شناسه خبر : 13996 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بهمنی: تخلفی در کار نیست

انتشار یک خبر مبهم با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد.

انتشار یک خبر مبهم با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. خبر مربوط به داستان یک چک و تلاش برای ارتباط آن با رئیس کل پیشین بانک مرکزی بود. محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گویی با بررسی ابعاد این موضوع معتقد است: چنین موضوعاتی شایعه‌ای بیش نیست که انتشار آن فقط هزینه دارد. رئیس کل معتقد است: موضوعات مطرح‌شده ریشه و اساس درستی ندارد.

 آقای دکتر خبر‌های مربوط به آقای مظاهری را شنیده‌اید؟
بله، البته خبر نیست شایعه است.

 چرا؟
چون چیزی احراز نشده است و مطمئن باشید هیچ چیز هم نیست.

 به نظر شما این موضوع چه می‌تواند باشد چون اخبار مبهمی از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود؟
آنچه عنوان شده از چند جهت زیر سوال است. اول آنکه کسی چک را داخل چمدان قرار نمی‌دهد، جای چک در کیف یا جیب است. نکته دیگر آنکه چمدان جای پنهان کردن نیست. نکته دیگر بحث پولشویی است. با چک که نمی‌توان پولشویی کرد. پولشویی فرآیندی است که یک طرف آن نامعلوم باشد و از طریق نظام بانکی قرار باشد بخشی از پول‌هایی که منشاء آن مشخص نیست انتقال داده شود. در واقع پولشویی به مشروع جلوه دادن پول‌هایی که از راه‌های غیر‌قانونی و نامشروع به‌دست می‌آیند با استفاده از روش‌هایی که باعث پنهان شدن منشاء غیر‌قانونی آن پول‌ها می‌شوند، گفته می‌شود.

 در این خبر این نکات مبهم است.
بله، چون اصلاً چنین چیزی امکان ندارد. حمل یک چک که نمی‌تواند اقدامی مجرمانه باشد.

 فکر می‌کنید ریشه انتشار چنین اخباری چیست؟
باید بررسی کرد. اما معتقدم چنین اخباری هیچ کمکی به مملکت و اقتصاد کشور نمی‌کند. زیبنده نیست چنین اتهامی از سوی خودمان متوجه مسوولان شود. یقین داشته باشید به هر رئیس کل بانک مرکزی چنین تهمت‌هایی زده شود اعتماد عمومی لطمه می‌بیند. فرقی نمی‌کند چه شخصی باشد. رئیس کل بانک مرکزی رئیس یک نهاد فرا‌بخشی و تخصصی است. اگر قرار باشد خدای نکرده با دست خودمان این اعتماد را از بین ببریم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. من از رسانه‌ها می‌خواهم حرفه‌ای به این اخبار نگاه کنند. صرف هیجان آن نمی‌تواند ملاک انعکاس یک خبر باشد. چه اشکالی دارد ابعاد خبر کاملاً سنجیده شود و وقتی خبر منتشر می‌شود درست و دقیق منتشر شود. البته این در خصوص همه موضوع‌ها باشد چون آبروی افراد است. اما برخی اخبار فقط انعکاس یک موضوع شخصی نیست بلکه می‌تواند یک نهاد یا یک نظام کارشناسی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها