکه برخورد قانونی با این افراد، عین عدالت است.»

درگیری لفظی حسینیان و عثمانی
«بی‌غیرت‌ها... بی‌غیرت‌ها» کلماتی بود که در دقایق پایانی آخرین جلسه مجلس در هفته گذشته فضای صحن بهارستان را متشنج کرد. روح‌الله حسینیان نماینده حامی دولت در مجلس این کلمات را پس از اظهارات محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس بر زبان جاری کرد. ماجرا نیز از نطق عثمانی آغاز شد. این نماینده با انتقاد شدید از عملکرد دولت به قرائت شعری پرداخت و گفت: «یاد دارم در غروبی سرد ‌سرد می‌گذشت از کوچه ما دوره‌گرد/ داد می‌زد کهنه قالی می‌خرم دست دوم جنس عالی می‌خرم؟ کاسه و ظرف سفالی می‌خرم/ گر نداری کوزه خالی می‌خرم/ اشک در چشمان بابا حلقه زد/ عاقبت آهی کشید بغضش شکست/ اول ماه است نان در سفره نیست/ ای خدا شکرت ولی این زندگی‌ست/ خواهرم بی‌روسری بیرون دوید/ گفت آقا سفره خالی می‌خری» در این هنگام تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حسینیان و کوچک‌زاده نسبت به این سخنان عثمانی اعتراض و انتقاد کردند. به گزارش سایت تابناک در ادامه عثمانی تاکید کرد: «... یکی از دوستان از من پرسید: آیا شما هم می‌خواهید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوید؟ گفتم آره، من هم می‌خواهم کاندیدا شوم...» پس از این سخنان برخی از نمایندگان حامی دولت از جمله کوچک‌زاده، کریمی‌قدوسی و روح‌الله حسینیان دور رئیس مجلس را گرفتند، پس از بی‌ثمر ماندن رایزنی‌ها روح‌الله حسینیان که از اظهارنظر عثمانی درباره رد‌صلاحیت مشایی به خشم آمده بود با فریاد «بی‌غیرت‌ها»، نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد.

کـاش شجاعـت رئیس‌جمهور ایران را داشتیم
سفر محمود احمدی‌نژاد به چند کشور آفریقایی از جمله بنین و نیجر در هفته گذشته نیز با حواشی متعددی مواجه شد. از سوی برخی از رسانه‌های غربی با توجه به منابع گسترده اورانیوم در نیجر این سفر را بی‌ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران ندانستند. ادعایی که بارها از سوی مقامات ایران رد شد. از سوی دیگر رسانه‌های حامی دولت نیز تلاش کردند این سفر را پیروزی دیگری در راستای دیپلماسی تهاجمی دولت ارزیابی کنند. ایران در تیتر بزرگ روز سه‌شنبه هفته گذشته خود به نقل از رئیس مجلس نیجر نوشت: «... کـاش شجاعـت رئیس‌جمهور ایران را داشتیم.» مردم‌سالاری نیز در این باره نوشت: «... مهم‌ترین فایده سفر رئیس‌جمهور به کشور بنین، افزایش اطلاعات جغرافیایی عموم مردم همیشه در صحنه است، چون تا به حال کمتر کسی اسم این کشور آفریقایی را شنیده بود. واضح و مبرهن است که وقتی یک هیات محترم و احتمالاً مفصل با صرف هزینه‌های لازم، عازم این کشور می‌شود، ذهن همه هموطنان قلقلک می‌شود که بدانند این کشور تازه کشف‌شده چیست و کجاست!؟ آفرین به دولتمردان که با سفرهای مهم خود این گونه به افزایش اطلاعات جغرافیایی مردم کشور خود کمک می‌کنند.»

واکنش ملک‌زاده به خبر دریافت حکمش از امام زمان
برنامه تلویزیونی صرفاً جهت اطلاع هفته گذشته در گزارشی کوتاه با عنوان «توهمات آقای معاون» آورده بود: آدم بعضی وقت‌ها یه چیزهایی می‌شنوه که واقعاً تعجب می‌کنه‌ها. مثلاً این ادبیات به نظر شما مشکل‌زاست یا مشکل‌گشاست؟ (با صدای ملک‌زاده: درسته که بنده رو آقای احمدی‌نژاد به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و... حکم داده ولی بنده این حکم خودم رو از حضرت ولی عصر«عج» و عنایات خاصه حضرت علی بن موسی‌الرضا دارم.) خبرنگار: خب حالا ممکنه بفرمایید چه ایده‌هایی دارید؟ (با صدای ملک‌زاده: اگر خداوند به من قدرتی می‌داد و امکانات و اون آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری به من این توان رو می‌داد، یقیناً تمام بودجه سازمان میراث فرهنگی را معطوف می‌کردم به استان خراسان رضوی) خب می‌شه بگید اون وقت چه بلایی سر بقیه استان‌ها می‌اومد؟ ملک‌زاده، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث در واکنش به این برنامه نیز تصریح کرد این خدمتگزار ناچیز هر چه دارم از عمر و جان و توفیق خدمتگزاری مدیون حضرت حق و عنایات آن انسان کامل است. «ایران» هم چند روز بعد پاسخ محمدشریف ملک‌زاده به این برنامه را منتشر کرد. در نوشته کوتاه معاون محمود احمدی‌نژاد آمده بود: «... متاسفانه پخش‌کنندگان این برنامه گویی مبانی کلام اسلامی را توهم می‌پندارند. ما در محضر علما و صاحبان رایت دین آموخته‌ایم که واسطه غیب و شهود امام معصوم است که در حال حاضر حضرت حجت (روحی له الفدا) است و روشن‌تر بگویم آنچه در این عالم تحقق یافته است، به واسطه حضور انسان کامل، ذات مقدس امام معصوم است؛ یعنی جان ما و آنچه در این عالم جاری است مدیون آن حضور نورانی است و این خدمتگزار ناچیز هر چه دارم از عمر و جان و توفیق خدمتگزاری مدیون حضرت حق و عنایات آن انسان کامل است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها