شناسه خبر : 13876 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تا انتخابات

تکذیب کاندیداتوری محقق‌داماد

احساس ناطق‌نوری درباره کاندیداتوری

هفته‌ای که همزمان با سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود چنان با اخبار و اتفاقات مختلف همراه شد که دیگر رنگ و بویی از انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری در آن چندان به چشم نیامد.

نفیسه زارع‌کهن
هفته‌ای که همزمان با سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود چنان با اخبار و اتفاقات مختلف همراه شد که دیگر رنگ و بویی از انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری در آن چندان به چشم نیامد. از غیبت گسترده روزنامه‌نگاران و درگذشت حسن حبیبی چهره سیاسی و فرهنگی گرفته تا ماجرای استیضاح وزیر رفاه و بازداشت سعید مرتضوی دادستان سابق تهران. با این حال اما رد پایی کمرنگ از اخبار انتخاباتی را می‌شد در گوشه و کنار سایت‌های خبری پیدا کرد گرچه آن طور که باید و شاید به چشم نیامد. هفته پیش باز هم ماجرای جدایی ری از تهران همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم مطرح شد و به این ترتیب این مرتضی تمدن، استاندار تهران بود که با بیان اینکه شورای شهر مستقل برای «ری» موجب پیشرفت و آبادانی این شهرستان خواهد شد، گفت: جدایی ری از تهران قطعی است. به‌گزارش «فارس»، مرتضی تمدن ادامه داد: بر اساس قانون باید شهر‌ری از تهران جدا شود و قانون برای پیشرفت و ارتقای ری این مصوبه را داشته است، مطمئناً یک شهرداری مستقل در ری ایجاد خواهد شد. به‌گفته استاندار تهران مجلس تشخیص داده است که انتخابات ری جدا از تهران برگزار شود. در این روز‌ها وزارت کشور نیز به صورت جدی وارد فاز اجرایی برگزاری انتخابات شده ‌است. در هفته گذشته سید‌صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور در نشست مشترک وزارتخانه‌های امور خارجه کشور و دفاع به اقدامات نهاد تحت امر خود در زمینه انتخابات پرداخت و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی بر آن است که در ۲۴ خرداد ۹۲ انتخاباتی باشکوه، قانونمدار و عدالت‌محور برگزار کند... در طول تاریخ جمهوری اسلامی هم به طور کیفی و هم کمی تعداد انتخابات‌هایی که برگزار کرده‌ایم قابل مقایسه و اندازه‌گیری با سایر کشور‌ها نیست... همین که برخی وقت‌ها در انتخابات‌ها پدیده‌ای رخ می‌نماید و شخصیت‌هایی موفق به اخذ آرای مردم می‌شوند که در برخی پیش‌داوری‌ها و پیش‌بینی‌های رجال و جریان‌های سیاسی شاید محلی از اعراب نداشته باشند نکته حائز اهمیتی است.»

اصولگرایان
اخبار انتخاباتی در میان اصولگرایان اگرچه گویی همچنان درباره ائتلاف سه‌نفره بین حداد‌عادل، قالیباف و ولایتی بود و برهمین اساس هم غلامعلی حداد‌عادل در گفت‌و‌گو با روزنامه جام جم اظهار کرد: «ائتلاف با قالیباف و ولایتی هزینه‌هایی دارد که می‌پردازم.» اما واکنشی که ناطق‌نوری در برابر احتمال حضورش در انتخابات پیش‌ رو نشان داد شاید خبر ائتلاف سه‌گانه را تحت تاثیر قرار داد. به این ترتیب بود که پاسخ ناطق‌نوری درباره احتمال نامزدی در انتخابات ۹۲ و احساسش دراین باره مورد توجه قرار گرفت و این گونه بود که علی‌اکبر ناطق‌نوری در حاشیه مراسم ختم مرحوم حسن حبیبی و در جمع خبرنگاران گفت: «بنده هیچ احساس مسوولیتی برای نامزدی در انتخابات آتی نمی‌کنم، آنهایی که اشتیاق دارند در این صحنه وارد شوند.» index:2|width:200|height:|align:left
هفته پیش اما یک خبر دیگر هم در جبهه اصولگرایی به گوش رسید و آن هم خبر انتشار پوسترهای تبلیغاتی محسن رضایی بود. خبری که سایت ندای انقلاب آن را منتشر کرد و نوشت: تبلیغات انتخاباتی محسن رضایی کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری دور یازدهم به صورت غیررسمی کلید خورد. در عکس‌هایی که از پوسترهای تبلیغاتی محسن رضایی منتشر شده است این طور به نظر می‌رسد که او شعار دولت فراگیر؛ جامعه امید را برای فعالیت‌های انتخاباتی خود انتخاب کرده است.
درهمین حال ابوالقاسم رئوفیان مسوول ستاد انتخابات جبهه ایستادگی هم خبر داد که: محسن رضایی گزینه قطعی جبهه ایستادگی در انتخابات شد. به‌گفته مسوول ستاد انتخابات جبهه ایستادگی: «‌ با توجه به اینکه حضور رضایی در انتخابات قطعی است و با توجه به برنامه و گفتمان وی در این جلسه تصمیم گرفته شد که گزینه اول ما برای انتخابات محسن رضایی باشد.» وی با بیان اینکه انتخاب گزینه اول به معنی پایان رسالت جبهه ایستادگی نیست، تصریح کرد: ما برای گزینه‌های دوم و سوم نیز برنامه داریم لذا در این جلسه تصمیم گرفته شد با ولایتی، قالیباف، متکی و پورمحمدی دیدار شود چرا که حضور ولایتی و قالیباف از نظر ما در انتخابات قطعی است. رئوفیان همین‌طور خبر داد: «روز پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه اولین گردهمایی انتخاباتی جبهه ایستادگی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا‌ها با حضور دبیران دفا‌تر استانی در تهران برگزار خواهد شد.»

اصلاح‌طلبان
اخبار انتخاباتی در طیف اصلاح‌طلبان اما همچنان در حد شایعه بود اگرچه باز هم مثل هفته‌های پیش تکذیبیه‌ای از یک چهره اصلاح‌طلب دیگر برای کاندیداتوری به چشم آمد و دیگری هم درباره حضورش احساس تردیدکرد. چنین بود که یکی از سایت‌های خبری مدعی شد که یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و محمدباقر نوبخت قرار است در ستاد حسن روحانی فعالیت کنند. طبق ادعای این سایت یونسی اعلام کرده است رایزنی و دیدارهای انتخاباتی رئیس مرکز index:3|width:200|height:|align:leftاستراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال انجام است. طبق این خبر محمد‌باقر نوبخت و یونسی افرادی هستند که قرار است روحانی به عنوان افراد حلقه اول در ستاد انتخاباتی خود از آنها استفاده کند. نام محمدرضا عارف هم همچون هفته‌های پیش در بین اخبار انتخاباتی اصلاح‌طلبان به چشم می‌آمد و این‌طور «مهر» نوشت:« ‌محمدرضا عارف با بیان اینکه اصلاح‌طلبان همچنان در حال رایزنی برای بررسی نحوه ورود به انتخابات هستند، گفت هنوز برای حضور در انتخابات به نتیجه قطعی نرسیده است.» به گفته او هنوز شرایط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مناسب نیست و اصلاح‌طلبان این روز‌ها در جلسات خود در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بر روی یک نفر اجماع شود یا اینکه با چند کاندیدا وارد عرصه شوند که هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند. از سوی دیگر هفته پیش خبری هم درباره کاندیداتوری مصطفی محقق‌داماد منتشر شد که اوهم این خبر را تکذیب کرد. به گزارش سایت تسنیم مصطفی محقق‌داماد در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت یا سقم شایعه کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ گفت: «فعلاً وظیفه شرعی خود را جز تدریس چیز دیگری نمی‌دانم.» وی در پاسخ به این سوال که کلمه «فعلاً» در پاسخ شما، همچنان تردید‌ها را درباره کاندیداتوری‌تان باقی می‌گذارد. این «فعلاً» تا انتخابات ۹۲ ادامه دارد یا ممکن است تصمیم‌تان عوض شود، گفت: فقط همین جمله‌ای که خدمت‌تان عرض کردم را به نقل از من بزنید. تاکید می‌کنم: «بر اساس مبانی فقهی خودم، فعلاً وظیفه شرعی خود را جز تدریس چیز دیگری نمی‌دانم.» مهر ولی خبر دیگری را هم هفته پیش منتشر کرد و آن درباره جلسه انتخاباتی شریعتمداری وزیر بازرگانی در دولت سید‌محمد خاتمی بود. برمبنای خبری که مهر منتشر کرد محسن بهرامی، سخنگوی ستاد انتخابات شریعتمداری از اولین جلسه انتخاباتی شریعتمداری با معاونان سابق خود در وزارت بازرگانی برای اعلام حضور در انتخابات خبر داد و گفت: شریعتمداری قصد دارد به صورت مستقل وارد انتخابات شود و دولت فراجناحی و اعتدال‌گرا تشکیل دهد. به گفته بهرامی از مدت‌ها قبل برخی از دوستان به دلیل مشکلات اقتصادی که کشور درگیر آن است، ایشان را برای حضور در صحنه مناسب می‌دیدند، پیشنهادهای زیادی داشتند و بعد از جمع‌بندی برنامه‌هایشان به این نتیجه رسیدند که اعلام حضور کنند. وی همچنین با اشاره به دیدار شریعتمداری با چهره‌هایی همچون سیدمحمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به این سوال که نظر آنان نسبت به کاندیداتوری شریعتمداری چه بوده است، تصریح کرد: «آقای خاتمی بر حضور فعال در انتخابات و معرفی index:4|width:200|height:|align:leftکاندیدای اصلاح‌طلب که منجر به حضور پرشور مردم در انتخابات شود تاکید دارد؛ اما از لحاظ حمایت تشکیلاتی وعده‌هایی داده شده و بستگی به روند انتخابات و برنامه‌ریزی دیگر گروه‌های اصلاحات دارد.»

یاران حلقه احمدی نژاد
اما، اوضاع یاران حلقه احمدی نژاد اگرچه به خاطر ماجرای استیضاح وزیر کار چندان بر وفق مراد نبود تا درباره انتخابات سخنی علنی گفته شود، اما همین سکوت نیز خود از موارد اخبار پربازدید هفته پیش شد. چراکه این اسفندیار رحیم‌مشایی بود که اگرچه در پایان مراسم ختم دکتر حبیبی حاضر شد اما با سکوتش درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ۹۲ آغاز دوباره گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات را کلید زد. از جانب دیگر در حالی که برخی رسانه‌ها از عدم تمایل جلیلی برای کاندیداتوری از سوی جبهه پایداری خبر می‌دهند سایت‌نامه خبر داد جبهه پایداری با توجه به این اتفاق ضمن تاکید بر ورود به‌هنگام به انتخابات سال ۹۲ احتمال نامزدی سیدمسعود میرکاظمی را مورد برسی قرار داده است. به گزارش این پایگاه خبری، جبهه پایداری که در انتخابات مجلس نهم فعالیت خود را آغاز کرد، سعی دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز با یک کاندیدای متفاوت نسبت به دیگر اصولگرایان وارد انتخابات شود. طبق این گزارش جبهه پایداری با توجه به سکوت جلیلی و پیوستن حدادعادل به ائتلاف ۱+۲ به فکر معرفی یک نامزد جدید برای انتخابات ریاست‌جمهوری است و طبق گزارش فارس این جبهه کاندیداتوری سید مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران و وزیر اسبق نفت را مورد بررسی قرار داده است. بر همین اساس جبهه پایداری ضمن تاکید بر ورود به‌هنگام به انتخابات، نامزدی احتمالی او را مد نظر دارد و معتقد است او از یک سری شاخص‌ها و برجستگی‌هایی برخوردار است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها